hästars rädsla för....
varför är vissa hästar rädda för får och kor?.
är det för att korna luktar, ser hotfulla ut med hornen eller är det fläckarna(men det finns ju skäckar)?
varför är vissa hästar rädda för får?
är det att dem inte oftast ser får, eller är det fomen med all ull eller är det lukten eller något annat?
grisar kan hästar oxå varar rädda för, och vi på stallet tror att hästar förklippar grisar med vildsvin.
hoppas ni förstår vad jag har skrivit, jag har bråttom när jag skriver+ jättetrött.

schess är liiiivrädd för både kor och får :O
Det beror helt och hållet på lukten på alla tre djursorter
får är ju lite läskiga, dom både luktar, ser ut och låter konstigt, kor är detsamma, min gamle perle var rädd för grannens får, jango för älgar, har även varit med om flera som varit rädda för kor..

Jag tycker hästar verkar rädda för de flesta djur. Min pålle är tex rädd för andra hästar innan han har förstått att de är samma djur som han själv. Och hundar har de ju vant sig vid. Men en häst som aldrig träffat en hund skulle förmodligen reagera på samma sätt som när den möter tex en ko.
I ett stall på vägen till där hästarna går på bete finns det en hage där det går både hästar och kor och de verkar trivas alldeles ypperligt tillsammans =)

Lucky och Kiara är inte rädda för kor. Kiara smet in i ko-hagen i förrförra stallet vi stog i och hon trivdes som fisken i vattnet. haha. hon tyckte dom va jätteintressanta =)
Lucky är livrädd för grisar. tror oxå det har att göra med att dom förknippar grisar med vildsvin. Kiara vet jag inte, hon har aldrig stött på en gris. Lotta vet jag inte heller hur hon reagerar.

Jag kan inte säga att Dandelion är livrädd för vildsvin. Vi stöter på dem ganska ofta så det handlar nog om vana.
Och hur skulle en häst kunna förknippa gris med vildsvin? Om de aldrig har mött några vildsvin så vet de ju inte att de existerar? Eller menar ni förfädergrej, alltså att det ligger naturligt i hästarna att vara rädda för svin?
Nisse bryr sig inte om varken kor eller får. Grisar har hon så länge jag haft henne aldrig träffat.
/Elin
Det är nog helt enkelt bara så att det är "nyheter" för dessa hästar, att de inte fått vänja sig vid de annorlunda djuren.
Mina pållar går ihop med får i hagen och bryr sig inte ett skvatt om grannens kossor.
mina var jätterädda för kor när vi red hem dom hit.
Gubben retades eftersom Wambezi är westernhäst och ko-rädd "hihi"
men nu går de i en beteshage bredvid kor! PERFEKT! nu är de inte alls så rädda längre.
Delay är rädd för kossor :) haha söööt

Inte rädd för nått av de, eller ifall de låter blir han rädd då.. ;P Därimor är han Skiträdd för stinkande sopkonteinrar.. :S

inte märkt att min ponny är så rädd för kor. men har vart med om några stora hästar som är rädda för shettisar, så gulligt xD