Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3767 ggr
Mapel
1

Hästköp!

Hej!

Jag har funderat en del på det här med när jag i framtiden skaffar häst. Jag har ju hört skräckhistorier, senast häromdan på Plus så var det ett inslag om hästköpare som blivit lurade och fått hem skadade och sjuka hästar så jag blir ju lite orolig. Det är ju iof långt kvar tills det blir aktuellt för mig att skaffa häst men skulle gärna vilja höra lite utav era erfarenheter. 

Hur gjorde ni? Veterinärbesiktigade ni hästen? Med er eller deras veterinär? Provred ni en eller flera gånger? Hur gick provridningen till? Borstade och grejade ni med hästen mycket? Vad bör man fråga om? 

Ja allt man kan komma på som man bör tänka på när man ska köpa en häst och vad man bör akta sig för! 

Är det vanligt att man blir lurad eller är det bara så att det är de fallen man hör om på tv? Finns det någon skillnad i att köpa från privatperson eller från ett stuteri? 

Ni får gärna dela med er av era erfarenheter :)

Gullan_J
2

Jag kollade först upp hästar på hästnet och ringde på några, en del var redan sadlade och klar när jag kom, andra fick jag gå och hämta i hagen. Föredrar ju att man får hämta hästen, borsta, sadla och tränsa själv, då kan man ju se om det finns några problem där. Och sen provred jag ju, då red jag på som vanligt, om ägarna sa att hästen var utbildad till tex MsvC, gjorde jag rörelserna hästen ska klara av i en MvsC eller hoppa en bana på tex 120 om hästen ska kunna det enligt ägaren. Passa på att kolla vart gränserna går. Efter det vill jag ta in hästen i stallet igen och fixa allting med den. Om allt känns "rätt", det vill säga att om du tycker om hästen, så bestäm en till provridning. Om du efter andra provridningen känner att du passar med hästen, fråga om du får ta hem den på foder i någon vecka. Då kommer du märka om det finns några dolda problem. Kanske är hästen väldigt stressad av sig och ägarna longerar/rider innan du kommit och provridit? Eller så kanske hästen väver, biter på krubban osv. Om hästen första dagen är stressad så finns en naturlig förklaring - ett nytt ställe med nya kompisar, människor och saker. Men om den efter 7 dagar är lika stressad så är det troligtvis dens "personlighet". Om det fortfarande känns lika bra efter provveckan kan köp börja diskuteras. Då kan du veterinärbesikta hästen med valfri veterinär. Jag valde min veterinär då det kändes säkrast så. Hon gick igenom och 2 veckor senare kom hon hem till oss, dåvarande ägaren körde henne hit. :)

Lycka till i framtiden med hästköp!

-Bättre ökänd än okänd

Simlover
0

Nu har inte jag en egen häst men kan berätta lite hur jag tänker när jag  letar häst:

Jag börjar med att läsa rubriken på annosen, står det "hästar" eller "REA Häst till superpris" Det är ingen sak det är ett levande djur. 

Men står det "Duktig läromästare" eller "Välutbildad C:ponny" så har annonsören en bra rubrik och man blir intresserad.

Sen när jag läser annosen så kollar jag rättstavning och om den har mycket och viktig information. 

Om jag nu ska provrida tar jag med mig är ridlärare och lär känna ägaren lite, om h*n har sålt många bra hästar eller haft många tillsalu men inte sålt några. Om h*n inte sålt några så är jag inte intresserad längre. 

Jag vill gärna vara med att göra allting och inte bara rida. Ta in från hagen, borsta, binda upp, fläta eller något liknande, sadla, tränsa.

Mamma eller pappa kan stå och prata lite med ägaren när de står och kollar på mig, saker som vetrinärbesikting, vaccinationer och tidigare skador. 

Ägaren måste vilja berätta om de sakerna väldigt grundligt och inte bara säga "Ja den är vaccinerad och avmaskat, den har aldrig varit. Visst är h*n fin?" 

De ska kanske säga "Ja h*n är vaccinerad och avmaskat, vi kan prata mer om det senare lite mer grundligt." 

