Medryttare - vad gäller?
Jag har precis fått min första medryttare. Vad gäller om olyckan skulle vara framme till exempel. Går det på deras olycksfallsförsäkring? Vad mer behöver jag tänka på?
Olycksfallsförsäkringar är ofta personliga, så du bör ha en egen. Troligen tecknar ni ett avtal där de friskriver sig och du handhar hästen på egen risk. Din hemförsäkring bör ha en ansvarsdel om du skulle anses orsaka skada där du blir ersättningsskyldig. (Ovan förutsätter att det ej är ett företag du avtalat med.)
Annars så är det bara att ta det lugnt och lära känna hästen!

Någon som vet om det finns färdiga såna kontrakt att trycka ut någonstans? Så man får med allt viktigt
Här är ett medryttaravtal på ifokus, ett jag aldrig skulle skriva under eller rekommendera någon att skriva under.
Här finns ett avtal att köpa, detta är betydligt mer rimligt och vettigt enligt mig. Det går även att läsa det och skriva ett eget med punkterna som utgång.

ok, ingen av dessa känns aktuellt för mig. självklart står jag för skador på djuren. Och de ska inte betala något. Vill de hjälpa till med mockning eller sköta utrustning så är det bonus, men det är motionshjälp jag vill ha. Det enda jag skulle vilja ha ersättning för är om de av oaktsamhet har sönder utrustning.
Skriv det helt enkelt, enklare att få det exakt så som du vill.
Jag ber om ursäkt, jag läste helt fel i början, läste att du skulle bli medryttare, så vänd helt enkelt på det jag har skrivit.
Däremot bör du som stallägare friskriva dig från ansvar på person, saker och allt/alla de tar med till stallet då du annars kan anses skadeståndsskyldig för skador som uppkommer.
I avtal när vi hyr ut stallplats så forumuleras det enligt följande:
"Ansvar
Hyresgäst är ansvarig för sina egna hästar, och alla personer som hästägaren tar med sig till stallet. Hyresvärden påtar sig inget ansvar för hyresgäst, dess häst, ägodelar (sadlar, träns mm) eller uppkommen skada på eller utanför hyresvärldens ägor/egendom.
Häst som skadas i stall eller rasthage, ansvarar varje hästägare själv för.
Stallet/ Ladan är inte låsbart. Förvara alltså inga värdefulla tillhörigheter i lokalerna och se till att vara välförsäkrade."
Vilket med anpassning till situationen skulle kunna användas som grund.

Jag har knåpat ihop ett kontrakt. Hur verkar det här?

varför syns det inte? Det står med i förhandsgranskningen..
*nu gick det. Gick inte när jag valde visa bilden direkt i inlägget bara..
Jag tycker att det ser toppen ut!
(Personen som du avtalar med är över 18 år?)

Nej, 15, är det annorlunda då?
Matissa; ja, till viss del eftersom personen inte fritt kan förbinda sig till saker utan vårdnadshavarens tillstånd. Jag skulle i det fallet även skriva in en ansvarig vårdnadshavare i kontraktet, detta eftersom personer under 18 år har en bristande rättshandlingsförmåga.

ok!
Lycka till! =)

Här är en ny version. OK?
Det ser bra ut. =)
Jag har en liten fråga, jag är fodervärd åt en häst och hade tänkt att längre fram skaffa en medryttare. På alla medryttaravtal står det hästägare, kan jag byta det mot fodervärd?
Laquila; om du har fritt nyttjande av hästen och tillstånd att låna ut den vidare enligt fodervärdsavtalet, så ja, absolut.
16 Jag har tillstånd att ha en medryttare. Så om det står fodervärd, är den lika gällande då? Borde jag hänvisa till ord. ägare vid akutfall som sjukdom, skada eftersom jag ska göra det, eller ska medryttaren kontakta mig och jag sedan ägaren?
Laquila; skriv så som det faktiskt ligger till, skriv vem det är som ansvarar för kostnaden om något händer, samt vem medryttaren skall kontakta (vem detta är avgör ni som är inblandade, går att välja fritt). Kommer medryttaren att ha någon kontakt med ägaren? Om inte skulle jag föreslå att medryttaren kontaktar dig om något händer, tror att det underlättar kommunikationen.
18 Tack för hjälpen! Borde jag skriva något i kontraktet att jag är fodervärd och ansvarar för allt gällande hästen förutom försäkringen? Och att jag har tillstånd att ha en medryttare? Och att det finns ett foderavtal mellan mig och hästägaren? Hur ska jag formelera detta på ett bra sätt?
Medryttaren ska inte ha någon kontakt med ägaren, men jag kanske borde skriva in ägarens namn och mobilnummer ifall jag inte skulle nås vid ev. skada?
Är det viktigt med vittnen?
Laquila; nej, det behöver du inte, inte om du har separata avtal med ägaren, ert foderavtal berör ej medryttaren och bör därför inte tas upp i medryttaravtalet annat än om det är delar av avtalet som direkt påverkar den aktuella medryttaren.
Ja, att skriva in ägarens namn och nummer som kontakt ifall något skulle hända är en bra idé, men så länge du har fri rätt genom ditt foderavtal att skaffa medryttare så krävs inget annat i medryttaravtalet. Andra nummer som kan vara bra att ge ut (behöver ej stå i kontaktet) är nummer till veterinär och eventuell stallägare, samt avtal om i vilka lägen medryttaren direkt får kontakta veterinär (grad på skada, om du/ägaren ej är kontaktbar etc.).
Dylika avtal behöver ej bevittnas, tänkt däremot som ovan skrivet på om parten du avtalar med är under 18 år.
Lycka till! =)
20 Tack så mycket för hjälpen Moa! :)
Ingen fara! =)