Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 7815 ggr
[III]
3

Ponnyakuten 4

Nu har första avsnittet av Ponnyakuten dragit igång på Svt Söndagar 19:15. Ni som tittade på dagens avsnitt, vad tycker ni, vilken var värsta och vem av dem som var med idag borde gå vidare? :)

Själv tyckte jag inte om tjejen som red med sporrar, och som Tobbe sen bad att hänga på väggen.

Hästen som liknande Lilla gubben tyckte jag borde gå vidare och hon som hade stort problem av en Ponny som inte lyssnade.

// Cecilia

Salish
3

Jag tittade på det, och jag tycker som du. Tänkte direkt på hon med sporrarna: släpp efter lite på tygeln och var lite försiktigare! Det såg ut som om hon gick och drog i tyglarna. Och jag tyckte att det var bra att han sa till tjejen med den lilla ponnyn att hon var för stor, det är ju faktiskt inte speciellt bra att rida en för liten häst.

[III]
3

Ja, och sen märkerna, fruktansvärt hur det hade nötts. Ja den lilla tjejen var verkligen för stor för sin ponny :I

Salish
1

Hoppas det går bättre för henne med körningen i alla fall. Jag läste en sån här tråd på buke där någon hade hittat deltagarlistan. Tyckte att det verkade bli väldigt blandat. Hoppas verkligen inte att varenda ridlektion är hoppning i år som det var förra året.

Jessicahagstrom94
4

älskar programmet, tycker det är för kort, hade inte skadat med en timmes avsnitt varje söndag för det är så intressant! :D hon som är för lång för sin ponny tycker jag också att det var bra att Tobbe sa till. han med hästen som rusar efter hindrena tyckte jag också skulle få gå vidare, men hon som inte kunde sitta i traven ska inte gå vidare, alla andra hade ju värre problem typ?

Salish
3

Tror inte hon gick vidare. Bara gå med i en ridgrupp eller skaffa en tränare så löses ju det problemet.

Jessicahagstrom94
5

#5 menar du hon som inte kan sitta i traven? isåfall; EXAKT! det behövs inget proffs till hjälp där.

Salish
2

Ja det var hon jag menade. Annars hade hon ju en väldigt snäll ponny, det var ju bra, det är lättare att lära sig såna saker på en häst man inte behöver ödsla tid på att få den att uppföra sig. Det går nog bra för henne.

OT hörde rykten om att det eventuellt ska komma en "hästakuten" för vuxna, har dock ingen aning om det stämmer.

Jessicahagstrom94
0

#7 ja precis. :)

åh det vore ju jättekul det med! hoppas du hört sanning!

[exotic]
11

Usch för att låta det gå så långt så den får märken efter sporrarna.

[squash97]
3

#9 Ja, eller hur! Och att hon inte förstått att det var sporrarna? Jag undrar det jag… :/

pebb
20

Jag tycker nog kanske den där vita som drog iväg, killen med ponnyn som drog efter hindren (eller snarare drog hela tiden), var ju en som bet en massa också. I nästa program verkar det ju komma några värstingar också.. Tyckte det var rätt gulligt med ponnyn där mamman fick springa före, bra motion för henne ;) men det är ju inte så kul.

Jag tycker också programmet kunde ha varit en timme med tanke på att det är så mycket trams med (enligt mig). Jag vill inte se ungar baka kakor eller bädda sin säng och alltid spela fotboll i slutet, jag vill se hätar och problemhantering.

sasha_setter
0

#11 håller med! Det är mycket onödig utfyllnad…

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Frosstis
1

Är jag den enda som inte tycker att lille Linus med hästen som skena iväg inte ska gå vidare? Förra säsongen var det ju en annan liten kille med exakt samma problem.

Tycker inte heller att hon som inte kan sitta upp på sin häst ska gå vidare heller, de sa ju att hon får testa en annan häst.

Tycker inte någon av dom som kom ska gå vidare.. ;) Eller jo! Hon där tjejen med hästen som drog iväg inne i stallet. Hon kommer nog gå vidare tror jag.

Caf_Roy
8

Visst borde det väl vara så att de alltid filmar hela träningarna? Jag menar, ifall något spännande skulle hända som de vill ta med i avsnittet?

Jag tycker att vi ska organisera någon sorts massbrev till SVT där vi ber dom lägga ut alla träningarna i sin helhet på webben.

