Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3014 ggr
JustMySelf
0

Rid- och ländtäcken

Använder ni något täcke när ni rider på vintern?

Hur kallt ska det vara för att ni ska använda det, och har ni det bara under uppvärmningen eller under hela passet? Är er häst/ponny klippt?

CelsiusT
0

Jag rider inte med ridtäcke. Ser faktiskt ingen som helst vinst med det och tror själv att det är mer skadligt än behjälpligt. Dock kan jag se en vinst med att ha det under uppvärmningen men sedan ta av det när hästen kommit igång, men då främst på klippta hästar, hästar med päls tror jag klarar sig ändå.

Kanske att jag skulle kunna tänka mig att ha ridtäcke på en oklippt häst om det är typ 25-30 minus, för då har jag nog täcke på den i hagen också (iaf min tunnare häst som lättare fryser, den andra klarar sig ändå). Men då är det så kallt så då rider inte jag ändå och därför skulle jag inte använda ridtäcke.

Dock så har jag ett ländtäcke, fast det är i något dubbelt nät bara och det är knallgult med reflex och används enbart för att vi ska synas när vi är ute i mörker.

Medarbetare på westernridning.ifokus

JustMySelf
0

Själv använder jag alltid ridtäcke när det är minusgrader eftersom min häst är klippt, men jag har det bara under framridningen så tar av det efter ca 15-20 min. Om jag bara ska skritta eller jogga lite lätt brukar jag ha det på hela passet, samma sak om jag rider utomhus.

Det jag använder oftast är i tunnt fleece, men har också ett i fodrat nylon som jag använder om jag rider utomhus och det regnar/snöar, eller om det är mörkt eftersom det är reflexer på.

Jag vet att jag ibland är lite för fjantig med min häst, att jag är för orolig att han ska frysa. Stall- och utetäckena tror jag är lagom varma nu när han är klippt, men har ibland haft ridtäcket hela passet trots att han inte är särskilt frusen av sig.

Lina
0

Jag använder alltid ländtäcke när jag rider. Från sep/okt-mars/apr. 

Det sitter på hela passet eftersom jag alltid rider utomhus. Jag använder mest ett i ylle.

#1 På vilket sätt skulle ett ridtäcke vara skadligt?

Eldlilja
0

Det enda jag har i täckesväg under ridning är ett tunt ländtäcke med massa reflexer. Det har jag då endast för reflexernas skull. Men så är min häst oklippt islandshäst så för henne behövs ju knappast någon extra värme x)

Gullan_J
0

Har nästan alltid ländtäcke på min halvklippta ponny. Hon har ju päls bakom sadeln men tycker att det känns bättre med ländtäcke. Vid ca -5 och kallare eller mycket blåst eller vid snöfall/regn har jag ländtäcke.

-Bättre ökänd än okänd

CelsiusT
1

#3 Generellt sett så är det mer skadligt om hästen blir överhettad än om den fryser lite. En häst är i behov av att värmeavgången ska fungera. Därför tror jag att det är mer skadligt än vad det är vinst att lägga på ridtäcke under passet. Om vi själva tränar så vill vi ju vara klädda så att vi inte svettas mer än nödvändigt. Dock (eftersom vi inte har päls) så har vi gärna på oss varmare kläder tills vi kommit igång lite, alltså kan jag anse att det i vissa fall kan vara okej att lägga ett ridtäcke på en klippt häst, men då bara under uppvärmningen. Om hästen inte klarar av att gå utan täcke under själva passet då ska den heller inte klippas (eller så ska den inte klippas riktigt så mycket) - i mina ögon.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gobac
0

Eftersom min ponny är helrakad använder jag alltid ländtäcke eller skrittäcke ute när jag rider under vintern! Har ganska tjockfodrade, stora skrittäcken som jag använder som mest, är det riktigt kallt ute har jag dubbla (då ett fleece ländtäcke under ett fodrat skrittäcke). Just nu, när det inte är lika kallt använder jag mer ländtäcken då de inte täcker lika mycket. Under de varmaste dagarna har jag faktiskt ridit någongång utan!! Jag åker mycket till ridhus och där går just nu utan täcke och har gjort ganska länge.

[Laquila]
0

När jag fick min första medryttarhäst var ägaren till hästarna väldigt noga med att jag alltid skulle använda ländtäcke vid ridning vintertid eftersom hästarna kan bli stela vid koterna annars. Hennes ena häst hade fått skador pga att hon inte red honom med ländtäcke. Sedan dess har det suttigt fast i mitt huvud att alltid använda det vintertid. Jag vet inte om det är så stor chans att hästarna kan skadas eller bli stela utan men jag använder det alltid ändå för säkerheten. Så ja, jag rider alltid med ländtäcke. :)

Aribigga
0

Med en halv dm tjock päls? Nä inget ländtäcke här inte.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Gronstedt
0

Jag hade ett lätt, fleecefodrat ländtäcke på min häst när det var -5 °C eller kallare, eftersom hon lätt blev stel i ländryggen. På medryttarhästen har jag reflexländtäcke när vi behöver reflexer. Jag har impregnerat reflextäcket och använder det om det är kallt och regnar och vi ska rida i paddocken. Han är karpryggad och man behöver alltid tänka på hur hans ländrygg ser ut.

annika85
0

Jag har ett reflexländtäcke som jag använder när vi rider ut, bara för att synas.

I övrigt använder jag aldrig rid eller ländtäcke, hur kallt det än må vara. Mitt sto är klippt men inte frusen för fem öre, så jag ser inte annledningen.

Men det är upp till varje ryttare att avgöra vad som passar just deras häst.

Peppe
0

har tidigare år alltid haft min helklippt och har då under framskrittningen ibland fått ha dubbla ländtäcken + ett stalltäcke.

i år är han halvklippt och har ländtäcke vid risk för nederbörd eller om det blåser.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Dynamics
0

Jag använder mest ländtäcke, då på hösten, vintern och regniga vårar. Mina två är nästan alltid klippta så det uppskattas mot regnet. Men när vi åker till ridhuset så har jag det endast vid uppvärmning!

JonEwe
0

Jag har ridtäcke hela ridpasset.