Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 4117 ggr
WornOut
2013-03-14 11:33
1

Sits

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har en helt värdelös sits, och har alltid haft det! På något sätt lyckas jag ändå oftast få hästarna dit jag vill..
Jag har jobbat mycket som beridare, ridit in hästar, mm. Så hjälperna är det väl inget fel på och hästarna verkar oftast trivas under mig.. MEN det ser ju förjävligt ut rent ut sagt!! 

Så nu vill jag ha era spontana tips på vad jag kan förändra/förbättra för att få en snyggare sits helt enkelt!

Lägger in en del olika filmer/bilder så ni har något att utgå ifrån.

WornOut
2013-03-14 11:34
0

Jag på den vackra fuxen ;)

WornOut
2013-03-14 11:35
0

.

WornOut
2013-03-14 11:35
0

.

WornOut
2013-03-14 11:36
0

och så sista.. Har hur många som helst mer om ni vill se :P

HästMunken22
2013-03-14 17:05
4

Jag tycker att du ska sätta dig längre fram i sadeln, räta upp överlivet så att det varken lutar för mycket framåt eller bakåt och ta tillbaka hälarna och benen längre bakåt. Kanske ska du rida utan stigbyglar och länga lädren ett par hål? Det jag ser mest är att ditt överliv är lite svajigt, sen vet jag ju inte om det är hästen du sitter på… Ett bra sätt att fixa detta är att träna upp bålmusklerna. Lättare sagt än gjort att fixa sin sits…;)

Spiritinthesky
2013-03-14 20:50
0

Det jag först och främst tänkte på var dina händer. De svajade och var otåliga, vilket resulterade i att även axlarna/armarna blev oroliga. 

Ser även ut som att du drabbats av fällknivssjukan (har också suttit fast där, för jäkligt!) då dina skänklar och axlar är långt fram och din sits långt bak. Ha stigbyglarna på fotplattan, inte längre bak än så, och träna upp din bålstabilitet så du får ett stadigare överliv. Du ska inte lägga din balans i stigbyglarna, utan stärk dina benmuskler så du orkar hålla balansen med lår och knän istället. Då faller skänkeln naturligt till den korrekta positionen. Håller även med #5, rid utan stigbyglar och träna upp din balans!

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Mapel
2013-03-14 20:56
0

Håller med föregående, ser ut som att du sitter väldigt långt bak i sadeln. Detta kan bero på att du har lite för korta stigläder så att benen och fötterna antingen pekar framåt eller i vissa av filmerna bakåt. Det blir lite som att du sitter på en stol :P detta gör ofta att man blir lite ostadig, särskilt när man ska resa sig ur sadeln och det blir att man trycker ifrån framåt istället för neråt när man reser sig och man måste häva sig upp vilket blir ganska jobbigt då man ofta reser sig upp högre än vad man behöver. Positivt är ju att du troligtvis har fått mycket starkare lårmuskler än de flesta andra ryttare :p . Så mitt tips är att länga lädren, försök att sitta så rak som möjligt och ha fötterna precis under dig istället för framför :) hoppas du kan tyda mitt lite flummiga resonemang!! Lycka till :D

Spiritinthesky
2013-03-14 21:00
0

Måste bara påpeka att länga stigläder EJ brukar vara en lösning!

Det är inte de som är problemet, det är ryttarens ostabilitet pga DÅLIG MUSKULATUR! =) Som du säger så trivs hästarna under dig, ändra då inte ditt sätt att rida en häst genom att rida med längre läder - det blir en större skillnad en vad man tror. Träna upp ben och bål stabilitet så du sitter stadigt i en längd DU trivs med. Trivs inte du trivs inte hästen :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Spiritinthesky
2013-03-14 21:02
0

& titta upp och fram!

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Mapel
2013-03-14 23:33
3

#8 Min erfarenhet är att felaktig längd på stigläder ställer till problem och att koregera det ofta hjälper med sitsen. Men alla tycker olika! Det bästa är nog om TS testar sig fram utifrån de tips hon fått här och ser vad som passar henne. Och detta är ju til för att alla ska få delge sin kunskap och detta är den erfarenhet jag har :)

WornOut
2013-03-15 07:16
0

Tack så jättemycket för alla tips :)
Håller med er till en viss del om vart problemen sitter!

Dock kan jag garantera att det absolut inte är något fel på balansen och inte heller på benmusklerna! Har väldigt mycket mer av båda delar än normalt. Min största styrka i ridningen är balansen ;)
UTAN sadel och stigbyglar är det inga problem med sitsen, då stitter jag korrekt.. Det är med sadel och läder som det blir kasst! :P

Men i övrigt, jättebra tips! Tack! Hur tränar man bålstabiliteten?

Brollan1
2013-03-15 08:27
1

Jag håller med om att din balans är bra och timing är ochså bra men som andra ochså skrivit så noterar jag att du har mycket stolsits och får därmed vikten långt bak på sadeln och därför ochså får lite fladdriga händer stundtals. Händerna är inte fladdriga av sig själv(som en del tror) utan det är din sits som gör dom fladdriga då du hela tiden faller bak mot bakvalvet/ryggstödet. Du kanske har "vägranfobi" som en del kallar det dvs alltid beredd på att hästen vägrar vid ett hinder? Jag är ingen hoppryttare så ta det för vad det är värt, jag tycker att stiglädrena är för korta för att få en korrekt sits, prova länga dom lite och se hur det käns.