Inte allt samtidigt, utan när man har sett ett avsnitt med snuttar från två av tre träningar de haft sedan förra avsnittet kan man gå ut på nätet och se alla tre träningarna (och föregående) i sin helhet.

Jag tror att det finns väldig många som vill se det och de har ju ändå redan filmat det.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

sasha_setter
1

#14 Håller med! Det skulle vara intressant att se allihop!

BettaSplendens
0

Jag tror dom tar med lite utfyllnad i programmer för att många av tittarna är yngre och kanske inte ser det roliga med för mycket av bara hantering och träningar.

sasha_setter
0

#16 Jo, det har du förstås rätt i!

Spiritinthesky
6

Jag tycker de kan ta och starta HÄSTakuten.. tror det hade blivit intressantare att titta på. Helst med någon annan än tobbe larsson

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Revolt
3

Jag är faktsikt ganska besviken. "Kan inte sitta ner i traven" eh..va?? Det är väl bara träna för en tränare och öva som alla andra! Och hon med prickiga hästen kunde ju inte ens sitta upp på hästen. Men den vita hästen som drog iväg borde få vara med!

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

Gullan_J
8

"Jag söker därför att min häst beter sig som en bitch" "Jag vill vara med på ponnyakuten för att när jag blir arg svär jag och rycker min häst i munnen" Herre gud, om jag hade problemet att jag rycker min häst i munnen, skulle jag sitta av och räkna till tio! Hur hade dom tänkt att tobbe skulle hjälpa dom med det? "Nu får du INTE svära åt hästen, ta det LUUNGT här nu!" Haha finns värre problem!

-Bättre ökänd än okänd

Peppe
2

http://aliciasliv.blogspot.se/2013/01/ang-nannas-marken-av-skanklarna.html

hon med hästen som hade skav av skänklarna har gjort ett inlägg

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
1
Mantissa
8

#21 & #22 Mycket troligt att ett sadelproblem låg bakom. Men en häst får inte skav av skänklarna om de används normalt. Altså inte gnugga/sparka med hälarna (SPECIELLT inte med sporrar), utan trycka med underbenet i skänkelläget. Om ryttaren slutar dra upp skänklarna för att få mer kraft med hälarna är jag övertygad om att skaven på ponnyn försvinner.
Att sedan hävda att för att hästen fortsatte att stegra efter att sporrarna åkte av skulle bevisa att det inte var dem som var problemet är ganska oempatiskt. Om du själv har skavsår/blåmärken så blir du extra känslig. Gnuggar man med en skosula gör det mer än väl nog ont för att få en reaktion av de flesta. Om hästen dessutom är van att få ont av skänklarna kan den reagera förebyggande även då den rids av någon med en mildare behandling.
Hoppas att hon tar till sig av kritiken och att hon bara slår ifrån sig "officiellt" för hon verkar vara en bra ryttare med en dålig vana. Långt ifrån oöljigt att rätta till med en gnutta ödmjukhet.

Jättebra program förövrigt

WinterPrince
0

Det första jag tänkte när de kom in var att denna hästen har ont. Det syntes så tydligt!

[exotic]
5

Har ni sett avsnitt 2?
Jag undrar varför dom inte stänger grinden till paddocken på en casting när det är väntat att ryttarna flyger av.

Jessicahagstrom94
0

Jag såg avsnitt två :) undrar också varför ingen hade stängt där.. klantigt.

CorneliaAndersson
5

Hahaha, där var ju en tjej som kallade sin häst för ''den'' asså, hästen har väll ett namn åtminstonde ;OO

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Nathalie-G
1

Ponnyn Caramell med rosa utrustning var riktigt charmig, vem har inte suttit på sånna ponnier någon gång? Hoppas att hon får hjälp, det kan ju gå riktigt illa!

[exotic]
2

Tycker också det är förvånande att så många ska hoppa när de inte har någon som helst kontroll.
Hoppas det är krav på att alla ponnyer är genomgångna av veterinär innan de får ställa upp och att de har passande utrustning. 
Misstänker att det kan vara orsaken hos en del.

