Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 44378 ggr
ryttarensofia
0

Hackamore - Vad är det bra för?

Har alltid undrat varför man använder hackamore? Och varför är vissa så emot det? Jag vet absolut inget om det, hjälper det mot något eller va? :) haha, tacksam för svar :)

Kraam från Ryttarensofia!

ForYourMalice
1

Det är ju bra om man inte vill rida med bett eller om hästen inte trivs på bett.

Många är väl emot det för att det kan vara skarpt.

Personligen anser jag att inget "bett" blir skarpare än handen som håller i det, men även att det finns bett som är rent anatomiskt och fysiskt dåligt konstruerade, oavsett hur bra i handen ryttaren är.

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

ryttarensofia
0

Tack för svaret :)

Kraam från Ryttarensofia!

Elshira
4

Precis som #1 säger så är det ett i mitt tycke hanska bra bettlöst alternativ. För att kunna rida dressyr på det kräver ungefär samma kunskaper som att rida med kandar (stång bett) efter som man inte kan ställa hästen på samma vis. Man kan inte bara ta i ena tygeln t.ex, och ledande tygeltag blir inte alls lika tydliga. Man skulle kunna säga att det är en motsvarighet till jaktkandar/kimberwick. Ett bett man har när man rider ut eller i hoppning t.ex. Men som med alla hävstångsbett så har hackamore en förmåga att "krulla ihop" hästen, vilket innebär att om man försöker få dem i form med det söker de sig neråt bakåt (mot bringan) med huvudet, vilket på en kännslig häst eller om hästen är het (man håller emot mycket) ofta resulterar i att den går bakom lod. När man jobbar hästen i dressyr till vardags vill man ha en ganska låg och framåtsökande form. Hackamore är ett skarpt bettlöst (som alla stångbett), och man får tänka på hur det ska sitta (inte för långt ner) och att man aldrig får rycka hästen i "munnen" (t.ex att man inte släpper efter ordentligt vid hoppning). Men bettet blir aldrig skarpare än handen som håler. Vill man ha det mildare kan man köpa hackamore med en lite bredare nosdel (inte kedja som på vissa) i tyg eller läder, ha korta skänklar (15 cm eller så) samt byta ut kedjan under hakan mot enbart läder (kalas för curbstrap).

Hakuna matata!

Zabbio
1

#3 Håller med fullständigt.

Vill tillägga att det är inte främst nosdelen som ofta är obehaglig eller smärtsam på ett skarpt hack med fel hand, utan kinn-kedjan trycker mot tunn hud över vassa ben i underkäken. Byt ut den mot en rem också om det är en kedja.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Skunken
1

Man ska också vara försiktig så att det inte ligger för långt ned på nosryggen för så kan man bryta av det på hästen ifall det händer något!

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

ForYourMalice
0

Jag har en curb-strap i läder till under käken, sen har jag fårskinnsludd både på nos och under käkenSkrattande

Bryta av vad, nosryggen? Det tror jag inte..
Många tror att man kan bryta nosbenet (alltså våran motsvarighet till näsbenet, en tunn benbit som går ut vid nosen) med bettlösa alternativ, men det krävs faktiskt en enorm kraft för att göra det, det är nästintill omöjligt. men därmed inte sagt att den inte kan göra ont på hästen eller orsaka skador på skelettet..

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Skunken
1

Som jag har hört och lärt mig kan man faktiskt skada det tunnare benet längs ned på nosryggen om man är mkt hårdhänt, rycker till om man ramlar av osv så tycker defenetivt det är värt att tänka på så att man inte riskerar något oavsett om det är sannolikt eller inte. men som sagt detta gäller felsittande hackamore och stora krafter!

Men annars kan det vara gamla kunskaper jag sitter på som "inte gäller längre" så att säga!

Då jag söker runt på frågan ser jag att många är av samma uppfattning som mig, att det kan hända men då pga av helt felsatt bett och stora krafter, men att hästen trots det är väldigt tålig så att säga!

