Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1399 ggr
Underbarn
2013-03-27 14:39
0

Saknar grovfoderanalys

Hallå alla hästägare.
Jag försöker tänka ut hur min D-ponnys foderstat ska se ut. Har frågat på Bukefalos men alla tjatar om analys där. Jag VET att man inte kan säga hur mkt och vad hästen behöver utan en analys på höet. Men ingen i mitt stall vill ha en analys och jag är arbetslös, kan inte betala 400-500 kr för en analys nu när vi ändå kommer skörda och få nytt hö i sommar efter betet. Dessutom skördar stallägaren sitt hö från fem olika åkrar med olika värden och allt blandas. Så det går liksom inte.
Så jag får gissa mig fram lite.

Han är i överhull nu och jag ska försöka få ner han i vikt i vår när han kommer få begränsat med silage. Nu går han på fritt från 07/09.00-19.00 därefter 2 kg på natten. Kommer minska ner och begränsa till ca 8 kg/dygnet, öka eller minska beroende på hur det ser ut för honom sen. Han har LÄTT för att hålla vikten/gå upp vid för mkt. Så jag drar slutsatsen att han behöver ett lägre värde av energi. Han rids inte hårt så han behöver inget extra kraftfoder för det, promenadrids i alla gångarter 1 timme 5 dagar i veckan.

Jag ger drygt 1 dl mineraler (grön, ska byta till blå med vitaminer) tillsammans med 0.5 l (mätt torrt) betfor just nu.
Men jag har läst runt och det är väldigt vanligt med proteinbrist och 2012 var ett dåligt år med dåligt väder och mkt regn. Stallägaren säger att det är lite sämre värden i vårt hö. Så jag funderar, ska jag ge något kraftfoder med mer protein till honom? Isf vilket? Eller ska jag hellre ge ca 1 liter lusern pellets (grovfoder)?

Förslag? Hur skulle eran foderstat se ut om ni hade min ponny med dessa förutsättningar?

Underbarn
2013-03-27 14:41
0

Kan tillägga att de andra hästarna i stallet äter olika.
Ett föl (åring) äter 2-3 liter Krafft groov.
En storhäst äter lite Krafft Grund och kornkross (ca 1 liter per dag sammanlagt)
En mindre storhäst (som också är i liteöverhull) äter 2 liter müsli.

Aribigga
2013-03-27 14:48
0

Jag skulle testa med bara hö till att börja med och är han bra i hullet och pigg så bör det räcka.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Underbarn
2013-03-27 14:55
0

#2 Fast bara hö med dåliga värden, då lär han få brist på mineraler/vitaminer som inte märks för än det har gått för långt. Ex. kaclium och fosforbrist. Där av ger jag som jag ger nu, mineraler blandat med betfor för att ha något att smaska på då alla andra hästar får det i krubban. Och för han är van vid det :) betfor ska vara bra för tarmen/magen också?

Många som har haft analays har nästan alltid fått tillägga protein där av min tanke.

Aribigga
2013-03-27 15:02
0

Problemet är ju att utan analys så vet du ju inte. 😉 Då är det omöjligt att säga säkert. 

Jag vet hur surt det är med pengar ibland, men det kan vara så att du tjänar pengar på att skicka in en analys istället för att fodra din ponny "för säkerhets skull." Om du förstår vad jag menar? 

Jag ger min ponny mineraler också efter analysen på vårt hösilage, och det var en special mineralblandning vi behövde hitta för att väga upp det som saknades i fodret. Men jag lägger i gengälld inte till något protein alls.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Gronstedt
2013-03-27 15:25
0

#3: Det är inte ofta hästar faktiskt får brist på mineraler/vitaminer, i synnerhet inte om de har en saltsten och får grönsaker och frukt som godis och kanske lite sly att gnaga på. Om det är för lite protein i fodret syns det snart på att hästen ser bukig ut när överlinjen blir tunnare, eller på att rumpan blir mer spetsig än rund.

Underbarn
2013-03-27 15:34
0

#5 Det kan väl även bero på fett? Alltså jag tror att han har muskler, för han är rund och fin, grov halv osv. men egentligen är det fett? Eller?