BettaSplendens
0

Tänkte också på det med "den". "Den är oftast väldigt snäll men ibland börjar den bocka och hålla på" dog lite av det… <33

CorneliaAndersson
0

''Och ibland springer den bara iväg med mig'' ;)

/ Cornelia Andersson,

Jessicahagstrom94
0

hahaha vem var det som sa "den" om sin ponny!? det har jag missat :o

CorneliaAndersson
0

kommer inte ihåg riktigt, men var det inte en liten tjej med en brun ponny?? O,o

/ Cornelia Andersson,

Jessicahagstrom94
0

haha, komiskt i alla fall!

CorneliaAndersson
1

Jag blev mest irriterad!! ;O
Kan man inte ens ''respektera'' sin ponny så mycket så att man kan kalla den sitt nimn, varför, har ponnyn ens ett namn då?? ;)

/ Cornelia Andersson,

Jessicahagstrom94
0

det är sant.

skulle aldrig kalla mina djur "den". hon kunde ju minst ha sagt "han" eller "hon"?

CorneliaAndersson
0

Ja precis!;/
Det var hela tiden ''Den, den, den, den, den'' i varje mening typ ;OO Jobbigt att lyssna på med.

Sen den ponnyn i första avsnittet, tänk om den hade stått kvar i en halv minut till, då hade tåget kunnat åka på den stackarn, usch och fy!
De hade ju ej länk för dörren först, så den ej kunde springa ut, varför tog de bort länken?? ;OO

Haha, kan ej sluta skratta åt ponnyn i andra avsnittet som ville ha alla andras hö x'') Så SÖT! :33

/ Cornelia Andersson,

pebb
1

#29 Jag har för mig att alla kollas av veterinär innan.

Jag tycker att den vita ponnyn som sprang så mycket var himla snygg!! Håller med om att jag inte begriper varför alla ska hoppa när hästarna rusar, träna dressyr / markarbete för att få koll på ponnyn kanske…. Men det är väl "tråkigt"..

Lena90
2

Tycker andra avsnittet var okej… mycket avtrillningar, den bruna ponnyn caramells rodeo kunde jag bara gapa åt, gissesFoten i munnen men en sak jag irriterade mig på ny senaste var allt struntsnack, förutom när de berättar om sina problem det är ju en sak, men när de hade massa annat prat om typ "vad är bäst med häst" eller vad det nu var kommer inte ihåg allt och filmningar på bara ungarna som satt där. Under den tiden hade man lätt kunna få med att visa ett problem till tycker jag :P

Carpe diem!

Gronstedt
0

#27 med flera: Ni hade väl inte reagerat om ryttaren sagt "han" eller "hon" i stället för namnet? Det låter skumt, men i vissa trakter/dialekter är det helt normalt och antyder ingen ringaktning mot hästen.

[Juliaammouri]
0

förlåt men vad är sporrar? Skäms

sasha_setter
2

Sporrar är typ metall-pinnar som man sätter på hälarna för att ge en tydligare skänkel! Dock finns det många som använder dessa fel och då kan hästen få ont! ;)

Simlover
0

#13 Linus lånar Matilda Sparrenhöks Bellman, Vet ej om det var den ponny.

Nellie som hade Stella med lastproblem har också lånat Bellman och kommit femma i SM.

Bellman har gått massor av SM, om det var han Linus hade på castingen så har den ponny världens driv och skulle aldrig stanna på ett 60 cm hinder. Så jag tror han har många hästar.

ponnyfotot
0

Det va inte Bellman som Linus sökte till ponnyakuten med, det va en av hans andra ponnyer Poetic Prinsess (stavning) :)

smiilla
0

Jag tyckte nog hästen som stegrade med tjejen som hade sporrar.. Ser hemskt ut när dom ramlar av :/ ♥

/ Smilla ღ

sofiek90
2

Det är flera som har liknande problem, t.ex hoppningen. Varför hoppa om hästen inte går att stanna i galopp?

MVH

Sofie

yadhayezibas
6

#28 Caramell och Felice går inte vidare Flört Jag vet vilka de är. Glad

Jag blir bara så frustrerad på att okunniga föräldrar köper ponny åt sina barn och låter barnen "uppfostra/hantera" sina ponnys själva. Kan bara bli katastrof i längden… Nä inför en hantering/skötsel kurs för föräldrar så kommer vi slippa alla dessa felhanterade ponnys. Glad

CelsiusT
1

Vore trevligt med länk i #0 med alla avsnitten, så som vi haft för dom andra säsongerna.

