nosgrimmor..?!
Hej!
Jag undrar vilken typ av nosgrimma som är skonsammast mot hästen, med hänsyn till andning, anatomi, komfort osv…?! Obs, ingen diskussion om nosgrimmans vara eller icke vara, tack =)
Rangordna gärna: Aachennosgrimma-Remontgrimma-"Engelsk nosgrimma-Pullarnosgrimma och motivera varför. - Är nyfiken på vad ni tycker om t.ex pullarnosgrimma som är så populärt.. Tyck till! =)
Mvh Tessan

Ingen- remont- pullar- Aachen.
Med motivering på att Aachengrimman kan ligga och trycka emot kindtänderna. Vid användandet av nosgrimma så spänner jag aldrig åt mina utan har de mest för synes skull.

Pullar - Remont - Aachen tror jag de blir för min del. Pullar hamnar först då den inte klämmer över kindtänderna, remont som två då den sitter bäst men de e så fult
så de får bli en andra plats. Aachen sist, de jag användes mest och som är snyggast men de som är sämst för hästen i min värld.
Pullar-Engelsk-Remont-Aachen

Pullar, Engelsk, Remont, Aachen..
Det beror ju på vad man har för häst också.. Japp funkade bäst på pullar och Schess på remont..

mazze, det har du rätt i! Donnas achengrimma har tryckt imot hennes tänder så nu får den bara sitta jättelöst :P

ingen nosgrimma - pullar - remont - engelsk - aachen

säger oxå som mazze, jag spänner aldrig åt mina nosgrimmor utan dom får sitta så löst det går.

Jag använder inte nosgrimma, det måste ju vara det skonsammaste ;o) Sen när jag rider bettlöst är det ju så klart "nosgrimma"
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Använder mest pullargrimma på min gubbe. Men även hackamore och aachen.
Tack för era svar allihopa!
Så pullar är verkligen mest skonsamt - överlag - till hästar, om man nu använder någon form av nosgrimma?! Är det konstaterat av duktigt hästfolk…? *nyfiken* Tycker pullar ser så "brutal" ut, med remmar hit och dit över snoken.. =) men oftast är ju inte saker vad de ser ut att vara..
Jag e lite nyfiken, vad har pulalr för effekt?
Finns det ngn sorts häst man absolut inte får sätta på ett pullar och i vilka ridgrenar använder ni pullartränset?
/Elin

Ops, jag satte mitt baklänges, såhär skulle det vara; Remont, Engelsk, Achen, Pullar..

Nä, nu blev jag förvirrad.
Jag trodde engelsk nosgrimma var "vanlig" nosgrimma och att achen var ett tillägg som sitter fast i nosgrimman, men går nedanför bettet?
Har jag fel?

#13 Du har rätt ;)

Men hur ska man då kunna ranka engelsk och achen för sig? Det går väl inte att använda achen utan att använda engelsk? Jag menar, man kan ju inte tycka att achen är bra men att engelsk är dålig?

Det kan man väl? ;) Achen nosgrimma har man ju om hästen går och gapar väldigt mycket, för den achen-remmen stänger ju igen munnen på hästen, det gör ju inte en engelsk nosgrimma på samma sätt..

Jag skrev fel.
jag menade: Man kan ju tycka att achen är bra men att engelsk är dålig, då är det svårt att ranka eftersom den ena är beroende av den andra..
För att skona hästens mun i mesta möjliga bör man variera! Man ska växla alla sorters nosgrimmor och rakt/två/tre-delade- bett i princip varje dag. Det är mest skonsamt.

Vet sa till mig också att det är bra att variera bett. Men nosgrimma sa hon inget om, däremot var det viktigt att inte spänna den för hårt (iaf engelsk) eftersom det kan skada tänderna. Så glöm två fingrars-regeln.
Nu säger jag inte att veterinärer vet allt, men ändå =)
#19 Att variera nosgrimman gör att man varierar trycket på tänderna. Även fast man spänner den löst, trycker den lite

#18 tkr inte det låter vettigt.. hästar är ju vanedjur som mår bäst av att ha rutiner, att det händer samma saker samma tid varje dag. visst, det är bra att variera sig ibland, men att köra in och ut olika grejer ur hästens mun varje dag tycker jag låter.. fel..
#21 Du har så rätt så: hästar ÄR vanedjur! dom vill ha samma rutiner, att altt sker samma TIDPUNKT varje dag. Men varierar du din ridning? eller rider du bara i paddocken? En häst tänker inte så långt att det är ngt "nytt" i munnen och runt nosen varje dag, bara om den gillar det eller ej. Alla hästar gillar inte två-delade bett, då undviker man ju de. Men för att skona hästarnas tänder är variation det bästa!
#19: Varför ska man glömma två-fingrars-regeln? är inte den bra/lös nog?
Många av er verkar ju tycka att pullar och remont är hyggliga mot hästen - men de sitter ju helt olika så hur kan två så olika nosgrimmor vara bra? Förklara gärna.. =)

en rätt satt nosgrimma, bett och tillräckligt spänd nosgrimma ska inte trycka på hästens tänder!
#25: Så är det ju men hur vet man detta - egentligen..?