Efter ridningen så vill jag vara med om allt igen: Sadla av, tränsa av, duscha, rykta igen, smörja in om det behövs, släppa ut i hagen.

Sen kanske man sätter sen någon annan stans och pratar om de mindre roliga saker, vaccinationer, vetrinärbesiktning, avmasking och skador. 

Låter det bra och hästen har alla vaccinationer och är avmaskad.

Provrid hästen många gånger innan du bestämmer dig.

Du kanske kan få hästen på prov någon månad och vetrinärbesikta hästen. Kolla hästen och låt många kolla på den och fråga de om hästen ser bra ut.

Köper du hästen och njut av det….

JustMySelf
0

Jag hade sådan otrolig tur att kunna köpa min medryttarhäst som jag ridit i några månader, kände bra och som både jag och min familj hade fastnat totalt för. Hade dessutom ridit honom för tränare i både hoppning och dressyr, samt själv både i ridhus och i skogen.

Tycker du har fått bra tips här ovan, men försök provrida i flera olika miljöer, både på bana/ridhus och skogen. Det är också bra att ha hästen på prov i några veckor innan köp. När det gäller just hästletandet kan du kolla med stallkompisar och tränare ifall de vet någon häst till salu som kan tänkas passa dig.

Peppe
0

Mycket handlar om hur dyr häst du ska köpa. Dyra hästar är nog värst. De som är billigare är för billiga för att säljaren ska orka luras eller ta risken att åka dit. Men ta inte ner garden för det. Fördelen är att blir du lurad så är det inte jordens undergång att förlora 40 000 jämfört med 140 000….

Bestämmer du dig för att köpa en dyrare häst så är röntgen ofta ett bra komplement. Men tyvärr är det så att väldigt många hästar ha röntgenfynd, men som aldrig kommer påverka dem men det är ju svårt att veta på förhand om hästen kommer få ont. Letar man tillräckligt noga så kan man hitta något fel på nästan vilken häst som helst. Överväg även blodprov om du känner att det kan vara befogat. Tror ärligt talat det är väldigt vanligt, vanligare än man vill tro, att folk har en påse butta eller lite metacam över i stallet som de kanske ger hästen innan besiktningen! 🤐 

Gör inte en gårdsbesiktning av distriktsveterinärerna. De kan kor, inte hästar. Var självklart med på besiktningen själv, gärna redan från hästens stall om du har möjlighet så kan du passa på att se hur hästen är att lasta.

Låter hästen för bra för att vara sann till ett lågt pris, så är det antagligen så också.

Köp hellre svenska hästar än importer. Dels eftersom t ex tyskland och holland nästan uteslutande säljer "skräpet" hit till Sverige (varför skulle dom släppa sina bra hästar till ett annat land) samt att det är svårare att se hästens bakgrund.

Föredrar privatperson framför företag. Och då en privatperson som säljer sin ögonsten, inte en av sina 10 tävlingshästar!

Vid provridningen så bör du alla gånger få vara med redan från början och ta in hästen från hagen.

Att ha på prov är inget jag som säljare skulle gå med på. Anledningen är att det är väldigt vanligt att hästar blir halta i samband med försäljning av anledningar som:

• Ny hovslagare
  • Nya underlag
  • Ny ryttare
  • Nytt träningsupplägg
  • Nytt uppvärmningsätt/nervarvning
  • Ny utrustning

osv, det är mycket som ändras för hästen på kort tid. Väldigt vanligt med olika ledinflammationer. Att då som säljare lämna ut en häst på prov till en ryttare som kanske inte tar hänsyn till hur hästen är van att ridas kan mycket väl göra hästen halt på några veckor. Inte så kul som säljare att få tillbaka en halt häst!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Spiritinthesky
0

Gjorde misstaget att inte röntga mitt halvblodssto. Fick dock köpa henne ganska billigt (eller avelsvädret - 50000) som grov problemhäst. Kom fram att hon hade KS. 

Tidigare har jag haft tur trots att jag endast haft gårdsbesiktningar. 