Jag tycker det är lika dålig fördelning av olika typer av problem nu som alla tidigare år. Ett tag så var det massa lastningsproblem och många sådana som kom med i programmet, nu var det inte en enda, inte ens på castingen. Nu i år så har alla problem med bockning eller att hästen drar vid hindret eller kombination. Känns som om dom alltid har liknande problem, är ju roligare med väldigt olka problem så man får följa alla olika. Ett år hade dom ju halva gruppen som dressyrade och andra halvan som hoppade och den gången var det ganska varierande problem också vad jag kan minnas.

Medarbetare på westernridning.ifokus

WinterPrince
0

Jag skulle vilja se ponnyn som inte gick att fånga i hagen, som dom var 5st för att valla. Men sen är jag lite svag för Welsh Cobs också.

Skulle även vilja se den som ev skulle köras in för att flickan var för stor. Men vet inte alls vad Tobbe har för körerfarenheter…

Simlover
0

#43 jag trodde nästan det för Bellman är lite mer som en storhäst i ponnyformat och denna ponny var lite mer ponny i kroppsformatet.

fridak
2

Har man slutat rekommendera folk att köpa ny hjälm om de ramlat av med den gamla? Jag har alltid fått höra att har man ramlat av med en hjälm så är den förbrukad och man behöver köpa ny. Tyckte att hon med ponnyn caramell(tror jag), ramlade på huvudet men Tobbe tyckte hon skulle åka hem och borsta av hjälmen… man såg att tyget på skärmen hade sprättats upp i ena kanten så hjälmen borde fått sig en törn.

sofiek90
0

#51 Jag har också lärt mig det, att ramlar man av och slår i hjälmen eller får en spark på den är den förbrukad och ska slängas. Jag säger samma till de jag känner om de ramlar av eller får en spark på hjälmen. Den hjälper ju knappast om den är trasig inuti…

MVH

Sofie

BettaSplendens
0

Dom klipper en del i programmet så det kan dom ha klippt bort :) ELler så tänkte han helt enkelt inte på det.

[Nesslan]
0

Någon som vet stammen på den hästen Jan kom med? Drömhäst..

sasha_setter
0

Heter den där tigererade hästen Eldorado eller Lilla gubben?

Lena90
0

#55 Kanske de kallar han för lilla gubben :) Ingen aning annars.

#54 Borde kanske gå att kolla på Tullstorps hemsida, kommer inte ihåg vad hästen heter men någon annan kanske gör :)

Många skimmlar med i denna omgång tycker jag, inget som har någon särskild betydelse, lite häftigt bara att det blev så :P

Carpe diem!

KnutKrut
1

Som förälder fattar jag inte riktit grejen med att köpa sitt barn en ponny som kanske kan vinna tävlingar, men som faktiskt är farlig för barnet som inte klarar av den? Tyckte synd om tjejen med den prickiga hästen som ramlade än hit och än dit och liksom hade vant sig vid att det skulle vara så. Att hästen skulle fortsätta gå när hon gjorde halt, var rädd inför ridningen för att hon skulle ramla av. Eller tjejen vars häst bara sprang iväg när hon skulle leda den. Var finns de vuxna som borde se till att barnen har trygga ponnys och som hjälper till att uppfostra? Tycker att det ser farligt ut!

Ni som är yngre, i Ponnyakutenålder: Skulle ni helst haft en äldre och lugnare läromästare eller en ung och energisk utvecklingsbar ponny?

Pelzi
1

Jag skulle tagit en häst ponny som man kan ha roligt med och lära sig på, än en häst som man måste utbilda och vara osäker när man ska till stallet jag tycker att när man är barn så ska man lära sig att rida på sin första häst inte utbilda den :P

http://emmaskaninselar.blogg.se/

[ellenhellstrom]
1

Åh varför finns det inte fler hästprogram. Håller med om att HÄSTakuten borde göras. Jag är i Kina i ett år nu. Jag saknar såååå fruktansvärt mycket att rida. Så det ända kontakten/synen jag får av hästar just nu är Ponnyakuten. Så håller det knappt på i en halvtimme :(

Jag kollade på avsnitt två igår med min killkompis. Han tyckte det var roligast när det var en liten tjej med sin ponny som hette Prins som drog iväg med henne. Vi kunde inte sluta skratta när dom sa; PRIIINSS. Hela tiden, på sin grova skånska.

