Vad ska jag göra?
Hej! Mina kompisar vill inte rida med mig mer för att dom tycker att det är farligt. Min ponny är väldigt het, och när vi rider ut kan han ibland reagera på bilar, lastbilar och så vidare. Han börjar du stegra och kasta sig. När vi ska trava och galoppera ute blir han så stark att han höjer huvet och galopperar på stället och kastar sig och skenar. Han rids på tredelat och rakt tränsbett och remontnosgrimma. I ridhuset är han inte lika het, där är han istället småpigg hela tiden och ligger på i 110. Vad ska jag göra? Han rids för tränare ca 1 gång i månaden, men det räcker med att han hör hennes röst blir han hur snäll som helst. Hoppningen ska vi inte ens prata om. Flera gånger har folk sagt att dom inte vill att jag hoppar, då han bara sticker. Han är en liten c-ponny och jag är inte jättestor på han, utan ganska liten.
Hjälp snälla, det är inge kul att rida själv hela tiden för att han skrämmer mina kompisar, och att ibland få kasta sig av för att inte få en skentur hem till stallet.
Jag tror tyvärr att dina vänner gör rätt som inte rider med dig mer, för det kan bli riktigt farligt när det du beskriver händer. Jag skulle låtit bli att rida ut själv ett tag (kanske om du känner någon mer erfaren ryttare/vuxen som kan rida ut på honom? Någon som är lite större och kanske har mer att "sätta emot", då du skriver att du själv är liten på honom?) och tränat mycket dressyr, övergångar, volter och kontrollträning på ridbana ute och i ridhuset. Verkligen fokusera på lydigheten och kontrollen innan du ger dig ut igen. Det är lätt att hamna i en ond cirkel där samma ska händer gång på gång, och då måste något göras för att bryta detta. Lycka till!
Om ni sett Linus och hans ponny på Ponnyakuten 4 är min ponny lika dan, och jag ungefär lika stor på honom. Han sköter sig bra med vuxna och jag har han i ett stall med två stora hästar med vuxna ägare som är för lång och stor för att rida han, och tre ponnysar med barn som ägare. Så ingen vuxen i stallet kan rida honom och barnen vill inte ens leda ut min ponny till hagen.
Som #1 säger så är det mycket dressyr och lydnads träning finns det kanske möjlighet att rida för tränare lite oftare? Något jag även kan rekommendera med heta hästar är tömkörning och tömkörning på volt, det har hjälpt mig väldigt mycket på min heta ponny :)
~ ♥ fritzzjavel.blogg.se ♥~
Jag tror inte en vanlig klassisk tränare råder bot på det. Du kommer bara få tips om att sätta en massa remmar på din häst istället för att ta itu med problemet. Har man en häst som sticker när man ökar tempot, så öka inte tempot. Låter som att han har mängder med överskottsenergi och då kan det vara klokt att börja ta låååååånga skritt och klätterturer, utan trav och galopp, för att han ska lära sig att han inte behöver skynda sig. Detta funkar, jag fick tipset av en äldre cowboy som tar hand om "problemhästar" som mer eller mindre vill slå ihjäl folk och jag har testat metoden på två hästar som var pigga och svåra att stanna. Det funkar jättebra och man gör inte illa vare sig hästen eller sig själv. Sen när det kommer till att få honom trafiksäker så får du börja om från början med toleransträningen. Om någonting brister hos hästen, back to basic, ALLTID. Börja med att stegvis utsätta honom för saker och var noga med att båda hans ögon (hjärnhalvor) får se och höra det. T.ex led honom fram och tillbaka mellan bilar som står parkerade, se kan du be någon starta bilen när han är redo och du fortsätter då att gå med honom tills han inte längre bryr sig. Du får ge det mängder med tid och ha tålamod, men din hästs beteende är absolut inte omöjligt att få bukt med :)
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
Se över hans foderstat också, se till att han inte får onödigt mycket energi den vägen.
Han får 3-2-2-3 kg hö om dagen (morgon, lunch, middag och kväll) och betfor + müsli morgon och kväll
Varför betfor och müsli? Magrar han eller tappar muskler annars? Vad är det för innehåll i müslin?
#7 Alla andras hästar får det, så han får det med.
#8: Där kanske du har problemet. Prova att ta bort kraftfodret några månader.
Men jag tror inte det hjälper, han var likadan när jag fick han, och då hade han inte ätit kraft hos förra ägaren, och där var han lika stressad/het.

Några tankar:
Foderstat, 10 kg hö? Beror ju såklart på vilka värden det har.. Hur mycket kraftfoder får han?
Rid för tränare oftare.
Lägg in bommar, koner mm och bestäm ett sätt att rida, tex galoppfattning mellan konerna, över bommen och halt innan nästa bom. Helt enkelt olika övningar som gör att han måste lyssna på dig.
Kanske du kan hitta en tränare som kan rida honom? Även om han är snällare med vuxna så kan det hjälpa.
Har ni kollat så att han inte har ont nånstans och springer för att komma ifrån smärta? Vanligare än man tror.
Passar all utrustning, sadel mm?
Hur mycket rids han? Varje dag, varannan dag? Rejäla pass eller mest motionering?
Hur ser hagen ut? Liten, stor, har han kompisar att busa med?
Varierar du ridningen mycket eller blir det mest dressyr i ridhuset? Prova något nytt, tömkörning tex.
Skynda långsamt så går det fortare.

Lydnadsträning från marken, mer träningar med instruktör som även kan hjälpa dig med lydnaden då du är själv på ett bättre sätt. Ta bort kraftfoder, helt onödigt till nästan alla hästar. Han måste få respekt för dig som ledare så att han litar på dig och går med på att lyda dig ute.