#4 Jo jag har tänkt precis samma sak, att det blir billigare i längden med analys. Men då lär jag ju göra flera analyser för det kommer från olika åkrar, någon bal har sämre värden än den andra balen osv. Iaf. enligt stallägaren (som gör sitt egna hö, som ingår i min hyra).

Gronstedt
2013-03-27 15:37
0

#6: Fett hamnar inte på samma ställe som musklerna. Om hästen är väl fylld bakom manken och har hjärtstjärt så är det inga fel på musklingen.

CelsiusT
2013-03-27 16:38
0

Jag har haft det lite samma som du i år. Haft hö från massa olika leverantörer och ingen av dom har haft analyser tyvärr och själv vill/kan jag inte ta analys på alla olika.

Jag ger hö och anpassar mängden efter hullet. Sedan tittar jag på hästarna, försvinner rumpan och överlinjen så sätter jag till lucern, börjar revbenen syns lite så sätter jag till olja. Kroppen på en häst ändras snabbt med nytt foder så man ser ganska snart vad som behövs. Utöver det så ger jag mineraler och b-vitamin. (B-vitamin påverkar humöret, pälsen, hovarna och är vattenlösligt och alltså inte farligt att stoppa i för mycket, överskott kissas ut). Personligen ger jag inte betfor för det ger för mycket energi till mina hästar när dom inte är i hårdträning, men det är bra för mage/tarm och dessutom innehåller det järn vilket är nyttigt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Aribigga
2013-03-27 16:51
0

#6 Jag vet ju inte hur bonden gör men när han slår höet (förutsatt att han slår ungefär samtidigt) så kan du ta prover från de olika vallarna och skicka in i samma analys. Så får du ett ungefär på hur bra det är, det känns ju säkrare än att gissa. 🙂

lurvponnyn.vimeddjur.se

Hannna
2013-03-27 19:19
0

#7 Du menar tvärtom? Manken är en typisk fettdepot och hjärteformad rumpa är också ett tecken på att hästen har fettinlagringar. Musklerna kan inte växa uppåt från sina muskelfästen.

Här kan du bestämma hullet på din häst om du är osäker på var du ska kolla: http://forum.cyberhorse.com.au/forums/showthread.php?103411-Horse-Condition-scores En skala från 1 -9 där 5 är "ideal" eller medel och på nr 6 kan man se en påbörjan till hjärtformad rumpa och nr 8 som är fet har en tydlig hjärtformad bak. Har man svårt att känna revbenen är man också uppe på en 8:a.

Hannna
2013-03-27 19:24
0

Glömde tillägga, du kan utgå från när höet är skördat. Ju senare skörd, dessto sämre värden. Alltså både mindre protein och energi. Mineraler är bra att ha som tillskott då det oftas är lite selen och koppar i hö samt calcium, fosfor kan svinga i värde.

Gronstedt
2013-03-27 20:27
0

#10: Jag menar inte tvärt om. Jag menar när trapezius, longissimus dorsi och glutealmusklerna är väl utvecklade.

Underbarn
2013-03-27 22:48
0

#10 han är väl som nr 7 nu kanske. Han såg nästan ut som nr 8 när han kom till mig (lite mindre kanske) och det var tre månader sedan snart :) han kommer nog bli mindre till sommaren :) höet är sent skördat så jag tror jag ska öka proteinet med lusern (då riskerar man inte överdos lika mkt)

Hannna
2013-03-28 18:56
0

#12 ställena du nämner är typiska fettdepoter. om du kollar på anatomin av de muskler du nämner så förstår du. #13. Det låter vettigt!

Minorca
2013-03-29 20:17
0

Det stämmer om det bara är gräs i höet, men är det klöver i det så ökar proteinet i förhållande till energin om man tar höet lite senare.   Man får utfodra lite mer mängd vallfoder men slipper proteintillskott. (Det kan var problem om inte hästen orkar äta upp, det flesta hästar behöver inte 16 timmar att äta upp sitt foder)

Gräs utan klöver som odlas utan konstgödsel har mindre protein i förhållande till energi, det utvecklas också senare. 

Sedan tillgodogör sig inte hästar energi lika bra som mjölkkor med tidigt skördat vallfoder, däremot tillgodogör sig hästar energi ur senare skördat vallfoder bättre än nötkreatur.