Hur ofta byta bett
Hur ofta byter ni bett på era hästar? Vad byter ni mellan för bett?
Jag försöker byta varje dag, kan väll hända att jag rider henne på samma bett 2-3 dagar men aldrig mer. Vid hoppningen och utreritt vill jag helst ha henne på sitt tredelade med fasta ringar. Vid dressyr och tömkörning vill jag rida henne på sitt novabett. Jag ska köpa ett oledat pelhambett till henne, för att slippa ta i henne så mycket, och förhoppningsvis träna bort lite av hennes hals så hon börjar arbeta i bättre form.
-Bättre ökänd än okänd

Jag byter aldrig bett, har alltid ett tredelat sprenger som egentligen är lite stort. Men han fungerar bra på det och enligt tandläkaren syns det inga spår i munnen att han alls rids med bett, med andra ord skadar det här bettet inte hans mun. Så varför byta 🙂
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag varierar mellan tvådelat travbett med fasta ringar, rakt läderbett, rakt oledat D-ringsbett och hackamore. Byter mellan de olika beroende på aktivitet! 👍
Aldrig på hästar som går bra med ett och samma, varje månad eller varje vecka på hästar som "lär" sig att stå emot eller ignorera handen.
#1 Ja det funkar ju också säkert bra! :)
#2 Hackamore har min ponny med. Fast rider så sällan på det då hon hatar trycket som blir med det :)
-Bättre ökänd än okänd
jag byter i stortsett nästan varje gång jag rider.. har nu börjat med ett jaktkandar som jag trivs med å han verkar funka jätte bra på de.. å de är tänkt att ha så att han inte blir så stark ute annars växlas de mellan, tvådelat mässing med fasta ringar, verkar gilla de mer än "vanliga". rakt med fasta ringar, tredelat med fasta ringar, tvådelat med parerstänger, tvådelat d-ringat med kopparrullar. han går bra på alla men på ett par av dom så blir han starkare å tyngre så blir att rida en del på jaktkandaret.. ibland blir de på hackamore beroende på hur jag ska rida ute för han bryr sig inte speciellt mycket om man tar i de .
Varje gång typ
Nu när jag börjat rida med sidepull så kommer jag inte byta någonting. Om man har ett bett som passar och hästen trivs med ser jag ingen anledning till att byta. Min åsikt i alla fall :) Om man måste hålla på och byta för att det kan skada att ha samma bett för ofta bör man nog tänka efter.. Om man däremot vill ha olika bett för att de inverkar olika vid olika ridtillfällen kan det ju va ok :) Men som sagt så rider jag bara på ett, bettlöst.
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!

På min arab varierar jag mellan hackamore, rakt bett, tredelat, stång med fast skänklar, gummistång, ledat hävstångsbett och bosal. Rider oftast på hacket eller stången, ungefär varannan gång.
På travaren är det tvådelat och tredelat. Har även ridit honom på entömsbett några gånger. Byter ca varannan gång mellan två och tredelat. Beror mest på om jag kör eller rider då det tredelade sitter på ridhuvudlaget och det tvådelade på körhuvudlaget ;)
Jag rider alltid på tredelat, men funderar på att börja använda det raka ibland också. Red honom på det under tiden jag var medryttare på honom och tycker han fungerar lika bra på det som på tredelat.
Har ett hackamore men det används väldigt sällan, har det ibland om jag bara ska skritta ut, t ex.
Rider Candy på 2-delat..
Men ska köpa ett 3-delat äppelbett, då jag blivit rekommenderad det eftersom hon ska koncentrera sig.
:)
Annars varierar jag inte så mycket.. Hon har ett annat 2-delat på ridskolans träns, så det blir väll en lite variation ändån ;)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Jag rider väldigt sällan på samma bett mer än 3 dagar i rad. Jag har 6 bett jag byter mellan. 4st olika tredelade, raktäppelbett och hackamore. Läs mer om vilka bett jag använder och varför här: http://majawallstrom.blogg.se/2013/february/bett-jag-anvander-till-totte.html
Byter sällan bett. Zorinda går alltid på gummi pelham vid ridningen och tredelat vid tömkörning, longering. Coop har jag rakt bett på i skogen, annars går alltid på 3-delat med fasta ringar. Medison går bäst på peewee och Knatte på Nova, så de får ha dom. De andra går på 3-delat med fasta ringar
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Varierar mellan bosal, hackamore, 3 delat och stångbett med port. :)
Rider sällan med bett (och då blir det ett oledat tränsbett), varierar mellan sidepull, grimma, repgrimma och hackamore med kapsontygel. Hackamore/tränsbett för dressyr och mer fartfyllda ridturer, resten för lugnare ridturer. Använder hackamoret kanske hälften av ridturerna, resterande gånger blir det oftast sidepull eller grimma.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Använder endast rakt bett. Det passar så himla bra och flickan min verkar trivas, så isåfall ser jag i nuläget ingen anledning att byta oftare :)

