Lätt hästtransport?
Är på jakt efter en hästtransport med totalvikt på max 1160 kg, någon som vet vilket märke man ska rita in sig på för att få en lätt, stadig transport?=)

tror det kan bli väldigt svårt att hitta ett släp som du får dra. du måste nog inrikta dig på enkelaxlade transporter sen beror det ju på vad hästen väger om det ens är möjligt.
hittade en annons med rätt totalvikt http://hastutrustning.hastnet.se/sok/annons.php?aid=550473&kid=2 men med så lätt transport så brukar man inte få lasta så mycket, en liten ponny kanske är tillräckligt lätt för att få köras i en sån.
Valeryds har lätta vagnar och mycket lastvikt. Dock brukar dom inte ha så låga totalvikter från början, men jag har sett det ibland.
Du kan alltid väga ner ett släp, men det innebär att du får lasta mindre på det (man tar helt enkelt bort en viss del av lastvikten i pappret). Du har ju en ponny, vet du vad den väger?
Medarbetare på westernridning.ifokus

#2 Längesen hon vägdes men ca 500 kilo. Känner en som hade en värmlandsvagn på 1150 kilo med lastvikt på 570, har dock hört delade meningar om det märket.

#1 Såg den också, en bit att köra bara. Undrar om pappa och brorsan vill ha fler renoveringsobjekt.;-)
Har endast hört gott om Värmland vagnen och Thule . Men de allra bösta märket som fans va boj ochvse är ju försvinner från marknaden
Jag har en thule prestige, den är en av marknadens lättaste släp. 2 axlar och väger 550kg. Den går stadigt o fint. Jag får med min Volvo v70 o b körkort lasta ca 800kg i den.
#6 Jag har ett Valeryds Favorit (boggie) som väger 540kg och lastvikt 960kg, totalvikten blir alltså 1500kg. Drar mina två hästar lagligt efter min V70 ;P
Om man vägt ner den kärran till 1160kg så hade du fått en lastvikt på 620kg

#6 Köpte du den helt ny eller begagnad?
#7 Har tyvärr en Golf som bara får dra 1160 kilo om jag sätter dit drag.;) Hur gör man för att väga ner, vet du det?
#8 Jag tror det är besiktningen, ring och fråga. Det ska inte vara så särskilt svårt iaf.
Men om du har en liten golf så ska du nog tänka en gång till. För även om du väger ner en kärra så är det frågan om hur mycket den klarar av att dra (inte siffror på pappret utan IRL). Du får tänka på att det är en stor vägg som du ska dra genom luften. Ska du åka mycket eller bara ha den som reserv för att kunna ta dig till veterinär och liknande? Jag tänker liksom att det är en hel del tillfällen som min V70 kan ha "problem" pga framhjulsdrift i kombination med något lätt bil när det kommer till svårare omständigheter så som branta backar osv.
Jag håller med #9 det måste vara säkert att dra oxå. Jag skulle aldrig dra med en liten golf även om jag fick. Min v70 har oxå problem ibland, speciellt vid vinterväglag. Dumma framhjulsdrift 😉

Min bil har större motor än min pappas 940, den är otroligt seg att köra!
Jo fast du har ändå väldigt mycket sämre väghållning, stabilitet osv i en liten bil, även sämre bromsförmåga (även om bromsarna är gjorda att klara den vikten så hjälper inte det om du inte klarar av att hålla dig på vägen pga stabiliteten). Även om din pappas 940 har mindre motor så skulle jag bra mycket heldre köra med den än med lilla golfen. Vi har också en golf med stor motor men jag skulle för mitt liv inte dra en hästtransport med en häst i efter den!!!.

#12Hade gärna bytat bil till en mer "dragbil" men tycker alla är så stora och klumpiga, dem i min prisklass iaf.
#13 Men ska du hålla på och dra hästtransport så ska du faktiskt fundera över vad du kör med. Det handlar om säkerhet för både dig och hästen.
Ford Focus (vet inte riktigt hur stor den är och hur mycket den får dra, men den är väl större än golf iaf), Ford Mondeo, VW Passat, Renault (kan inte modellerna), Volvo V40/V50 (liten smidig bil som ändå är ganska så rejäl).
Jag har en trevlig saab 95 sudan som är bra att dra med, saabar är ju inte så dyra för tillfället heller 😉
lurvponnyn.vimeddjur.se