Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 2300 ggr
LinaN
0

Hjälp med hält-tittande

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har stirrat mig blind på min häst de senaste 12 dagarna.

Haltar han?

Han har fått metacam nu ett tag, och idag vart första dagen utan medicin. Och jag vet ärligt talat inte om jag inbillar mig att han haltar eller om det är önsketänkande att han inte haltar så behöver hjälp av färska ögon att titta på om han faktiskt är halt eller inte.

Jag ska ringa till vet i eftermiddag och prata men just nu vet jag inte vad jag ska säga, då jag ärligt talat inte vet om jag inbillar mig, önsketänker eller liknande.

Vill ni inte kika på NH-lekandet får ni snabbspola fram till 1,20.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[[AcsJulia]]
0

Det är ju svårt att säga om man inte har sett hästen 100% fräsch förut, men jag tycker han rör sig smidigt och obehindrat! Åtminstone min häst brukar visa ovilja när hon har ont någonstans. Visar han motstånd till arbete på något sätt?

Gronstedt
0

Jag ser ingen hälta, men jag kan inte heller svära på att han är 110 % fräsch. Jag vet också att man otroligt lätt inbillar sig båda hit och dit, gärna båda motsatserna samtidigt 😉. Kolla igen om ett par dagar, ännu kan verkan av Metacamen sitta i om det är första dagen utan. Men jag tycker det ser bra ut!

LinaN
0

#1 Det syns inte på filmen för vi är ur bild, så försöker han börja leka tafatt med mig ^^ Men han är positiv och glad, vill mer än vad han får.

Vi har fått ordinerat skritt för hand 40-60min / dag, och travar gör jag ju för att kunna se något om han haltar. Men nu när man glott så på honom i flera veckor så ser man liksom inte det längre. Jag ser att han är hältfri i skritten, jag ser att han bär sig när han måste gå snävt och korsa bakbenen.

Så min medryttare tex har haft stora problem med att få honom att hålla sig i skinnet, att gå lugnt o sansat, att inte takta, småtrava och bocka/stegra göra capriolsprång osv när hon promenerat med honom. (hon är inte riktigt lika "tuff" som jag, och tolerar mer bus från honom än jag gjort nu iom skritt"vilan")

i övrigt har han gått i en rasthage som är 3x5m stor med fri tillgång på hösilage, samt så får han inget kraftfoder alls o är ändå överpigg.

Så motvilja finns inte, men han är ju sån att han skulle nog fortsätta gå även om han hade ett brutet ben…

[[AcsJulia]]
0

#3 På det viset. Men forsätt du bara att hålla ett öga på herrn så märker du nog om det blir några förändringar i rörelsemönstret! 👍

[Moa-]
0

Även jag instämmer och säger att jag inte kan se några tecken på hälta utan anser att hästen rör sig mjukt och smidigt, han verkar tänka framåt och vara fokuserad på dig och vad han gör, hade han haft ont skulle de flesta hästar lätt tappa fokus och fokusera på det onda istället.

LinaN
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har ett filmklipp där man ser att han är lite mer ovillig, och där är hältan väldigt påtaglig. Men i slutet så glömmer han bort att han har ont och det blir lite lek.

Han byter tempo när jag ber om riktningsbyten, så jag jagar inte på honom. Men fördelen med att jag fick detta filmat är ju att man ser en sån skillnad på attityden hos honom.

[[AcsJulia]]
0

Det är ju jättestor skillnad! Kul att det går åt rätt håll! 👍

Skunken
0

Ser ingen hälta på översta filmen. Han ser glad och samarbetsvillig ut :)

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Ava Adore
0

Herregud vilken fin häst du har! (ser ej halt ut i första filmen)

MoonysElin
0

Så fin häst! Enormt vacker! Kan inte se någon hälta i översta filmen, men självklart svårt att se på film. Verkar ju pigg och glad iaf!

LinaN
0

Vi ska in på kliniken nångång under nästa vecka igen. så får se vad Vet säger. Jag tycker inte att han är helt ren, och har tittat på honom flera gånger nu och tycker ändå det är nått som inte ser bra ut. Inte hela tiden, men emmelanåt i traven och på snäva svängar i skritt.

Gronstedt
0

Har du varit på klinik? Hur gick det?

LinaN
0

#12 var där igår faktiskt.

det blev ett operativt ingrepp i hoven, han gipsades och ska nu gå i 3-5 dagar med gips, åta metacam i några dagar till och så snart gipset är borta så får han börja motioneras från marken, tömkörning, NH-lek o dyl på mjukt underlag förutsatt att hornet runt ingreppet hårdnat.

och om hältan är försvunnen om 2 veckor så är det ridande igångsättning som gäller :)

Gronstedt
0

Ganska bra då, efter omständigheterna. Vad skönt!

LinaN
0

#14 verkligen!