Sitta ner
Hej!
Jag har ett problem att jag har svårt att sitta ner i sadeln. Jag studsar och far i sadeln. Har ni några tips eller övningar på att bli bättre att sitta ner?
Se till att hästen är lösgjord och avspänd, det är A och O.
Hej! :)
Luta dig lite mer bakåt, bli så tung du kan i rumpan och försök få LÅNGA ben. Dvs, att verkligen försöker bli lång.
Det bästa du kan göra är att träna. :) Rid mycket utan stigbyglar och försök verkligen att hitta rytmen.
Och gör som #1 säger, det är lättare om hästen är lösgjord och avspänd. :)
Hälsningar Lurvas11
Lösgjord? Hur gör man så att hästen blir lösgjord? 🤔
När en häst är lösgjord så är den lika lätt i båda sidorna. Den ska vara lätt att ställa, och mjuk att svänga (dålig på att förklara)
När man ska lösgöra hästen så kan man göra lite olika ridvägar (i båda varven) ex. volter och serpentiner. Där böjer hästen på sig och blir därmed ''mjukare''
När du sitter ner i traven, försök att slappna av så mycket som möjligt och räta på dig!:)
Om du kniper åt med benen, för att försöka sitta ner, så kan hästen både öka och du kan få ''sämre'' balans :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Rid mycket barbacka. Använd gärna en voltigegjord i början som säkerhet innan du har koll på balansen
För det första se till så att din häst är uppvärmd och att du är uppvärmd. Då går det mycket lättare. Något tips jag fick som var jättebra och har hjälpt mig är att sitta ner 2 steg, stå ett, sitta 3, stå 2 osv. Då tar man det stegvis och det slipper bli obekvämt för både dej och hästen. Så sitt ner några steg åt gången och rid sedan lätt några steg. Efter ett tag kan du sitta ner fler och fler steg utan att studsa. När du känner att du börjar studsa så rid lätt igen. Om man sitter och studsar på hästen så blir den spänd och tycker inte det är bekvämt alls, och när hästen spänner sig blir det svårare att sitta ner på den. Om man gör som jag skrev ovan att ta det stegvis så hinner inte hästen spänna sig om du börjar rida lätt igen innan du börjar studsa alltför mycket. Men du måste såklart pressa dig själv och sitta ner längre och längre stunder efter ett tag ;)
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!

Som 1 säger. Se till att hästen går i form ordentligt först. Ingen tjänar på att man sitter och skumpar runt. Först lösgjord häst i form och sen sitta ner. Tvärtom funkar inte lika bra. Då spänner du dig och hästen spjärnar emot.
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Precis som de flesta nämnt - se till att hästen är uppvärmd och lösgjord.
För att underlätta när du sitter ner i traven så se till att hästen håller ett lugnt tempo. När jag hade svårt med det så försökte jag rida så långsamt som möjligt utan att det blir segt eller bekvämt för hästen. Luta dig tillbaka, och läng gärna stigbyglarna/rid utan stigbyglar så du kommer långt ner i sadeln. Så fort du märker att du skumpar och far , så andas några DJUPA andetag och håll blicken framåt. När jag har skumpat så har det funkat utmärkt :).
Lycka till!
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."