Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utbildningträning
Läst 1716 ggr
pinoccio_03
0

nån mer med unghäst?

hejsan!

nån mer som har unghäst, kanske vill byta lite ideèr och tips om träning?

Linda
0

Hej

Jag har flertal unghästar hemma och kommer i framtiden skriva både artiklar och ha ev. en "fråge låda".

Ska du tävla kvalite eller gjort det redan?

Lycka till med unghästen

mvh Linda

Eve
0

Vad räknar du till unghäst? Jag rider ett 5 årigt sto =)..

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

pinoccio_03
0

Hejsan!

Nä min pålle är bara 2,5 år än så länge..Köpte honom för tre månader sedan och då hade han bara gått i en hage och inte gjort något alls. Så det var till och börja med att vänja honom vid att man får TA på honom överallt, ojoj vad sur han var, hehe

Men nu är han longerad med sadel och träns på, med nerdragna stigbyglar, promenerat förbi massa andra hästar, i "husområden", suttit på honom, ska börja att löshoppa honom nu också, för det är förhoppningsvis min blivande hopp/dressyr häst..=0) Kanske fälttävlan..

Behöver lite tips på vad man kan hitta på för träning, mer än att longera, promenera ovs..

Ha det bra!!

Ps: Unghäst menar jag från 0-5 år…Ds

Linda
0

Hej

-Håll ut senast i morgon kommer vi ha artiklar om unghästen och dess träning.

MVH Linda ridsport i fokus

Cheval
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en unghäst. Ett 4 årigt korsningssto e. Fjell-Jo - Mona Zorrina.

asterix_zaphir
0

Hej

Jag har en unghäst. Hon är /blev två år i sommar. Det är en islandshäst så hon går mest och har det bra med sina kompisar. Hon är "inte" så mycket hanterad mer än de dagliga sysslorna + att hon blir verkad regelbundet.

M vH Lill

Linda
0

Artiklar om unghästen kommer snart.

gejsa
0

Jag har två unghästar. En islänning på 3 år en valack. Sedan har jag en halvblodsvalack på 2 år. Det är en skäck. Linda här har mamman till min 2 åring. Hon som heter Soya.

gejsa
0

Oj, vad liten bilden blev. Detta är Sorro, Soyas föl alltså.

Synd att man inte kan se bilden innan man publicerar den. Inte kan man ångra vad man skrivit eller så heller. Jag menar om man ser ett kraftigt stavfel tex…..

Kiara
0

Jag har en hingst född –04 som jag ska spara som hingst, vi är i full färd med tumkörning och markträning. Jag har jobbat honom mycket från marken men bara korta pass. Jag är på väg att köpa ett sto född –03 men hon är inte arbetad så mycket men mycket van vid att åka transport. Hon är utställd mycket och det är även min hingst och då blir det mycket åka av.

Linda
0

Hej Kiara (känner dig lite från hast.net som @)

-Kan du inte lägga ut lite fina bilder på din hingst unge och kanske skriva en ras spec. om knabstrupper i en artikel åt mig..blink..blink

-Som du sett så har även vi numer en knabstrupper mkt tack vara faktist dig då jag fick se mkt fina bilder på din tigrerade snygging.

mvh Linda ridsport i fokus

Kiara
0

Klart att jag kan skriva en artikel om Knabstrupper, jag byter nog över till denna sidan för jag gillade den. Bilder kommer när jag har fått ordnig på vilka hästar jag kommer att ha. Jag står i en bryt punkt just nu, det kommer nog bli kvalité avel i liten skala.

Linda
0

Hej

-Vad kul!

-Vi behöver lite mer bra knabstrupper hingstar här i sverige som uppfödarna betalar sin licens för och behåller dem kvar här i sverige och inte säljer..morr (tänkte på Fauostino)

Jag gillar barock modellen tycker inte om när de bara ser ut som hbl och så kan jag ärligt erkänna att jag tycker bäst om tigrerade.

Vad tycker du om min?

mvh Linda

Kiara
0

Jag såg Phaustino i somras han var maffig, det var mycket utstrålning i den hästen.

Phaustino, har samma pappa som Ametist har, om jag ska var ärlig så hade jag rent egoistiskt sett att han tävlades i Sverige. Finland är ju inget land man sneglar så mycket åt, men jag tror att just Knabstruppern har problem med låga betäckningssiffror, det kostar ju lite att ha hingst. Om, om eventuellt Ametist blir godkänd så kommer jag att betala in de 500 kr som det kostar i licens.

Ametist är nog avlad mer åt ridponny typen. Jag tycker att prickarna är en krydda i rasen men avels målet måste vara högre, det måste sträva efter klart ridbara individer. Kanske måste man också vara mer målinriktad (rid mässigt) när man även har färgen att ta hänsyn till. Det är svårt att förklara men att avla fram en prickig är inte så svårt men det krävs mer av en häst än bara prickar. En prickig syns och en dålig prickig kan bli negativt för hela rasen. Jag ser inte Ametists prickar jag ser bara en häst när jag jobbar honom, det är konstigt men sant.

Din ser mycket trevlig ut vad är det för stam? Kul at jag ”lurat” över någon till rasen. Är du med i Knabstrupper föreningen = får man se dig på riks?

Rebecca
0

From my experience  with young horses " always take it easy " push them a little bit more each time but never to far. When jumping a young horse remember always the ground work first … a horse will be a better jumper if it has the flat work. Ie balanced, going forward from your seat and into your hand, bending around your leg and listening.

A fantastic exercise for young horses perparing for a career in Eventing is grid work. You can lung them over a grid you can walk them over a grid. (ie a grid four to five poles placed one after each other).

Even with my more advanced eventers I always return to grid work… you can combine some many different elements of the horses education in grid work… balance, control, speed, strid length, mental focus… even use it to stretch your horse!

Good luck

Faxlin
0

Jag har en unghäst.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Luthien89
0

Jag har, en vallack på snart 5 år :)

JoJos
0

Jag har en hingst på 3

shirley
0

har också unghästar…….. kram

MikaTela
0

Jag har en liten arabtös på 3 år. Skrattande

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Linda
0

Oj det var en gammal tråd som togs upp.

Variera din träning är en gammal artikel ni kan söka om unghäst träning (hur vi gör bla.)

Vänligen/Linda

Tinka
0

Hej!

Jag har ett sto på tio månader….

CarCar
0

Jag har en treåring på inridning just för tillfället, räknas det?

SarahPeace
0

Jag har en british spotted pony (sto) på 8 månader :)

eMis
0

Jag har en valack som är 4,5 år. Han har verkligen testat mitt tålamod och gör det fortfarande. Han har bland annat delat boxdörren i två delar m.m.

kacka
0

Jag har en ettårig, en tvåårig och en treårig hingst. Ettårshingsten och tvåårshingsten hanteras mest med promenader. Tvåårshingsten är sen i utvecklingen så vi vill inte börja tömköra honom än.

Treåringen har varit välutvecklad redan som 1-åring så honom har vi longerat, tömkört och börjat sitta på.