Ava Adore
0

'Nu är jag ju inte i ponnyåldern längre, det var väl en 25 år sen… men kommer ihåg att jag definitivt alltid ville rida de piggaste, svåraste och mest springinga ponnyerna, de fick gärna bocka och stregra sig inne på banan också, bara de var väldigt snabba, kunde vända snabbt och vann tävlingar.

Jag hade iofs ingen egen ponny, men som jag tänkte då så skulle jag förmodligen tröttna på en lugn och trygg ponny. Tyvärr :/

Nu som vuxen så är det ett KRAV att hästen är lugn trygg och stabil, och väluppfostrad. Men kanske många killar o tjejer tänker som jag gjorde? (då fattade jag inte att det var farligt, hade nog mest tur att jag aldrig skadade mig)

Angående gårdagens program… fasen vilken enorm lycka att få rida en sån häst. Satt mest o dregglade :D (Jan Brinks alltså, inte "Lilla Gubben" ;)

Simlover
0

#60 jag är i ponnyålder och tycker mest on snälla men pigga och lite utvecklingbara men inte så man inte vill rida på den. Har just nu en foderponny som är världens snällaste häst och jättepigg och har inte kondisen att galoppera i kort galopp. Tränar det förfullt och ska gå ner lite så fixar han säkert det också. Men han är jättesnäll och jättepigg.

Världens bästa kombination!!!

Mantissa
5

Tråkigt att det var flera som kom med som hade nästan samma problem. Stark/pigg häst i hoppningen. Jag hade gärna sett den blivande körponnyn!

[Carolinia]
0

Det är första gången nu som jag börjar följa Ponnyakuten. Dom andra säsongerna finns ju inte att se på SVTplay längre.. Har hört att de andra säsongerna innefattade mycket hoppning och hoppträningar att det blev enformigt. Men nu sa ju Tobbe att denna säsong inte ska vara dom andra lik! Glad Så hoppas på en bra spännande säsong. Ponnyakuten är ju så lärorik och jag är nöjd med den hittils. Synd dock att avsnitten är så korta..

pebb
1

Även lilla gubben såg ju rätt fin ut när den andra red honom så mycket handlar ju om att han är för svår precis som Tobbe sa.

Mantissa
1

#64 För svår plus att han är lite känslig. När han bockade av henne första gången så hade han ju stått snällt när hon lite osmidigt (jag ska inte kasta sten :P) klättrade upp, men när hon slog foten på korset hans så hoppade han iväg. Fullt förståeligt kan jag tycka. Bockningarna verkade komma när ryttaren hamnade i obalans. Men nu är de där så hoppas de båda får ut mycket av vistelsen!

[exotic]
4

Nu ha avsnitt 5 varit, det bästa hittills tycker jag.
Lite tjatigt dock att de drar första presentationen före varje barn varje avsnitt.
Bra att tjejen med lilla gubben får sitta upp på Brinks häst och känna hur det ska kännas. Också bra att tränarna hoppar upp och rider ponnyerna. Begos sadel är nog ett stort problem som den glider fram.
Kul med westernryttaren.
Också bra att Tobbe lär henne med den svårfångade ponnyn,
hon bör ju gå ut många gånger och bara klappa den utan att varje gång ta med den in.

CelsiusT
3

Jag tycker Tobbe själv skulle tagit hand om den vita hästen Thosey, gillar hans metoder bättre än den tränaren som nu har hand om dom. 

På Bego tyckte jag det var lite konstigt att sadeln kunde glida fram så mycket, kändes lite farligt.

Sedan undrar jag ju hur det kommer bli med lilla gubben. Det är så kort tid så undrar om dom verkligen kan hinna med att rida till honom så att anna klarar av honom. Ska bli kul att se iaf.

KnutKrut
2

Tycker att det här verkar vara bästa säsongen hittills. Gillar att de utgår från att det finns något gemensamt för problemen: Brist på kontroll och styrning. Och att det kan finnas fler än ett fel som skapar problemet.

Positiva och uthålliga ponnyryttare iallafall!!! När beridaren sitter upp på den pickiga hästen ser man på deras varsamma hantering av den att det iallafall inte är nån tålig barnponny. Hoppas verkligen att de hinner rida till den innan programmet är slut eller att hon får tillräcklig hjälp att få den häst hon behöver/förtjänar. Tycker att ryttaren verkar himla gullig. Precis som Begos ryttare. Stort leende trots att de får käka sand flera gånger per ridpass.

