Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterbilderfilmer
Läst 4827 ggr
Em--ma
0

STÖTAR!!!

HUr ska jag få bort så att jag inte ger stötar till min häst??
Hon är verkligen LIVRÄDD för stötar och nu livrädd för mig, (flyger bak så fort jag närmar mig) hon är en väldigt känslig ponny (rädd för hovslagare, nya människor, vetrinärer o.s.v) Och nu även rädd för mig.

Jag har på henne ett amigo täcke med blank insida eftersom vissa säger att det inte ger stötar men bullshit, ger massor av stötar till ponnyn som flyger
3 meter upp i luften. Kan inte spänna nosremmen då jag råkade ge
henne en stöt på mulen för någon dag sen. Även när man hämtar i hagen så får man inte röra hennes huvud. Hon tar heller inte längre emot äpplen/morötter elr hennes favvo slicksten.

Så jag måste få bort stötarna NU. Tips?!

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Gronstedt
5

Prova att ta i vattenledningsrör av metall eller liknande innan du tar i hästen, så laddar du ur den statiska laddningen och slipper överföra den till henne. Är ni ute, så prova att lägga händerna nakna mot marken innan du rör vid henne. När du tar av täcket och det sprakar, så dra det bort från henne i en jämn rörelse och rör inte vid henne innan du lagt undan täcket och laddat ur dig själv på någon jordad metallbit.

Fundera också på varför du blir så uppladdad - det kanske beror på dina kläder?

Spiritinthesky
0

Åååh jag har samma problem! Men det lustiga är att jag endast ger vissa hästar stötar. Varför är det så?

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Gronstedt
0

Det kan faktiskt bero på att hästens päls är torr. Lite olja i fodret kanske hjälper?

Emelie
0

Oh gud vilket jobbigt problem! Hoppas det löser sig.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Em--ma
0

#1 just nu är det själva av och  på täckningen som är problemet. När jag borstar brukar jag ha blöta händer eller ha handkräm så dom är ''fuktiga'' eller ha ett par vantar som inte verkar ge stötar..

Det är snarare hästen som är uppladdad. Jag kan röra dom andra utan problem.
Och stötarna uppstod för 2-3 dagar sen och vad jag vet så har jag inte ändrat något :(

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Gronstedt
0

#5: Fäller hästen? Torra, lösa strån i pälsen verkar göra att det sprakar mer när man tar av täcket - medryttarhästen sprakar i alla fall mer än vanligt just nu, även om han inte verkar bry sig om det speciellt.

Brollan1
1

Vissa hästars päls är mera elektriska än andra.

Undvik syntetmaterial i kläderna, använd sköljmedel när du tvättar dom det verkar ta ur en del av den elektriska effekten, kalla torra dagar är värst medan fuktiga och varma dagar är det inget alls. Framför allt undvik borstar med syntetmaterial i, använd bara naturmaterial i saker du tar i hästen med. Jorda dina skor genom att skrapa ner lite salt i vatten och stänk på dom. Det gör att du leder ner laddningarna i marken genom skorna i stället för i genom hästen. Stryk så lite som möjligt i hästens päls, dvs borsta så lite som möjligt dom dagar som det är torrt och kallt, det laddar upp dig.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

yadhayezibas
1

Min häst blir statisk av fleecetäcken. Jag sprayar henne med pälsglans-foxfire och det funkar bra på henne iallafall. 🙂