Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2024 ggr
ryttarensofia
0

Tips för pigg häst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just nu är min medryttarhäst väldigt pigg när man rider honom. Han vill bara springa hela tiden. När jag travar med honom vill han bara galoppera. Igår skrittade jag honom ganska länge och då var han lite lugnare, men dendär energin som helst inte ska vara där satt kvar. Vi har funderat på att börja longera honom innan varje ridpass. Då får han arbeta lite innan jag sitter upp. Ni som läser detta har kanske också pigga hästar, vad gör ni när dom är som allra piggast?

Kraam från Ryttarensofia!

[Moa-]
0

Vart är problemet, att hästen är pigg eller att han inte kan slappna av? Det är två skilda saker enligt mig…

ryttarensofia
0

Vissa dagar kan han inte slappna av alls, han går hem huvudet uppe i luften och blir tittig. Men sen någon dag efter kan han vara duktig och slappna av riktigt bra. Han är mest pigg när man inte ridit honom på några dagar (vilket jag kan förstå), men finns det något bra tips man kan göra just den dagen när han är så pigg?

Kraam från Ryttarensofia!

[Moa-]
0

Om det är att han inte kan slappna av så anser jag att det just det som skall övas, skritta avspänt på halvlång tygel, fungerar detta så kan man börja trava, annars gå tillbaka och hitta avspändheten.

Lyssnar hästen, men bara har för mycket energi vissa dagar så kan det absolut fungera att longera (jag skulle nog löslongera) och låta hästen springa av sig. Detta kommer dock inte hjälpa om det är avslappningen som saknas, då är det trygghet och stabilitet som behövs i större utsträckning. (Att totalt slutköra hästen kan ta bort symptomen, men inte problematiken.)

Sarah
0

Jag har en superpigg häst, han lyssnar bra och är avslappnad, men ibland är han så ivrig att röra på sig att han inte vet vart han ska ta vägen. Då longerar jag innan jag rider, men inte löslongera, jag longerar med inspänningar så att han hittar en avslappnad form och får arbeta bort lite energi innan vi rider ut.