Jag och mina barn sitter som klistrade

BettaSplendens
3

Älskade Annas reaktion när hon fick reda på att hon skulle få Jan som tränare.. 

Gullan_J
0

#57, Jag har alltid älskat springiga och heta ponnyer! Jag hade nog föredragit en ung och utvecklingsbar unghäst. Har alltid Älskat fart och fläkt. Hästen får gärna bocka och hålla på för min del, så länge det är av glädje och inte nått annat. 

Men alla känner väll till huvudregeln:

Oerfaren ryttare=erfaren häst

Oerfaren häst=erfaren ryttare

-Bättre ökänd än okänd

Cola&Bacardi
0

Vad tycker ni om de senare/senaste programmen? 🙂

Mvh Linnea 

BettaSplendens
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker dom har varit bra! Men det är tråkig att Bego kanske är sjuk, tycker deras problem är intressantast av alla :)

Hittade  denna videon på dom, där kan man se utvecklingen  lite :)

[EmmaSkytte]
0

Längesedan jag såg det men vad är det för sjukdom och problemet de ska fixa i programmet som Bego har?

yadhayezibas
0

När är filmen ifrån??? :)

[ellenhellstrom]
0

Bego bockar som en tog och sticker iväg i galoppen. Både ryttaren och tränaren flyger av.

[ellenhellstrom]
0

Tok*

BettaSplendens
0

#74 Januari :)

Tregly
6

Har följt ponnyakuten sen första säsongen. Tycker att de är kloka som tänker så mycket på säkerheten denna säsongen. Har reflekterat över att alla ungdomarna har samma grundproblem, nämligen att dom inte har gjort grundhantering med hästarna. Nästan alla hästar drar iväg med sina ryttare när de blir ledda. De har ju inte kontroll över sin häst/ponny från början. Som de som har problem med att hästarna blir starka i hoppningen, det är inte det som är problemet egentligen. Problemet är att de över lag inte har kontroll på sina hästar. Ingen av dem har något ledarskap. Men jag klandrar dem inte, man kan inte veta allt när man är i den åldern. 

Har också tänkt på varför många väljer och vänta så länge med sina problem tills de blir riktigt allvarliga och audition till ponnyakuten drar igång. Varför inte hellre skaffa en tränare som kan hjälpa dem under en lång tid och finnas där när det blir bakslag. Jag menar, när de åker till Tobbe har de 2 veckor på sig att fixa problemet. Vad händer när de åker hem och kanske får bakslag? Jag tror inte det är så att de får komma tillbaka till gården igen. Hellre att de skaffar en tränare från början som alltid finns där och kan hjälpa. 

Något annat jag tycker dom borde tänka på i programmet är att visa scener som passar åldersgruppen. Visst, det finns minst lika många äldre som yngre som kollar på programmet. Men mest är det nog yngre barn. Vi kan ta ett exempel med Thosey, den vita ponnyn som bara drar iväg med sin ryttare. I ett avsnitt jobbade de i ridhuset och när de skulle gå därifrån stack ponnyn iväg och tränaren sprang efter hängandes i grimskaftet. När han fick stopp på ponnyn tillrättavisade han den ganska rejält. Visst, det var rätt att göra i den situationen, men är det lämpligt att visa små barn det? Vad kommer det ge dem för syn på hästhantering? När hästen drar lite ska man ställa sig och rycka den i grimskaftet. Det är vad de ser. De förstår inte varför, syftet med det och i vilka situationer man ska göra det och när man ska sluta.

Nu låter det säkert som att jag är väldigt emot PA, men det är jag inte. Det finns bara vissa saker som de borde tänka på som gör programmet. Tex så bör de tänka på hur små barn upplever de scener när korrigeringar sker. Om dom ska visa de scenerna bör de förklara varför tränaren gjorde så i den situationen. 