Om du inte har problem att rida barbacka så är det bara att fundera över vad som skilljer. Långa ben barbacka mot korta ben i sadel. Lär dig att rida nedsutten trav i sadel så hittar du rätt på många punkter med sitsen.

Gllade videon med fasta hinder.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

pebb
2013-03-15 14:06
0

#11 kollar du på ponnyakuten? En av dom tjejerna behövde träna upp bålstabiliteten och fick ta en sopkvast som hon höll bakom ryggen/nacken (minns inte riktigt) och sedan gjorde hon knäböj. Kanske finns på svt play annars.

WornOut
2013-03-18 10:55
0

Nu slänger jag upp tre helt nya filmer från tävling igår.. Syns ganska tydligt hur mycket bättre jag sitter i sadeln den mörka hästen har.

Ska tillägga att min kille inte alls var på humör för att hoppa igår, så det blev väldigt mycket "inte stanna" sits… -.-

WornOut
2013-03-18 10:55
0

andra

WornOut
2013-03-18 10:56
0

och så tredje (inte min häst, så vi är inte speciellt ihopridna ;))

WornOut
2013-03-18 11:04
0

Hm.. Börjar fundera på att byta hoppsadel…

Spiritinthesky
2013-03-19 10:50
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 självklart gör det det, men en dålig sits beror inte allid på felaktig längd på dina läder. 

Wornout, använd då dina muskler och balans för att bibehålla skänkelns naturliga läge och balans. Och ja, du hamnar lite i bakvikt i din sadel. Det gjorde jag också i min gamla!

Isa Aronsson

www.stallequino.se

yadhayezibas
2013-03-19 11:30
0

Jag tänkte direkt på sadeln :) det är så himla viktigt att man passar i sin sadel. Lika viktigt som att den ska passa hästen.

CelsiusT
2013-03-19 16:03
0

Jag har bara sett första filmen och lite av andra filmen. Men min första reaktion är att du har på tok för stor sadel! Med en mindre/kortare sadel så hamnar du längre fram och kommer då alltså naturligt att sitta i en mer lodrät sits, det kommer göra att du lite mer naturligt kommer att få upp både överlivet och blicken/hakan.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
2013-03-19 16:06
0

#17 Ser nu att du också är inne på att byta sadel! Ja, och tänk då på att det är lika viktigt att den passar dig som att den passar hästen (även om det såklart är viktgast att den ligger bra på hästen). Många rider i för stor sadel och det påverkar hela sitsen och i sin tur hela ridningen negativt.

WornOut
2013-03-19 16:10
0

Måste verkligen ta mig en funderare ang det här med sadel.. Det värsta är ju att jag har en stübben siegfried nu.. och den ligger ju på mer eller mindre alla hästar, så känns synd att byta, men får väl som sagt tänka på mig själv också ;)

CelsiusT
2013-03-19 16:37
0

#22 Ursäkta, men det finns ingen sadel som ligger BRA på mer eller mindre alla hästar. Det är som att säga one-size-skor, passar mer eller mindre alla människor. Inget illa ment, men bättre att du har en sadel som passar er båda.

WornOut
2013-03-20 09:40
0

Det finns visst vissa sadlar som over all ligger på många hästar jämfört med andra. Hoppsadeln jag har nu passar min arab, min travare, fullblodet jag hade, min kompis halvblod och en ponny jag brukade rida.

Spiritinthesky
2013-03-20 14:41
0

#23 man kan ju justera sadeln rätt mycket med padd som höjer fram, höjer bak, byta bom m.m . Jag använder samma sadel på förmedling och unghästarna :) Har dock extra utrustning för att det ska gå som kostar lika mycket som om jag köpt en sadel till.. haha

Isa Aronsson

www.stallequino.se

CelsiusT
2013-03-23 19:10
1

#24 Fast då beror det ju på att dom hästarna har väldigt liknande ryggar, det är ju inte sadel som är universal utan hästarna som liknar varandra. Hade dom inte liknat varandra så hade inte sadeln legat bra på alla eftersom sadeln har en viss bestämd form. Sedan kan man absolut göra som #25 skriver och palla upp sadeln så den ligger okej, men då är det ändå inte sadeln som är universal och ligger bra på alla hästar. 

Jag och min kompis har ganska liknande fötter och dessutom samma storlek, jag tycker det är helt okej att gå i hennes skor fast dom är inte lika sköna som mina egna som passar min fot perfekt. Min mamma har fötter som är helt olika mina, trots att vi alla tre har samma skostorlek. Mammas skor kan jag inte gå i alls utan att få ont i fötterna. Det är inte så att min kompis har universal-skor som passar alla fötter (min mamma kan inte ha dom tex), utan det är ju så att jag och min kompis råkar ha liknande form på fötterna och därför passar skorna hyfsat okej.

CelsiusT
2013-03-23 19:15
0

#24 Sedan kan jag väl kanske hålla med om att det finns sadlar som ligger okej på fler hästar än andra sadlar, kanske för att dom ligger okej på flera hästar men inte helt perfekt (alltså ganska förlåtande men inte särskilt bra egentligen). Men det är inte detsamma som att sadeln passar "mer eller mindre alla hästar", men den kanske ligger okej/bra på flera hästar i din närhet.

Lina
2013-03-23 19:32
0