Helosan-salva till skapet?
kan man använda helosan-salva till skapet för att få bort flugor och så? Calle är helt sönderbiten där och jag undrar om man kan använda helosan till att gnida in med en svamp på skapet och smörja runt ögonen så att han slipper flugorna där med.
Kan man göra det ?

Slipper flugor av helosan gör dom inte. Men det lindrar ju om dom är bitna. Jag smörjer in skapet med det. Fast med min hand inte en svamp. *ler*

linda kanske tycker det är äckligt att ta på skapet med handen.. =)

Ha, ha troligvis.

Men det går ju åt mer salva om man smetar det på en svamp också. hehe

Jag smetar in Reddie med helosan med jämna mellanrum. Men som sagt- det håller inte flugor borta bara rensar och lindrar såren.

Skillingarydssalva håller både bort flugor och är mjukgörande.

Fyra ess som innehåller trätjära brukar funka slage bra.

Tänkte föreslå samma som #6 :)

Säger som #6
Säger oxå samma sak som #6 

#6 #7 det är samma salva, jag använder den oxå :)
Som flugmedel hjälper det inte, dom kommer ju typ bara fastna i det. Nej, köp en flughuva och lite flugmedel eller vitlökspulver som han kan äta så borde han nog överleva. Eller låt det var, jag menar hästen hade ju inga flugmedel på medeltiden och dom klarade ju sig riktigt bra. ;)
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Fast alla hästar tål inte den salvan. Man ska nog smeta försiktigt och se om det blir sår eller så av den. Gobban får nämglien sår av den.

Jag duttade med Flusa under magen med och det verkar fungera ganska bra. Han är inte så biten och verkar inte besväras av flugor.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Vad är flusa?

Skillingaryd är bra till nästan allt på hästen ^^ och till en själv också om man är torr, förutom att den luktar lite, annorlunda än parfym kanske
#15 Kossornas Swich-Por-On.

Ett tips! Blande matolja och vitlök med varann det är jätte snällt att ha på skapet. Jag använder det på min sommarhäst och det är knappt några flugor som biter han mer :) Innan blev han biten så det blödde!

#18# Det måste ju svida! Att sätta på vitlök på ett skap som har sår.

#19 Det går nog mer ont att bli biten av en hästfluga :P
Sen har har inte stört sig på det han sparkar inte upp mot skarpet direkt :/ eller går runt..

jag kör på både helosan och och tjärsalvan. helosan när dom kommer in och tjärsalva när dom går ut, för flugorna. tycker helosan gör så det läker snabbare
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#20. Vi har kört med vitlök,vinäger olja och något mer. men det har inte hjälpt. aknske för att Min syster har placerat det fel.
Mycket hjälp man har fått :) Min kompis Alida har hjälpt mig med. Finns att köpa på charlies? i vetlanda brevid ridskolan att köpa spray hästsalva och ngot mer hon sa.

ja smörjer skaper o bogen o där han har alla andra sår inseksbett me alovera salva.. tycker de är de som får såren o läka ihop sanbbast =)