Fundering kring saltsten
Hej!
Jag har alltid haft både häst och kanin, och det har varit en självklarhet för mig att ha saltsten till hästarna men absolut inte till kaninerna, utan att reflektera om hästarna verkligen behöver det egentligen. Kaninerna ska ju inte ha det eftersom de lätt överdoserar och får urinsten istället, men hur är det egentligen med hästar? Vi är väl kanske inte direkt jätteduktiga på att hänga med i nya rön alla gånger, så jag tänkte så jag inte missat något, man vill ju trots att pållarnas bästa :)

Det finns hästar som äter upp sina saltstenar, de bör man ge salt i fodret istället. Normalt sett sköter de det utmärkt själva. Det tillsätts inget eller väldigt lite salt i kraftfoder och i hö finns den oftast inga större mängder så de behöver tillskott. I naturen hade de tuggat på grenar, slickat på stenar och sånt.
Skynda långsamt så går det fortare.
#1 Okej, då gäller det jag lärt mig i så fall :)
Finns någon undersökning jag tror att SLU gjort som visar på att hästar inte får i sig tillräckligt med salt via saltsten normalt sett. Undantag är väl de hästar som vräker i sig saltstenen.
Har ingen saltsten till min häst i lösdriften då hans kompis äter upp den på en gång.. Har alltid gett salt i maten trots att han tidigare haft saltsten, så han får det även nu.
Hästar mår som oss inte dåligt av för mycket salt, i rimliga mängder då, så länge de också har tillgång till vatten. Så min tanke är hellre lite för mycket salt än för lite.
De dagar han tränat sig extra svettig får han mer salt än annars.