"Bantning"
Jag har en halvblod-/ponnykorsning på 14 år som jag (och tränare och andra kunniga) tycker är lite överviktig. Inte extremt tjock, men tycker han kan gå ner lite till.
Köpte honom för ca 9 månader sedan och innan dess fick han ganska mycket kraftfoder och reds inte så mycket, så det var ju inte konstigt att han var överviktig. Nu rids han 6 gånger i veckan och äter 12 kg hösilage, 1-2 kg halm och lucernhack. Enligt programmet vi använde för att göra foderstat (med analys på hö och värden för lucern) borde han få i sig ganska lagom mycket energi, så jag tycker att han borde ha gått ner ännu mer…
Han rids varierat i både hoppning och dressyr och har blivit mycket finare i kroppen, mer muskler och bättre kondition. Men han är fortfarande lite tjock, och jag antar att jag helt enkelt behöver rida lite hårdare eller längre pass. Vet ni något särskilt man kan göra som förbränner lite mer? Ut och galoppera mer, cavalettibommar, långa skrittpromenader…?
Kan tillägga att jag har pratat med en tränare om det, men hon verkar inte ha något bra tips utan tycker att det jag gör är bra och att jag kan rida lite längre pass, men jag rider redan ungefär en timme varje dag - borde inte det räcka..?
Bilder från alla håll och kanter på hästen kanske, lite svårt att bilda sig en uppfattning annars 😎

Viktnedgång ska gå långsamt. För snabba viktras på hästar är farligt
Tid bränner kalorier. Det finns mycket skrivet om detta om du söker.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Ut på långa skritturer i bra tempo.
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

När ni räknade foderstaten, räknade ni då på hur mycket han vägde just då eller hur mycket ni ville att han skulle väga?
Men överviktig, menar ni att magen hänger eller att ni inte känner revbenen?
Skulle också gärna se bilder på vad för typ av häst det är, vart övervikten sitter osv.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag förstår att bilder är bra, men min kamera är trasig så har bara gamla bilder. Bifigar en bild från förra våren, han har gått både upp (en hel del under sommarbetet) och ner sedan dess.
#6 Ska fråga min mamma angående foderstaten, det var hon som gjorde den. Han är inte direkt bukig utan det är jämnt fördelat över kroppen, svårt att känna revbenen.
På den bilden ser han i alla fall inte fet ut … Kunde kanske ha lite mindre hull och lite mer rumpa, men inte fet.
#8 Precis, det är just det där "lite mindre hull" jag vill jobba på. Och musklerna har gått åt rätt håll 🙂
Jag tycker att han ser jättefin ut :)
Han ser ut som häst i gott hull gör. Fortsätt du att träna han så kommer hullet att omvandlas till muskler, det tar bara mera tid än du tror. Rid hellre längre turer än att rida kort och intensivt så går det lite fortare att gå ner i vikt.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Tycker han ser helt ok ut. Liknar faktiskt en häst jag kände rätt mycket. Vad heter han?

Tänkte precis säga som #12. Herregud vad jag känner igen honom! Vad heter han?
Tack för era svar :) Antargo heter han