Understimulerad häst...
Jag och min kompis har en medryttarhäst som går på lösdrift med får som sällskap (jag vet jag vill också att hon ska ha häst-kompisar). När vi tar ut henne (vi rider inte på henne än) så kan hon vara jättehet och snurra runt, liksom skjuta ut baken och snurra runt oss med huvudet in mot den som leder henne. Och när vi longerar henne så att hon kan få springa av sig, så vägrar hon gå i lugn trav eller lugn galopp och att få henne att skritta är bara att glömma… Är det någon som har tips på hur vi skulle kunna få henne lugnare? Hon är 16 år gammal och har gått på ridskola tidigare i sitt liv, men är inte riden eller motionerad på jättelänge, förutom de dagar i veckan som jag och smulizzen är där. Vi klarar av att hantera henne och det är inte panik, utan vi har en plan, men jag tänkte se om det fanns andra sätt som vi inte har tänkt på..
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Av ren nyfikenhet måste jag bara fråga vad hästen heter?? :) Väldigt lik en gammal kompis till mig nämligen..
Hur kommer det sig att ni tror att hon är understimulerad? Hon kanske bara behöver en lugnare hand ett tag. Kanske att en av er, tar en promenad 4-5 dagar i veckan? Så kan ni leka en och hon vilar i en?
Känner ni er osäkra när ni hanterar henne? Med tanke på att ni inte ridit henne ännu? Då kanske ni bör ta hjälp av någon? Långa skogsturer skritt skulle säkert vara mycket uppskattat.
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Om hästen är "het" så låt den då få springa sig trött. (med den magen så går det rätt fort;-) Vaför hindra den? Vid 16års ålder så förstår den rätt fort vad som är jobbigt och vad som är lungt och fint. Så låt den springa sig trött utan att ni gör något för att hetsa upp den och när hästen inser att det bara blir jobbigt att springa så slutar den, under förutsättning att ni inte hetsar den på något sätt.
Låt alldrig en häst som longeras hänga och slita i linan om den gör det se till att den slutar med det direkt.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
#2 Hon heter Molly! ;) Hon står mest bara.. Den enda tiden som hon får komma ut är när vi är där och när hennes andra medryttare är där så det blir 2-3 gånger i veckan och de gånger vi är där brukar vi ta skrittpromemader i skogen. Vi är oftast inte osäkra alls. Det är bara ett fåtal gånger men nästan aldrig. :) #3 Problemet är att när hon får galoppera så hänger hon sig… Tack! Kan tillägga att vi har tänkt att hon kanske skulle få busa mer med en hästkompis, och att hon busar med oss istället… Problemet blir ju då att vi inte vet hur man 'leker' på ett säkert sätt med en häst..
Varför står hon ensam ? Hade hon haft sällskap skulle hon röra sig mer har hon en ligghall ?
#5 Dem hade ene annan häst där på foder, men de kom inte överens (Molly och Pam) så hon fick åka hem igen. Och varför dem inte fixade något nytt säskap vet jag inte… Jag tycker att de borde köpa/låna en liten ponny på foder. Jo, hon har en ligghall :)
Är hon het ensam på gården ? Hon kanske är lite ledsen över de t?
#7 Nej, hon går med får. ;)
Jag vill absolut inte va dum och de gör ite dit fel . Men får här absolut inte det samma som höst höst ska ha höst sällskap får ska ha får sällskap . Dedär kan anmälas
Hur länge har hon stått innan ni började komma dit? Ni borde börja motionera henne för att få ner henne i hull och gå långa promenader (både från maken och ryggen) och låta henne busa av sig ibland osv. Tycker inte hon låter understimulerad mer pigg för att hon står så mkt. Vissa hästar måste jobba varje dag, överskottsenergi.
#9 Djurskyddsnämnden var där för en rutinkoll för ett tag sen och de sa ingenting om det… Men jag tycker att hon borde få en HÄSTkompis.. #10 Hon hade stått ung. Ett halvår. Det gör vi redan men vi vet inte hur hon ska få busa av sig eftersom att hon hänger i linan när vi longerar.
#11 löshoppning i någon hage eller annan inhägnad kanske? Har ni satt igång henne sakta och ordentligt en gång först? :) så hon börjar komma i form igen?
#12 Jo, vi har promenerar ofta och hoppar vi hand och går över cavaletti med henne för att hon ska komma i form och vi har sett resultat i form av två centimeters bantning på magen och synligt mer vältränade ryggmuskler. Den enda ingängnad som vi har är hagen och den ser ut som en oas… Det finns väldigt få plana ställen, men det är värt ett försök att hitta en! Då skulle löshoppning vara ett jättebra alternativ för Molly älskar att hoppa!

#9 Det kan inte alls anmälas eftersom får duger som sällskap enligt lag.