Stressad häst!
Min ponny är så otroligt stressad! I skritt går det bra men så fort man börjar trava så går han fortare och fortare och huvet åker upp högre och högre. Förut har jag trott att han bara är sån, men flera vuxna har påpekat att han är stressad när vi rider. Och efter att man har saktat av efter traven är han jättestressad. Det är en enda gång jag har fått vila armarna i traven och galoppen, det var efter att vi snöpulsat han i snö upp till stigbyglarna på mig i ca 8 min. Då kunde han trava lugnt sen. Men jag kan ju inte snöpulsa varje dag. Vad kan jag göra för att han ska vara mindre stressad?
Sakta av så fort han börjar stressa och skritta tills han lugnar ned sig. Prata med honom och pilla honom i manen. Arbeta i skritten så han får använda både muskler och hjärna och var noga med att ta arbetet och formen med upp i traven.
Han exploderar när man råkar trycka med skänklarna på han. Och när man tar honom i munnen vill han springa. Jag brukar ibland rida honom med halsförlängare då han inte kan dra så hårt med den på. Tränaren tycker också att vi ska köpa ett pessoa/pelhambett åt han. Han går inte att få lugn känns det som. Och sen säger tränaren att jag liksom ska röra händerna fram och tillbaka, först dra i en tygel och sen i den andra. Min pappas nya tjej som jag ibland rider med kallar det att "såga" och säger att man inte ska göra det.
Man ska inte såga hästen i munnen, nej, men man kan gärna röra händerna obereonde av varandra. Om man håller hårt och jämnt i båda tyglarna så lägger sig hästen mot handen och drar. Var väldigt noga med att sitta lugnt, så att inte sätet säger åt honom att öka takten. Och ge alltid, alltid eftergift efter varje förhållning.
Det kan vara klokt att tömlongera eller löslongera/lösarbeta ibland, så han får springa av sig.

Pelham isåfall, aldrig ett pessoa! Det enda som kommer att hända är att han springer lika mycket men med hakan i bringan..
Skynda långsamt så går det fortare.
Medryttarhästen var också så lite grand, ökade och ökade, inte för att vara taskig, utan mest för att han var glad över att få springa.
Jag gjorde så att jag började lägga röstkommandon på allt. 'Sakta aaaaav!' började jag med, men jag lade även på 'traaaava!'/'fatta gaaaalopp!' för att han skulle ha ett säkert tecken på när jag ville att han skulle trava/galoppera, och när han bara var överkänslig för mina skänklar.
Men det som har räddat mitt hår från att ha blivit utslitet många gånger om var ett ogillande 'ah-ah!'. Det säger jag när han börjar tagga upp altför mycket i traven, men framförallt när han börjar förbereda sig för att trava i skritten, när jag inte bett honom om det.
Jag tjurade. 'Ah-ah!' samtidigt som en förhållning när han var påväg in i trav. 'Ah-ah!' och en mjuk förhållning i traven när han började tävla med sin skugga. Sedan började jag lägga ljudet före själva förhållningen, för att se om det funkade, och funkade det inte så började jag om med att lägga ljudet samtidigt som förhållningen, och provade igen senare. Nu räcker det med bara att 'ah-ah!' och lyssnar han inte så kommer det ett lite argt/tjurigt 'hörm!'.
Jag får fortfarande ibland ta ner honom till en halt, släppa efter helt på tyglarna och vänta tills han slappnat av helt när han har blivit för taggad, men det har blivit hundra gånger bättre, och jag slipper bli så frustrerad på att bara få sitta och ta i honom på uteritterna! :)

Kanske ingen direkt tröst men det är lättare att träna en häst som är så här alltid än en häst som bara blir det vid speciella tillfällen. Min blir tex helknas när det står transporter uppradade längs ridbanan vid tävlingar. (och en del andra tillfällen) Svårt att träna på det i vanliga fall..
Skynda långsamt så går det fortare.

Vill följa tråden!
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."

Om du håller så hårt att du får ont i armarna då du rider så är det klart att det blir helt fel. Om din tränare uppmuntrar det och sågning och inte hjälper dig att hitta ett avslappnat sätt att rida så skulle jag byta tränare (om du har en). Du ska inte hålla hårt och gör du det så skyddar sig hästen genom att springa.
Du kan inte tvinga hästen att lugna sig genom att bli hård, då blir den mer stressad. Du kan inte heller få hästen i en ärlig form genom att såga eller vara hård. Hästen flyr från en hård hand om den är känslig.
Hur är han om du travar på lösare tyglar?
Tänk på att handen och armen ska vara avslappnade. Det är din armbåge som ska röra sig då det behövs och vara elastisk. Spänner du axlar, armar och handleder så blir du stum och hård.
Om han ökar i traven, följ inte med i tempot. Du väljer tempo i ex lättridning genom det tempo DU väljer att rida lätt i. Springer han snabbare så kommer han anpassa sig till slut. Det blir lite tokigt i början om du rider lätt i ett annat tempo än han springer i, men det löser sig.
Om du testar att trava på lite lösare tyglar, med helt avslappnade armar och rider lätt i ditt tempo, se vad som händer. Förmodligen kutar han runt ett tag, men om du är lugn, inte drar i tygeln och inte spänner dig, samt behåller det tempo på lättridningen som du har valt, så borde han lugna sig. Se även till att du har en framskjuten stadig hand som han kan luta sig mot lite när han slappnar av och sänker huvudet.
Du måste förmodligen börja om från grunden med hästen, sitter inte de kan man inte rida på ett vettigt sätt. Även den bästa häst och ryttare fr gå tillbaka till grunderna.
"Sarah " Har en poäng i att gå tillbaka till grunderna igen. Detta får mig att fråga om hästen verkligen förstår vad tygeln är till för och vad skänkeln används för, är hästen verkligen inriden? Det låter som att grundridningen med den hästen har inte gjorts riktigt.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Tycker det är svårt att ge råd när jag inte sett hästen hur den beter sig i olika situationer. Hoppas allt går bättre för dig snart 🌺