Och någon mer än jag som tycker de ska sluta visa ungdomarnas problem från auditionen varje nytt avsnitt?! Väldigt irriterande och slösar bara tid på programmet. Sedan tycker jag att de kan filma hela träningarna och lägga ut det på svtplay för de som vill se dem! Jag kan inte tänka mej att de bara filmar delar av träningen, utan de filmar nog hela och plockar ut vad de vill. Hade varit kul för i alla fall oss som är lite äldre och inte tkr bara avsnitten räcker :D

Nu blev det ett väldigt långt inlägg, men hoppas några orkar läsa i alla fall 😛

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

yadhayezibas
0

#77 vilken härlig förbättring :)

Linnea
0

#78 Håller med.

Skynda långsamt så går det fortare.

KnutKrut
0

Fast filmen står det ju 18/12-11 i början på. Då borde det väl vara en gammal film från långt innan Ponnyakuten???

BettaSplendens
0

#81 Haha ojsan som det kan gå när man har en hjärna i mitt slag.. 😃

KnutKrut
0

Jag tycker att det är lite konstigt att de inte har ut någon massör eller ET som känner igenom hästarna innan de börjar träna. För om ryttaren rider i en sadel som vippar, har ostadig sits, hästen är spänd och stressig osv. så brukar det ju sätta spår i hästens kropp. Även det som hänt hos tidigare ägare. Och de har ju mer eller mindre konstaterat i programmet att de flesta ryttarna har problem med sits och balans.

CelsiusT
2

Jag tycker å ena sidan att det är bra att det är massa gästtränare med och att dom inte löser alla problem på samma sätt. Samtidigt tycker jag det är fruktansvärt tråkigt att dom inte jobbar med frihetsdressyr på Thusey. Tror att han tycker det är tråkigt att bli ledd och därför hittar på eget bus. När han bara blir korrigerad hela tiden så blir hans energi och nyfikenhet nertryckt istället för framlyft som den hade blivit om man la över ansvaret på honom att han ska följa sandra, istället för att sandra ska korrigera när han hittar på bus och gå och "tjata" på honom att titta på henne. Han behöver få mer ansvar så att han har något att göra när han blir ledd, han behöver se det som en lek som dom leker tillsammans. Sedan kunde dom såklart gärna jobbat med ledningsövningar i grimskaft också så att hon får med sig huvudet osv (fast det brukar komma mer automatiskt när man i frihetsdressyren får lära sig att läsa av hästen).

Hon som har problem med longeringen tycker jag dom har "släppt" för fort. 3e gången hon ska longera så gör hon det själv och då missar hon allt. Dom är lite opedagogiska i just den biten. Även där hade frihetsdressyr kunnat vara bra så hästen och ryttaren lär sig att kommunicera innan man kopplar på linorna.

Sedan var det ju kul att föräldrarna kom nu ;P En väldigt bra grej att föräldrarna får lära sig hantera ponnysarna också.

Tregly
2

#84 Jag håller med dej. När jag såg att Thusey kom med i programmet tänkte jag direkt att där har Tobbe ett typisk "frihetsdressyr-fall" där man behöver jobba med frihetsdressyr. Förra säsongen var det en tjej med en isabellfärgad jättefin häst som inte heller respekterade henne. Där körde dom frihetsdressyr ganska mycket. Så vad gör att Thusey endast behöver ledövningar medan den isabellfärgade hade jättemke frihetsdressyr. Men vi kanske får se lite mer frihetsdressyr med Thusey längre fram i programmet. Dom kanske ansåg att de först ska "sätta honom på plats" om man kan uttrycka det så, och sedan köra frihetsdressyr när han blivit bättre. Fast det låter ju inte riktigt bra heller. Ska man köra frihetdressyr bör man ju göra det från början.. Aja vet inte riktigt men synd i alla fall att dom använder bara ledövningar på honom.

Bra att dom tar dit föräldrarna så dom får se vad deras barn håller på med och inser hur mycket de gör. Bra att de slängde upp dem på hästryggen också. Speciellt de om inte kunde rida. Då kanske de inser lite mer vad deras barn egentligen kan och håller på med :)

Seriously, you don't!

yadhayezibas
2

Är bra att komma ihåg att de jobbar mkt mer med hästarna än vad vi ser denna korta stund på tv. Är lätt att sitta hemma o tycka si eller så ;) vilket jag själv gör varje avsnitt. :)

CelsiusT
0

#85 Ja men då tycker jag som du att man ska köra frihetsdressyr från början. Och jag anser isf att man gör tvärt om, frihetsdressyr från början och sedan när hästen vet vad som begärs av den, DÅ kan man eventuellt korrigera när hästen går förbi eller tittar bort/tappar uppmärksamheten. Men bättre då att använda sig av sitt kroppsspråk.

