tips om uppbindnig emottages
Jag har ju min lilla fröken som är tio månader, hon hanteras dagligen och är jätte trevlig och samarbetsvillig och nyfiken på allt.
Men nu är det dax att börja träna på att vara uppbunden…jag har fått alla möjliga tips av vänliga bekanta…allt från att köpa dessa Nya uppbindinges rep i gummi till att helt sonika binda upp henne i ett rejält grimskaft…i boxen eller i stallgången. Jag har lite ågren för den kommande första gången…nån som varit med om det ? hur har ni gjort? vill ju att det ska gå så "smärtfritt " som möjligt

Som uppfödare till min häst så tog vi det försiktigt från början och han fick stå bunden med mamma. Om man tar till våld och kraft så är risken stor att hästen skadar sig. Här är ett sätt som man han binda en äldre häst för att undvika skador.

vad fin han är!
Vi har gjort jätte mycket med Nicole från den dagen hon kom hem utan att stressa ändå. Hon kan gå på promenader utan hästsällskap, skrammlar och prasslar med allt möjligt, trafik tränar henne tillsammans med nordsvensken Emil, lyfter alla fyra benen utan besvär (hovis jätte glad över det) men som sagt uppbindningen måste ju påbörjas och det är väl min "mardröm" just nu. suck

Tack 
Pröva att binda honom som i den länken jag skickade. Risken om man binder vanligt det är att dom kan skada sig. Jag såg att du har skrammel tränat honom och det är jätte bra, desto mer konstigt som händer hemma ju mindre farligt kan man möta när man är borta.

Jag binder mina föl/unghästar ungefär som på bilden Kiara länkade till. Jag behöver göra det en, max två, gånger. Sen försöker de inte slita sig. Dock behöver inte alla genomgå detta. De flesta testar att dra sig loss genom att backa eller kasta sig bakåt lite, men ger sig ganska snabbt då de känner att det tar emot. Det har aldrig varit problem med att kunna binda ngn efter första/andra "testbindningen".
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
ska skriva ut sidan som Kiara länkade till, så ska vi se vad vi lyckas med i helgen…maken får vara med så det får bli på lördag.
Jag får väl rapportera sedan och tala om hur det gick, säkert så är jag nervös i onödan…allting annat med lilla hästen har ju gått bra hitintills.

Bind bara så att du snabbt kan få loss henne om så behövs
Så då var det gjort, lillan har stått uppbunden i gången för första gången. Jag gjorde ingen stor affär av det utan band fast henne, backade iväg en bit för att iakta henne. Hon backade lite , det tog stop då gick hon framåt , tittade på mig och maken hela tiden. Bara stod där helt coolt!
Fattar inte varför jag var så nervös för det där!

Du behöver inte vara nervös för något, Nicoles föräldrar är så lugna och bra i psyket att det avspeglar sig i henne.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Jodå det märks Bebe, vad hon har att brås på, känns orehört bra!
Det är bara det att"omgivningen" förvätar sig att hon ska vara si och så och då blir jag nervös helt i onödan. Hon är ju en riktig liten klippa redan nu!
Jag brukar börja med att binda fölen/unghästarna då de ska få mat. Då blir det en positiv upplevelse att stå stilla. OFTAST går det bra om de bara får lära sig från början att det i är inte lönt att snurra runt eller backa. Men man måste ha uppsikt över dem så de inte trasslar in sig…