Bra taktik?
På ridskolan har vi en del hästar som verkligen rusar när man ska leda in de från hagen (de vill ha sin mat såklart) och jag har börjat köra med ''ett steg, stanna, ett steg, stanna'' o,s,v. på de hästar som brukar springa, och unghästarna. Men, alla gör ju inte så, det är ju bara jag (vad jag märkt) som gör det, å jag är ju inte där alla dagar.
Anser ni att jag gör ''rätt'' eller finns det andra taktiker?
Tycker verkligen inte att hästarna bara ska springa in sådär, speciellt inte ifall det kanske finns lite yngre personer som inte är beredda.
(Ibland blir det så, att de ska hjälpa till att ta in och ibland är även de lugnaste hästarna väldigt pigga) :)
(Visste ej vilken grupp)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Låter väldigt farligt att yngre personer ska hantera ouppfostrade hästar. Hur tänker ridskolan om det egentligen?
Yngre och yngre.
Skulle tippa på att de är 9-12år.
Visst, de brukar få ta in nån häst och borsta och så, men det är inte samma sak som när hästarna vet att de ska få mat.
(Självklart är det alltid minst en extra person med när vi ska ha in hästar, ifall något skulle gå fel. Kvittar om personen är erfaren o,s,v. Inte gå dit själv. Det finns alltid någon extra erfaren med)
/ Cornelia Andersson,
Den åldern är ju för ung för att man ska hantera den sortens hästar. Förstår inte hur de kan tycka att det är okej.
Genom att oerfarna människor hanterar hästarna så lär sig hästarna heller inte hur de ska bete sig, ingen befäster ju ett bra beteende hos dom.
Förstår inte hur du menar, eller jo, det gör jag, förstår inte om du riktigt förstår hur jag menar ;))
När vi tar in hästarna, så är vi ca 5 pers varav 3 pers tar vars en
B-ponny. En av oss andra har hand om att öppna och stänga till hagen och den andre går med in ;)
hästarna är lite pigga på vägen in, det är ju inga stora avstånd. De behöver bara gå 20m(?) sen är de inne, därför hinner de inte få upp en direkt jättefart mer än att gå på lite extra.
Allt är helt säkert och ofta så tar man in sin egen ''foder ponny'' :)
(iallafall de yngre)
Men nu var det ju så att jag inte vill att hästen ska kunna ta ett steg före. Den ska kunna gå i mitt tempo och stanna ifall jag säger åt den att göra det :)
Jag undrar ifall min taktik är bra, eller om den bara är att skita i. ;)
/ Cornelia Andersson,
Om du gör ett intryck i hästens minne så kommer den hästen att göra skillnad på dig och andra personer, så den kommer att agera olika mot dig i jämförelse med andra. För att hästen skall ändra sig totalt för alla mäniskor så måste alla vara med på det ni gör.
Ett allternativ är att gå och longera hästen när den vill springa och låta alla hästar som är lugna gå in och äta. Efter någon vecka så är alla hästar lugna och får gå in och äta direkt. Hästar är inte dumma, dom kan lägga ihop 1+1 om dom bara får tid att tänka på saken utan att vara upprörda.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Tack för tipset!;)
/ Cornelia Andersson,