Jag tror att dom försöker att få till att visa att det finns olika sätt att lösa problemen. Men jag vet inte. Verkar också som att Tobbe är med mindre och mindre för varje säsong? Har han inte tid eller är det en del i programidén? Kanske inte han som bestämmer det.

#86 Absolut. Men jag hoppas och tror att vi får se en hint av det som sker och att det inte är jättestor skillnad mot vad dom gör i verkligheten.

Som tjejen som inte kunde longera sin häst så sa hon ju nåt i stil med att "dom andra två gångerna longerade jag med tobbes hjälp och då gick det bra" sedan fick vi se den tredje gången och då funkar det inte. Jag anser att hon skulle haft mer hjälp innan hon släpps att själv testa longeringen.

KnutKrut
0

# 87 Håller med om att hon borde fått mer hjälp och stöttning. Inte minst för att hålla självförtroendet uppe. Hon blev ju alldeles nedslagen när hon provade själv och det inte gick. Då borde det funnits t.ex. Tobbe med som både sett vad hon gjorde, kommit med konstruktiv kritik och peppat att försöka igen. Men det är klart att det händer en massa saker samtidigt som kameran inte följer och då blir det ju svårt att ha tränare vid varje tillfälle. Sen kanske det är bra att lära sig genom att prova själv också. Fast i fallet med longeringen så var den tjejen inte riktigt redo att göra det än.

Tycker att det är ett jättebra program och att det är roligt att det utvecklas med nya saker, som t.ex. föräldrarnas medverkan. Och det där med att man sitter hemma som tittare och tycker sig kunna och se en massa saker som de borde gjort annorlunda i programmet, det är ju ännu bättre. Då lär vi oss och utvecklar det vi kan, tänker nytt osv.

Lina
2

#78  Ja, det var helt rätt att visa den scenen. Vem som helst ser att hästen inte "drar lite" utan springer iväg med en fullvuxen man hängandes i grimskaftet. Klart som fan att hästen ska tillrättavisas ordentligt. Hästar ska inte gullas med när dem gör fel. Då blir dem farliga. Får barnen inte se verkligheten så kommer dem aldrig att lära sig heller.

Har jag inte helt fel för mig så förklarar tränaren också efteråt varför han gjorde så.

Tregly
0

#89 Jo men barn har ofta inte den förmågan att avgöra när och hur mycket man ska korrigera (inget illa ment), och jag menar bara att dom borde tänka på hur yngre tittare ser och upplever det. Såklart så ser man ju att Thusey inte bara "drar lite" men hur ska yngre veta skillnaden? Om de själva sedan ska "korrigera" och försöka dominera så kan hästen reagera på sätt som kan vara farliga. Om hästen inte är van vid sådana korrigeringar eller redan är dominant över sin lilla ryttare kan det ju gå illa. Såklart ska de ju lära sig att hästar inte är någon lek eller några man bara kan gulla med. Men man bör ju få dem att förstå vad tränarna gör när de korrigerar. Jag minns inte riktigt, men han kanske förklarade vad han gjorde. Och jag vet inte vad man ska göra för att alla ska få "rätt syn" på varför de gör som de gör osv.

#85 Ja Tobbe kanske inte har tid. Men varför skulle han då gå med i programmet om han inte är säker på att han har tid till ungdomarna? Antagligen så får han inte bestämma, eller så vill dom visa olika sätt att hantera problem på så att de ska fånga så stor publik som möjligt. Tex det med att dom tog med en westerntränare till att lösa ett dressyr/hopproblem mm. :) Det visar ju att problemen inte finns i endast deras inriktning utan det skapar problem vilken inriktning man än har :)

Seriously, you don't!

Lina
0

#90 Därför ska barn alltid ha en rutineradvuxen med sig när dem hanterar hästar. Då går det inte så fel som det gjort för barnen och hästarna i ponnyakuten.

pebb
1

Håller med om att hon som longerar blev släppt för snabbt, och om hon nu prompt skulle göra det själv, varför inte hålla sig i rundcorallen där det inte är lika lockande för hästan att slänga iväg som i paddocken.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.