Jag byter ofta bett. Varierar mellan ett rakt bett, novabett och rakt gummipelham.
Oftast använder jag det vanliga raka, men däremellan växlar jag de andra.
Gamla hästen rids i regel på ett smalt tredelat med fasta ringar, ibland hackmore (främst vid hoppning) eller i repgrimma.
Unghästen har jag testat tredelat med fasta ringar och gummiklätt (applemouth) tredelat, inget av dem funkar riktigt bra så funderar på att testa ett rakt bett…
Med vänliga hälsningar
Chess

Jag rider 9 av 10 ggr med ett tredelat smalt bett. Jag har ett rakt med fasta ringar som jag rider med ibland men mest för att det sitter på mitt "fulträns" som jag använder väldigt sällan.
Byter lite då och då mellan det tredelade och det raka. Eller snarare jag använder det raka bettet ibland. Varje gång jag tar det raka förklarar jag för James att "Det är bra att variera!" Han föredrar det tredelade alla gånger men går bra med det raka också. Därför använder vi det kanske var fjärde gång eller något.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag byter inte så ofta. Jag byter bett när jag köper nytt träns.
för mig är de lätt att byta då jag är besatt av träns å har ett träns till varje bett..:P annars hade jag nog inte bytt typ varje gång jag ska rida:P
Jag rider på ett rakt mullen mouth med fasta ringar. Det är det bett som passar hästen, därför får han alltid det.
När jag tömkör har han ett grodbett, även det rakt med mullen mouth. Än så länge har jag bara kört i översta ringen så det är i princip lika som det jag har när jag rider.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

#22 Vad heter det bettet på bilden?
Skynda långsamt så går det fortare.

#24 det är en form av gag-bett
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#25 Det har nån typ av kindkedja/rem. Det var det jag undrade mest över. Ser ut som ett gag men ändå inte.
Ett slags gag ja, amerikanskt gagbett kallar dom det i affären tror jag. Själva mundelen är samma som ett novabett, alltså materialet, remmen fyller samma funktion som en curb-strap som används i western och som sagt detta är skarpt men används med noggrannhet och försiktighet när det väl behövs.
Ger tryck på nacken med hjälp av skänklarna och tar man "hårt" så ger även remmen tryck. Använder det för att hästen inte ska hänga i mina armar utan bära upp sig själv. Hade kunnat ha sytrådar som tyglar när jag använder det :)
Vera har varit så kinkig med bett, men varvar mellan hackamore, 3-delat tränsbett samt ett rakt gummibett som jag dock knappt använder. Gummibettet tycker hon inte om så mycket då hon vill ha smala bett och tycker väl att det blir för tjock i mungipan.

Varför byta bett öht? Om man hittat ett som passar bra och som hästen trivs med ser jag ingen anledning till att byta alls.
#29 Många anser att det är bra att bespara hästens mun från att utsättas för samma tryckpunkter om hästen i fråga tränas ett par gånger i veckan. Om du sätter tryck på samma punkter alltför ofta kan detta resultera i tryckskador.
Jag ska passa på att konstatera att det inte bara handlar om den hand som håller bettet. Många tror att ett bett saknar tryckpunkter då det inte tas i. Ett bett ger ett tryck någonstans i munnen oavsett hur du hanterar det!

#30 Absolut, det finns egentligen ingen plats i munnen för bettet så det är klart att det bör ju trycka nånstans, nte nödvändigtvis hårt men använder man samma varje dag så kan det ju bli skadat.
Varför byter ni så ofta? Jag kör på samma hela tiden. Ett tvådelat med lösa ringar. Men ska börja variera mellan detta och ett annat, typ Nova och/eller tredelat med fasta ringar.

#30 #31 Visserligen. Men, kollar man hästens mun regelbundet och det inte syns några tryckskador (min vet säger iaf att det syns) och inga sårskador, så ser jag inget problem. Min valack är nöjd, så där byter jag sällan, min unghäst är inte nöjd så där letar jag fortfarande.
#33 Jag tar bara det säkra före det osäkra.