Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 820 ggr
examynia
0

proteiner på sommaren..?

Jag har bara en snabb fråga.

kan jag ge extra proteiner på sommaren? ger i form av soja nu.

man vet ju inte vad gräset har för värden mer än att de inte är omsått på hur många år som helst..

kan jag ge lite extra proteiner efter ridtur på sommaren? för behöver bygga varje muskel som går ungefär :-P

Brollan1
0

Om hästen går på ett normalt bete så behövs inte något extra utöver mineraler förrän betet är utbetat eller att det börjar bli höst och gräset avmognar. På våren har gräset mest protein i förhållande till sin vikt och minst när det avmognar. Detta under förutsättning att du inte rider extremt mycket och hårt, dvs distansridning eller 2timmar hoppträning varje dag. Enbart protein bygger inte muskler, arbetet måste var tillräckligt tungt och rätt utfört för att det skall ske

Alla hästar har inte förutsättning att bygga lika mycket muskler som quarterhästarna så överarbeta inte detta.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

examynia
0

grejen är att betet inte är omsått på hur länge som helst.. försvinner inte näringen osv i gräset/marken om man inte sår om de?

Gronstedt
0

#2: Hästbete ska inte sås om - hästar är inte gjorda för att leva på enbart monokulturellt gräs, de ska äta många slags gräs, örter, sly, ris, vass, tåg, nässlor …

examynia
0

ahaa okej trodde de skulle sås om.. då de har pratats mycket om att de ska göras i stallet men blir aldrig av..:P

så de förlorar ingen näring då?  sen är de ju inget sommarbete direkt finns inte så mycket så dom går inte i knähögt tätt gräs direkt..

Peppe
0

Att ge soja på sommaren är inget jag rekomenderar. Vill du ge något så ge lusern som är ett grovfoder. Det är i det närmaste "omöjligt" att överutfodra protein via grovfoder, maxgränsen är minst 3 ggr så hög som protein från kraftfoder.

Tycker det är fel att säga att hästen inte kan bygga muskler av bara protein, för får bara hästen tillräckligt med protein så kommer den muskla sig själv av att gå i hagen. Min häst har inte ridits ett dugg i vinter men har ändå aldrig haft en sådan musklad överlinje som nu, tack vare foderstaten. Sedan styrkan på dessa muskler, det är en annan sak.

Jag ger lusernstrå nästan året om. Brukar sluta i början-mitten av maj när gräset kommit upp lite och börjar sedan i augusti igen. Då har han i regel redan tappat en del av överlinjen.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Mantissa
0

Har det gått djur på betet så får gräset igen näring i form av urin och gödsel. Proteiner är nödvändiga för att bygga muskler, men för mycket protein kan ge skador på njurar bla så överdriv inte med tillskotten. Är hästen tunn för övrigt? Om inte så är mera och rätt träning nog en bättre väg att gå om hästen behöver musklas.

#4 Kort gräs är oftast mer näringsrikt än knähögt.

examynia
0

tack ska ni ha=)

nä tunn är han inte men ha ringa muskler alls.. så nu i vinter har han fått soja då höt inte innehåller nåt protein alls knapp.. å han ser ju bättre ut nu å då har jag typ bara skrittat nångång då å då fram till nu. å han ä rmyket piggare sen jag började med proteiner han är mer framåt å lyssnar bättre.. så min tanke var bara om man kunde ge lite extra proteiner för att jag har bestämt att verkligen träna honom i sommar.. så tänkte om man kunde ge lite efter ridning osv.. men ger såklart inget om jag inte är säker på att de är bra osv=)

Mantissa
0

Det går långsamt att bygga muskler så skynda långsamt! Lycka till

Gronstedt
0

#4: Hästar ska inte väldigt näringsrikt foder.

examynia
0

okej tack ska ni ha:D

Brollan1
0

Att bygga muskler sker alltid om omständigheterna kräver det (jobb, belastning, osv) under förutsättning att det finns nog med protein att göra det. Om hästen bygger muskler utan arbete så betyder det att foderstaten inte innehåller nog med proteiner att underhålla det som finns (vilket är lite).

Många tar fett för muskler, fett lagras ochså in i musklerna och får dom att se större ut men är fortfarande bara fett. Fett lagras ochså in i mankammen och nacken och får den att se maffig ut vid mindre inlagring och renf f…lig med mycket inlagrat. Med för mycket protein så gör hästen av med det som energi i stället för uppbyggnad material vilket är en rent slöseri med pengar då proteintillskott är dyrt i förhållande till hö och annat nyttigt. ovanpå det så är det en hälsorisk att ge för mycket prexis som " Mantissa" skriver.

MAn kan så om ett utbetat bete för att få tillbaka det som är nyttigt eftersom hästen äter upp det som är gott och lämnar det som smakar illa och det får fortsätta och frösätta sig och föröka sig på betet med följd att betet blir sämre med tiden om man betar ner det helt och hållet.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

examynia
0

okej tack så mycket=)

Underbarn
0

Hoppas det är ok att jag slänger in en fråga.

Vårat bete kommer i år skördas och slås till hö. Så vi kommer inte kunna låta hästarna beta för än sent i sommar när det vuxit ut igen. Är det då sämre värden i höet? Kan tänka mig att jag kommer behöva ge mineraler och kanske något annat (protein?) efter ridturen?

Gronstedt
0

Jag tror (men rätta mig gärna!) att andraskörden brukar ha mindre stärkelse och energi med kan ha mer protein.

Underbarn
0

#14 Jaha det skulle ju passa min ponny, om det stämmer :)