När jag säljer hästar rekommenderar jag röntgen, men jag står inte för den. Jag kör hästen till/från veterinären och är gärna med på plats, men betala får kunden göra själv :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Peppe
1

#5 hur gör ni om hästen inte går igenom besiktningen/inte är ren på röntgen? får köparen fortfaraned betala allt det även om de inte köper hästen? Får du tillgång till plåtarna?

Mapel
0

Tack för alla svar!!! Fick massor med bra tips och saker att tänka på! Men det här ned att bli lurad, behöver man oroa sig för sånt eller är det bara tv som försöker skrämma upp en? Jag har ju sett på en del hästsäljare sidor att det varit annonser som varit väldigt misstänksamma. Så blir ju lite orolig, men tänker ju att msn borde märks om nån försöker lura en, åtminstone om man får träffa hästen flera gånger men vet ju aldrig. Att få hem en häst med KS är ju inte det roligaste :/

Peppe
0

#7 JA du behöver definitivt ha det i bakhuvudet att du kan bli lurad, absolut.

Hannna
0

#4 Vad skulle man få ut av att ta ett blodprov?

Kissing spine är en klinisk diagnos. Ca 2/3 av alla hästar har tättliggande tornutskott. Det är först när man röntgat och konstaterat tätliggande tornutskott + kliniska symptom (ryggont) som man kan ställa diagnosen kissing spine.

Peppe
0

#9 för att försöka utesluta att hästen har en massa preparat i kroppen.

Spiritinthesky
0

#6 går hästen inte igenom betalar jag, och ja, jag får tillgång till plåtarna. De sparas tillsammans med hästens papper om de ej går igenom. Annars följer de med de nya ägarna!

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Hannna
0

#10 Det går inte att undersöka bara sådär. I så fall måste du ta ett dopingprov om du vill analysera läkemedelssubstanser, och då krävs det särskild personal och särskilt tillstånd att göra detta annars är det inte giltigt och du har kastat pengarna i sjön. Sedan ska det dels skickas till ett laboratorium i Sverige för analys av ett A-prov och ett till Frankrike för ett B-prov. Så det skulle med andra ord kosta väldigt mycket pengar. Och om man inte vill analysera det direkt är det även särskilda regler om hurvida man får uppbevara det för att det ska vara giltigt. På vanliga ridtävlingar i Sverige på riksnivå är det inte ovanligt att det inte finns behörig personal på plats så dopingprov kan tas. Skrämmande men sant.

[Laquila]
0

Jag är nära på att göra ett hästköp och har henne på en foderperiod innan. Det tycker jag känns säkrast då jag kan verkligen testa och lära känna henne samt under den tiden märka om det är fel. På det flesta foderavtal ska en veterinärbesiktning skes och om veterinären anser att hästen är sjuk eller skadad och blivit det innan foderavtalet påbörjar ska hästägaren stå för det. På så sätt har man en säkerhet där. Enligt mig är en foder- eller testperiod innan det allra bästa förutsatt att det ska stå i foderavtalet att jag får köpa hästen när som helst under avtalstiden. :)

Spiritinthesky
0

Anledningen till att jag ABSOLUT inte lämnar ut någon av mina hästar på foder/prövotid innan försäljning är för att slumpa bort oseriösa köpare. Hästarna ska inte behöva flytta runt pga dessa. Hos mig är man välkommen att provrida flera gånger, och antingen känns det rätt, eller känns det fel.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

yadhayezibas
0

De gånger vi köpt häst så har jag kikat på vad som finns på lagom avstånd så man kan åka o träffa hästen flera ggr innan köp. För första gången man rider en främmande häst blir det sällan särskilt bra. Hästen känner inte ryttaren o ryttaren känner inte hästen. Besiktning är ju bra både för säljare o köpare om säljaren inte har nåt att dölja. Jag är absolut med på besiktningen o kan då ställa frågor o be vetten kika lite extra om det är nåt jag funderar på. :) Jag föredrar "svenska" hästar ifrån privat personer. :)