Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 572 ggr
bebbe
0

Avelsvärdera

Har en bekant som äger en hingst utan stam, hon säger att hon tänker prova att avelsvärdera den, det går väl inte ?

Snowstorm 

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Linda
0

Nej det går inte.

Cattis
0

Ursäkta om jag frågar, du kanske inte kan svara på det, men varför vill man avelsvärdera en hingst utan stam. Det är väl ändå inget att avla på!

Det finns så många hästar med gdk stam att jag inte begriper varför folk vill befatta sig med sådana hästar som avelsdjur?
Då finns ju ingen dokumentation på defekter eller andra nackdelar med blodet han bär på. Inte heller det positiva för den delen.

Inget ont om ostammade hästar eller korsningar alls, de som finns fyller ju alla sin funktion på olika sätt. Men att vilja avla fram fler känns dumt då vi har så oerhört mkt och bra hästar i Sverige ändå.

Men det är min åsikt.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Kiara
0

Jag håller med varför avla på sådan man inte vet något om det kan ju bli så fel. Använd dom fina godkända hingstar som finns. Om man använder en riktig premierad hingst då får man ju så mycket mer. Inte är det dyrt heller, jag ringde just på den hingst det troligen blir till Kiara i år, 3750 kr inklusive allt (moms och dagavgift) skulle det kosta, ja stoavgiften tillkommer men den ger mig ju ett pass till fölet.

Att inte använd godkända hingstar det är ju lite idiotiskt faktiskt är det inte värt det lilla extra att ha en stam på sin häst? Man vet ju då vad man avlar på och vad som finns bak i stammen och som köpare till fölet får man ju massa förmåner. T.ex. B-ponny får tävla i ponnytrav, stona får stam och jag vet vad det finns för gener bakåt.

jen
0

nej Bebbe! det går nog INTE!!

sen håller jag med föregående talare!  om man avlar på en massa okända hästar vet vi ju inte hur hästar kommer se ut i framtidenLedsen

mina barn-barn kanske inte hittar en bra häst då…

jag tycker man ska bevara de raser som finns idag och använda de "bästa" till att avla på.  Det finns nog ett skäl till varför vildhästarna "sorterade" ut de sämsta individerna i flocken…

jen
0

bebbe, varför vill hon det förresten? tänkte hon ta emot andras ston eller för sin egen skull?

bebbe
0

# tror att det bara var för en bedömning, för att veta hur bra hingst hon har,

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

jen
0

jaha…

Anki113
0

Titta vad jag hittade på bukefalos.

Sv: Kan man få en korsn ponny hingst godkänd?

Hej.

I ditt fall som har en korsningshingst utan godkänd härstamning (betyder att den inte kan avelsvärderas och stambokföras),finns det i dag två avelsföreningar som registrerar avkommor efter den typen av hingstar.

Beträffande license så hör man då med ASRP och welsh om dom utfärdar licenser till korsningshingstar som INTE är stambokförda.

welsh som har ett register där korsningar registreras

ASRP som också har ett register för avkommor efter icke stambokförda hingstar

Så här informerar SH om att använda hingstar i avel
www.Svehast.se

För att hingst skall få användas för avel krävs:

att hingsten är blodtypad/DNA-testad.

Idag använder man nästan uteslutande DNA-testning. Material för DNA-testning kan man beställa från husdjursgenetiska laboratoriet på SLU (tel 018-67 28 04).

att betäckningsrapporter och fölredovisningar (språngrulla) redovisas.

Alla betäckningar ska föras in på speciella blanketter. Blanketterna säljs i block om 25 st. I vissa fall köper man blocken från sin rasförening, men annars kan man köpa dem från SH. Blocken kostar 130 kr och man beställer dem genom att sätta in den summan på SH:s postgiro 496 22 21-0. Ange hingstens namn och registreringsnummer när du sätter in pengarna. Om hingsten inte är avelsvärderad behövs också en kopia på passet så rätt uppgifter om hingsten finns i SH:s register

När betäckningssäsongen är slut för man över en del uppgifter från betäckningsrapporterna till en språngrulla. Språngrullan kan laddas ner från SH:s hemsida. Språngrullan görs i två exemplar. Den ena skickas tillsammans med de gröna kopiorna av betäckningsrapporterna till SH eller i vissa fall rasföreningen senast den 30 september betäckningsåret. På den andra kopian av språngrullan för man in resultaten av betäckningarna och skickar in den senast 30 september fölningsåret. Fullständigt ifyllda betäckningsrapporter och språngrullor måste redovisas senast den 30september till SH eller därtill utsedd organisation.

att hingst ej nedärver defekt
Enligt Djurskyddsmyndighetens föreskrift (2004:22) får inte hingstar som nedärver defekt användas i avel överhuvudtaget. Se mer på Djurskyddsmyndighetens hemsida www.djurskyddsmyndigheten.se.

Licenser
Många rasföreningar kräver att hingstägaren löst någon form av licens för att fölet sedan ska kunna registreras i den föreningens register. Kontrollera med rasföreningen om du behöver lösa betäckningslicens, betäckningsbevis etc.

peråke is online now

jen
0

#8 det var faktiskt intressant

Tinka
0

Sitter här och läser gammla mail som ett tidsfördriv så här på lördagskvällen. (har inget bättre för mig). Jag kan delvis hålla med er som skrivit här men vill också påpeka, jag har haft ett flertal "fina" hästar med mkt bra stam, som inte varit hållbara pga ärftliga åkommor. Så även om hästen varit linjeavlad i flera generationer så är det ingen garanti för vad den blir. För mig är det inte meritlistan för prestationer, blodslinjer osv som slår högst utan psyket och hälsan. Jag tror inte att det är någon risk för att hingstar som inte är godkända "tar över", aveln är för hårt kontrollerad för det. När jag köpte Nicole hade jag ett par duktiga mkt hästkunniga vänner som skrek rakt ut att jag var inte riktigt klok som gick och köpte mig ett föl efter icke godkända föräldrar, när det fanns så mycket bättre stammade föl på marknaden. Sant! Och knäpp har jag ju alltid varit men stolt över att äga Nicole som ingen stam har. Förhoppningsvis lever hon länge och får behålla hälsan och bli min hästvän som passar min hästhållning på gräsrots nivå. Det var lite "privata" tankar från mig, mitt sätt att tänka och så, inget ont.

jen
0

#10 jo, visst finns det jättebra hästar fastän de inte har stam, men har man stam så är det ju lättare att ta reda på tex om nedärvda fel än med en okänd häst…..   sen är det skillnad på att ha en häst utan stam till fritidsridning än att ha den till att avla många föl på…Flört

kacka
0

Vad jag har förstått av en som har en tinkerhingst så behöver de inte ha stam bara de har rätt rastyp. Någon som kan bekräfta eller dementera?

Linda
0

ja det stämmer eftersom de försöker bygga upp en etablerad ras.

lisette
0

# 12 jag såg faktikt en tinker hingst i hästfocus som var überläcker o utan stam. jag tyckte det var lite konstigt. men då har jag fått min förklaring av linda.