Nedsitning i backar
Jag rider på ridskola och har allid fått lära mig att man står upp i uppförsbackar för att underbelasta för hästen och sitter ner i nerförsbackar.
För ett tag sedan hade vi en ny ridlärare. Hon sa att man skulle stå upp i både nerförsbackar och uppförsbackar. Hon sa att "bara nybörjare satt ner i nerförsbackar."
Vilket är rätt? Jag har alltid lärt mig det första…
Hälsningar Lurvas11
Jag har alltid lärt mig att man lutar sig bakåt och lättar på ändan i nedförsbackar …
#1 Ja precis, det har jag oxå lärt mig…
Hälsningar Lurvas11
Ja, men det stämmer inte och är ju logiskt att du skall underlätta för hästen i bägge fall och låta hästen balansera sig själv, vilket du bäst gör i lätt sits.
När man är liten får man lära sig att sitta och luta sig bakåt för att inte själv ramla av, dessutom väger du som liten väldigt lite i förhållande till hästen och stör inte så samma omfattning.
Aftonbladets guide till ridning ute för nybörjare. (Ingen toppenkälla, men det närmsta en snabb googling gav.)

Om man lutar sig fram när man rider neråt så belastar man framdelen väldigt mycket, bättre att luta sig bakåt men man kan ju ändå lätta på rumpan.
Skynda långsamt så går det fortare.
Linnea; ja, håll dig rät över hästen, du behöver inte nämnvärt luta åt något håll, utan lätta ur sadeln och centrera dig. =)

Det viktigaste är att hästen går i balans med bakbenen väl satta under sig. Det sliter minst på hästen. Sedan behöver man ju inte sitta så tungt man kan i sadeln utan mer trepunktssits.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#6 Trepunktssits?
Hälsningar Lurvas11
Så här har jag lärt mig:
Nerför: Sitta lite bakåtlutad och hänga med i stegen.
Uppför: Ställa sig upp i stigbyglarna.

#7 i tvåpunktssits eller lätt sits, så står du ju upp i stigbyglarna. Du har 2 punkter där du lägger din vikt, dina fötter.
I trepunktssitsen så lägger du vikt i fötterna + en del i rumpan som blir den tredje punkten, men man sitter inte lika djupt som när du sitter ner. Man lättar lite utan att lämna sadeln.
#9 okej, typ ljup lätt sits? :)
Hälsningar Lurvas11

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Njae inte djup. Trepunktsits är den sits hoppryttarna ofta har mellan hindren. Man varken sitter eller står egentligen.
Okej, då är jag med :)
Hälsningar Lurvas11