Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 870 ggr
bambiiii
0

Livrädd

Hej, jag är jätterädd att jag ska ramla ner och slå mig… eller dö

Jag är nybörjare, ganska rädd för hästar men älskar de extremt.

Vet inte om jag vågar rida då jag har hört massa ridolyckor..

Nu kanske ni tycker att jag är töntig, men är så rädd så att jag skakar. 😕

Kan ni hjälpa mig?

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

[exotic]
0

Prata med ridläraren och säg hur du känner,
är det ett bra ställe så förstår dom dig och du kan få rida bara den lugnaste ponnyn ett tag. Det är absolut inget att skämmas för.
Ta hjälp av dina föräldrar.

bambiiii
0

1# okej, tack

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Zaphix
2

Jag är också rädd för att rida, ändå har jag egen häst som jag rider.

Jag tänker ständigt på alla saker jag kan ramla av på, bli spetsad på staketpinnar eller bryta ryggen på stenar. Ser hela tiden nya sätt att dö på. Men framför allt är jag rädd för att gå omkull, vilket gör att jag är rädd för att galoppera i paddocken då jag inbillar mig att vi kommer gå omkull i hörnen. Gillar inte att rida i ridhus då jag är rädd att hästen ska slira på underlaget och gå omkull.

Jag är rätt feg av mig som person och vet att det är farligt att rida, så därför är jag rädd när jag rider.

Men det som hjälper mig är att jag faktiskt vill komma över min rädsla då jag älskar att rida. Har en ridtränare som pushar mig lagomt mycket från marken också så jag utmanar mina rädslor där.

Men den allra största motivationen till att våga rida är att jag frågar mig om ridningen är värt det. Jag vet att det är farligt och att jag kan dö, men ändå är det så roligt att rida att det är värt risken. Så jag rider ändå, fast jag är rädd.

Men känner du inte att det är värt det, då kanske ridning inte är nåt för dig. Gillar du hästar finns det så mycket annat än just ridning att hålla på med, körning är en sak.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

bunnyheart
0

Jag håller med både #1 och #3. Det bästa är att prata med någon, förälder, ridlärare, eller någon annan i stallet. Berätta hur du känner. Men samtidigt får du inte känna dig tvingad till att rida för att kunna umgås med hästar. Körning finns det ju som sagt, men ibland kan det vara mysigt att bara vara på marken med en häst. Rykta, gosa, när du lärt dig lite mer så kan du kanske träna NH, osv. Känn dig inte tvingad till att rida! Du är modig som fortsätter, men prata med någon, testa deras idé, och se om du hjälper. Tycker du fortfarande det är obehagligt så är det ingen som tvingar dig till att fortsätta. Det kan vara bra att övervinna rädslor, men hästar kan man umgås med på andra vis också!

/Johanna.

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

bambiiii
0

Tack alla, men problemet är, varje gång jag sitte rpå en häst, det känns så sjukt roligt, härligt.. det är en av de bästa känslorna jag vet..

Måse komma över min rädsla.

Tacka alla!

Emelieeliesersson
0

Helt ärligt. Den bästa medecinen är att 'testa'.. Var också rädd, sen dängde jag av i full gallop på en åker och landa åå huvdet. Jag blev helt i chock och trodde jag typ hade brutit alla ben i kroppen.. Men trotts en ordentlig avramling så var det inte värre än så, eller hur jag ska förklara det.. Har blivit avbockad ett antal gånger av min nuvarande busponny och det är bara att sitta upp och köra i gen. Jag åkte av en busig shettis när jag var kanske 9 år, då blev jag jätte ledsen och fick 'jätte ont'.. Fast egentligen hade jag ju bara klämt mig på min säkerhetsväst. Haha :) lycka till!

bambiiii
0

6# tack så mycket :)

Emelieeliesersson
0

För mig blev det iallafall bättre efter att jag hade ramlat av första gångne var det jag ville säga. Inte för att alla måste ramla av någon gång haha ;) innan så tänkte jag "jag ramlar då aldrig av". Jag var jätte självsäker och jag har väldigt bra sits, ramlar verkligen inte av på första försöket. Min p

Emelieeliesersson
0

oj råka skicka! Så jag tror du ska snacka med någon, och köra på som om du var bäst och möta dina rädslor :)

bambiiii
0

Hur ramlade du av då? XD

Underbarn
1

Rid på en snäll häst som inte har för avsikt att bli av med sin ryttare. Min ponny är sådan. Han kan bli rädd som alla andra och bralla iväg och ha kul så man lär sig men vill ALDRIG kasta av sin ryttare. Han bockar aldrig osv. Går att få stopp på osv. Skulle hästen försöka bocka krävs det ett lågt tempo/låg fart - då drar man upp huvudet och DRIVER hästen framåt! Då kan de inte bocka.

viktoria91
1

Jag åkte av i ett hinder en gång, landadeed ryggen räty över.bommen och trodde jag knäckt ryggen. Gjorde inte ont och som jag garvade åt min ponny som såg skitstolt ut! XD Här gått omkull efter 2 hinder på hopptävling i en skarp kurva. Ca 550 kilo som landade rätt på mig. Det var bara att kravla sig upp och bprsta av den värsta skiten och fortsätta hoppa banan. Jag är inte rädd för att slå mig.däremot.att ponnyn kmr lös och skadar sig.