Sadeln igen?
som ni ser på bilden så har min häst lite sänkt rygg, han kommer inte upp ordentligt me ryggen och kan det ha o göra med att sadeln jag använder ( endast vid hoppning numera) är förtrång och kanske nyper han lite över manken? kan det vara så?
Ni får lov att skratta åt min hoppsits, till mitt försvar så kan jag tala om att jag inte är någon hoppryttare^^
Ska kolla på bilden, men datan strular så jag kan tyvärr inte kolla nu. Det kan va det. Men är du säger på att han går rätt, med? Men om sadlen nyper honom över manken så kan det göra ont, vilket leder att han sänker ryggen för att undkomma så mycket som möjligt? Hur är hans huvud? högt, lågt?

Tycker inte han hoppar med ryggen.. klart det kanske kan vara sadeln men sen finns det många hästar/ponnyer som inte hoppar med ryggen, det blir liksom helt flacka språng..

Jag tror på att sadeln är en stor del i dramat, samt avsaknaden av lammullspadd.

putt
kan faktiskt vara så att han e lite svag i ryggen och inte använder den av den anledningen, men använd gärna en lammulls pad och gör övningar för att stärka honom ex studs och bomövningar

ja han har inte mkt muskler vid manken, vi diskuterade det här innan och kom fram till att det var sadeln som var problemet, så nu använder jag bara sadeln när jag hoppar. En gång denna månaden ^^ annars longerar jag , tömkör och rinder i backar för att han ska få tillbaka sina muskler
jag ska köpa lite nya grejor till honom när jag fått ut min lön. bla. en ny sadel och en riktig fårskinnspadd. Jag har en lite tunnare som jag lägger under sadeln..
e han tunnare vid manken så e det ett tecken på att sadeln trycker

puttar igen

Men om du ska köpa en lammullspadd så köp en äkta, dom "fejkade" ger ingen som helst posetiv verkan så som en äkta gör.
Att hästen inte använder ryggen beror enbart på att hindret är så lågt för den. Den tar bara ett galoppsprång och anstränger sig ej. OM sadeln trycker, det känner mann ganska lätt även om man är ovan (sadelutprovare är bara båg, sånna vill bara tjäna pengar) är ända sättet att byta ut sadeln. Om man lägger en padd under sadeln gör bara att man själv hamnar "ovanpå" hästen och då får man svårare att " komma åt" den. Om det nu är så att hästen inte har tillräckligt med muskler är en gelpadd bästa lösningen. Fårskinnet är mer ett mode.

#10 håller absulot inte med dig! en del sadelutprovare är faktiskt riktigt, riktigt duktiga, men klart den finns skojare också..
#0 rider du dressyr i samma sadel? hur jobbar han med ryggen då? hur hoppar han när du löshoppar?
#11 Nu menar jag inte att sadelutprovar är dåliga på ngt sätt! Tvärt om är dom väldigt duktiga. Men det är att slänga penagr i sjön. Det är endast ett sätt att tjäna pengar på, det går lika bra att passa ut sadeln själv.

Jag kan delvis hålla med dig Kudden, men att passa ut en sadeln själv är de långt i från alla som kan, det är en konst att göra det!
#13 fler än som vet om det..

#12 hur kan det vara onödigt att ha en bra passande sadel? :P
#15 Det är ganska så bra att ha en passande sadel skulle jag säga.