Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthästjuridik
Läst 1527 ggr
majaliten
0

Hästen! Juridisk

Hej det är så att DDT är min pappa som står som står på köp avtalet då vi köpte hästen men jag fick inte skriva på då ägarna sade att jag va för liten då var jg 17. Men nu vill ja ju stå som ägare hur gör man räker det med muntligt bevis att pappa säger att häaten är min eller måste jan och jag göra upp ett kontakt eller räcker det att skriva på baksidan av köpeavtalet att hästen överlämnas till dotter . Så jag står för alla kostnader själv mm?

[[AcsJulia]]
0

Det där tycker jag låter konstigt av säljaren… När jag var 1år stod jag skriven som ägare på en V75-travare som sprang in 500 000… Har ägt helt egen häst sedan jag var elva.

Tyvärr vet jag inte riktigt hur det är med det där! 😐 Jag tycker bara att det är konstigt att säljaren kunde säga så där… 🤔

[Moa-]
0

Äganderätten har vi sedan vi föds, däremot inte rätten att ensamt förvalta vår egendom. Du kunde med andra ord stå som juridisk ägare vid 17 års ålder, skedde däremot en delbetalning eller dylikt så hade du ej rätten att giltigt teckna det avtalet och det var tryggare för säljarna att avtala med din pappa. 

Alla avtal som ej är att anse som skenavtal är juridiskt giltiga, däremot om det är din pappa som står som ägare samt står för samtliga kostnader för hästen så finns prejudikat som förbehåller honom äganderätten. (Gåvan ansågs vara nyttjanderätten i det fallet.)

Gåvor (om du utan kostnad skulle få hästen av din far) räcker med ett muntligt avtal, gåvor är bindande redan där. Sedan har skrivna avtal ett högre bevisvärde, däremot blir inte avtalet mer eller mindre giltigt.

CelsiusT
0

Jag antar att du menar att din pappa är registrerad som ägare till hästen i registret hos ras/avelsförbundet? Och nu vill du stå som registrerad ägare? Isf får ni göra en vanlig ägarbytes-registrering för att du ska stå som ägare på hästen. Fyll i och skicka in ägarbyteslappen och betala kostnaden för ägarbytet.

Normalt sett så ska det räcka med att ni båda är överens om detta och att han muntligt har gett dig hästen. Vill man vara formell och "säkrad" för framtiden så kan det vara bra att skriva ett litet kontrakt om överlåtelse där ni båda skriver under.

Medarbetare på westernridning.ifokus

majaliten
0

Pappa står på avtalet när vi köpte hästen . Aa det tyckte jag va konstigt av säljare jg sa de och de sa nä . De tär jag som står för alla kostnader för hästen inte pappa. Nä han står inte registrerad som ägare hos ras föreningen . Det är så att hästen är en import (tidigare ägare importera)och jag vill registrera hästen i ASVH och då måste jag ha ett intyg som visar att jag äger hästen. eftersom det är min häst . Och ASVH kräver något som visar att jag är hästens ägare. Det är det som är problemet. Hur gör man då när pappa står som ägare eller köpare på kontraktet ? Och var hittar man ägde bytte papper ?

[Moa-]
0

"Det är så att hästen är en import (tidigare ägare importera)och jag vill registrera hästen i ASVH och då måste jag ha ett inte som visar att jag är hästens ägare . Där av problemet hemför man då för att visa att jag äger hästen . Och var hittar man ägde bytte papper ?"

Jag tror att "autokorrekt" har varit framme lite väl mycket i stycket ovan. Vad är det du faktiskt avser?

majaliten
0

Oj vad det blev fel jag rätta felet nu :S

[Moa-]
0

Jag skulle i ditt fall helt enkelt skriva ett kontrakt om överlåtelse från din far till dig, detta kan ni skriva själva, så länge ni håller det konkret och det tydligt framgår att det är den aktuella hästen det rör med passnummer och liknande.

Hästen är i dagsläget inte registrerad någonstans, hur ser det ut med hästpass?

majaliten
0

Hästen är registrerad i sitt hemland men vill ha den registrerad i Sverige

[Moa-]
0

Kontakta föreningen du vill ha hästen registrerad i, vill de endast ha ägarintyg så sänd om (du har) in kopior på samtliga dokument som dokumenterar ägarbytet sedan den tidigare registreringen.

Exakt hur registreringen i olika föreningar går till är det troligen någon som kan utveckla bättre än mig. (Har endast gjort detta för den ras jag själv främst är intresserad av.)

Du svarade inte på hur det såg ut med pass? Har hästen pass från ett EU-land så skall detta pass vara giltigt. JBV

Hur registrering i ASVH går till framkommer på denna sida.

"Registrering av äldre häst

28 okt 2011 Registrering

Registrering efter födelseåret

Från och med den 1:e januari 2006 krävs chipmärkning och DNA-test vid all nyregistrering oavsett ålder på hästen.
Material för DNA-analys beställes från info@asvh.se. Skriv tydligt antal, namn och adress dit det skall skickas.
När passet nått Dig bör du omgående kontrollera att uppgifterna i passet är korrekta. Man har 30 dagar på sig att reklamera eventuella fel i passet. Alla avgifter faktureras. Kostnad se HÄR!" Citat