#26 skulle det trycka på hästens tänder så skulle antgaligen hästen visa ett obehag också.. samt att det skulle synas vid kontroll av tänderna.. hästen skulle säkert inte gå särskilt bra vid ridning heller..
men det är ju upp till var och en häst! alla hästarars munnar är ju olika och kräver därför olika bett och nosgrimmor..
#27: Det är sant.

Jag upplever inte att två fingrar är tillräckligt löst. Jag får nog in fler (på sidan) på min nosgrimma och den tycker jag sitter alldeles lagom. Kanske går in två fingrar precis över nosryggen iof.
Det vet. sa till mig var att man kan ha olika bett beroende på vad man ska göra. Alltså tex ha ett bett vid hoppning, ett vid dressyr och ett vid uteritt. Bara som exempel. =)
#26#27 Ni missförstår nog mej lite. Svårt att förklara, men ni måste hålla med om att en nosgrimma trycker lite grann, fast man har två-fingerregeln, och den inte sitter åt. Nånståns avlämnar den ett tryck. Annars är den ju utan nytta, då ska man ju inte ha en. Då behövs den inte. Den trycker inte så hårt att hästen har synliga besvär av den. Men som sagt, för att skona tänderna i största möjliga mån bör man variera nosgrimmor och bett.
#29: jag trodde alltid att sådant här "fingerprat" gällde på själva nosryggen, och itne vid sidan..? - och att man då ofta pratar om två fingar. Själv har jag en relativt lös nosgrimma, på innersta hållet faktiskt =)

#30 en nosgrimma ska hjälpa till att hålla bettet på plats.. inte för att trycka!

Jag har också kört med två fingrar på nosryggen, men sen på ridskolan drog de alltid åt hårdare och sa att det skulle få plats två fingrar på sidan..
Kollade på Dandelion idag och jag får nog in tre fingrar på nosryggen. Låter kanske löst, men den sitter verkligen bra. Ser inte konstigt ut iaf.
#32 nu får du snart sluta missförstå! Jag har inte skrivit att den SKA eller är till för att trycka. Men den gör det ändå, allting som en häst eller människa för den delen har på sig, ger ju ett tryck ngn stans. Ibland ett större tryck, ibland ett mindre.

#34 Du skrev att en nosrimma varierar i tryck mot tänderna! Men en nosgrimma som sitter rätt trycker inte nånstans!! Så det är nog du som missförstår mig lika mkt!
#35 Allting trycker, vad som det än handlar om. En tröja t.ez trycker på axlarna, en sko ngnstans på foten, engelsk nosgrimma mitt på över och underkäke, remont på de nedersta tänderna. Självklart ligger det på och sliter på tänderna! En häst som gått med exakt samma träns och t.ex aachengrimma har ju annorlunda slitna tänder än en annan häst med samma bett men med remont.

#36 Jag har då aldrig under hela mitt liv hört om eller sett att en nosgrimma slitit på en häst tänder :S Har du sett eller hört det måste den nosgrimman suttit väldigt fel och hårt!!
Om man har nånting som passar på både en människa eller en häst så trycker det inte och det skaver inte och det sliter inte!
Jag menar, det trycker ju inte av att ha en tröja på sig :S Inte om den passar..
#37 nene, men det beroro ju på hur pass mkt du håller på med hästar. Hur bra du är på anatomi, utrustning, ridning mm. Men det är sant. för upprepningens skull. För att svara på frågan vad som är skonsamast mot hästens mun. Det är att variera nosgrimma och bett, helst olika kombinationer varje dag.

Det är klart en tröja trycker. Hur skulle den annars hållas uppe? Det är ju ett tryck på axlarna. Inte kläm, bara lätt tryck..

#38 Jaja, tro du som du vill och jag som jag vill. Smaken är som baken, delad..
#39 Exakt det ja menar med nosgrimman:) fast runt mulen och inte på axlarna då hehe;)

#39 säger man att en sak ger ett tryck tolkar jag det som ett obehag..
den ligger an, men sliter inte!!

"den ligger an, men sliter inte!!"
Det var det jag försökte säga =)
#42 läste i en annan tråd om nosgrimmor då du skrev ngt liknande: använder remont då det inte trycker som dom andra nosgrimmorna?
Du kanske förstår va ja menar?

#44 ligger an..
för att citera exakt:
"remont, tycker det är bäst, speciellt på unghästar för det hjälper till att hålla bettet på plats samt att det inte trycker på samma sätta som de andra nosgrimmorna.. "
Det skrev cilla89 i tråden "Nosgrimma" skapad av AliceL

#46 jag menar att det ligger an, är du nån j*vla svenska lärare eller? och sen tolkas allt som skrivs väldigt olika.. du ser på tryck på ett helt annat sätt än jag.. och spelar det nån roll?

Öhm… jag tror ni egentligen menar samma sak.
Utgå från det istället för att tjafsa =)
Ingen alls! Ger hästen störst frihet!!
LUGN OCH FIIIIIN! acceptera varandras åsikter och lär er utav dom istället, läs också mellan raderna litegrann, så kanske det kommer fram extra saker och inte bara det som står.

ha,ha bubbelbubbel du borde vara på fler sajter och lugna folk.
haha, jag kanske borde det ;)