Här en en länk som beskrev ungefär vad jag lärt mig under stycket hackamore: http://sheisnea.blogg.se/2011/january/ponnyhackamore.html

www.sweetolga.blogg.se

Zabbio
0

#7 Det benet är ganska böjligt så det ska nog mer till än ens ett kraftigt ryck med felsittande hack för att det ska gå av. Men helt klart kan det bli stora skador och smärta om saker går fel.

Skunken
0

Hmm vi säger i stort sätt samma sak: Att det KAN orsaka fraktur men att det är osannolikt :D Sedan hur många kilo det krävs innan benet går av går att spekulera i! ;)

www.sweetolga.blogg.se

Zabbio
0

:)

ForYourMalice
0

Ja, alltså, självklart kan det orsaka skador, och göra ont, men att säga att det lätt går av, det är at ta i överkant..Tungan ute

Men definetivt så ska hackamore inte användas av nybörjare, och det ska vara väl tillpassat.

Tusen
1

Faktum är att jag sklle hellre låta en nybörjare rida med hack än med bett då de oftast inte är så starka men en obalanserad ryttare som hänger och drar i tyglarna på en häst med bett kan skada betydligt mer.

ForYourMalice
0

ja, det är ju iofs också sant! Tungan ute

Rafflan
0

Jag föredrar sidepull eller liknanade bettlösa om man vill rida på bettlöst för att variera sig :)

Hackamore kan blir ganska starkt :/

ForYourMalice
0

Sidepull har väldigt dålig inverkan på hästen, utom när man just slka svänga, det är enda gången det fungerar bra. Annars verkar sidepull mer på nosryggen än vad hackamore gör, sen blir det otydligt för hästen eftersom tygeltag bakåt gör att det glider uppåt på nosryggen

Rekommenderar den här sidan för den som är nyfiken på olika bettlösa alternativ fungerar och inverkar;
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js.htm?http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/rijhalster.htm

Rafflan
0

#15 jag har ridigt många gånger i grimma och tycker det fungerar utmärkt, hästen förstår precis vad jag ber om, och sidpull blir ju ett lite mer "rid-grimma"

Gillar inte att man rider på hackamore pga variationen då det är ett starkt bett och dem flesta rider med svag kontackt helatiden, hackamoret är gjort för att ridas på lång tygel men få som kan trava och galoppera sina hästar på långa tyglar utan att det går för fort.

ForYourMalice
0

Men vad man tycker och upplever är ju inte samma sak som att konstruktionen är bra. Det är bara ren fakta att det glider på nosryggen, och ren fakta att hacket inte gör det. Jag säger inte att det ena är mer skadligt än det andra, bara att det har olika funktioner. För bästa funktion ska man ju ha infästningen under hakan om man rider med stallgrimma. Sidepullet har ju infästningarna på sidan. Bosal tex har under hakan, och blir mycket tydligare då.

Jag kan bara tala för mig själv, men jag rider inte med konstant kontakt i tygeln, jag släpper när hästen gör det jag ber om. Jag tror inte att det är obehagligt med lite kontakt, men det får ju inte bli många gram, om jag säger så..

Rafflan
0

#17 om jag ska svänga med ett hackamore och sidostycket inte ska riskera att hamna i ögat måste jag hålla emot på andra tygeln = blir broms + sväng signal samtidigt.

Under hakan om nåt borde det ju glida runt.

Få gram i handen blir ganska mycket på ett hävstångs bett.

ForYourMalice
0

Då låter det som att du har ett felanpassat hackamore, det problemet har jag aldrig haft, men har sett andra som har det.

Jo jag vet det, men jag sa ju inte om jag menade gram i handen eller på hästens nos. Jag utgår från trycket som blir på hästens nos.

Vill man ha mindre hävstång så finns ju LG Bridle. Jag är inte heller så förtjust i hävstångseffekten, den känns rätt onödig.

Rafflan
0

#19 för mig åker det inte upp i ögat, men ser många andra ha det problemet och det blir när dem tar i ena tygeln och låter den andre vara lång, då snurrar hacket. Finns en speciellt rem man kan köpa för att undvika detta.

Sidepull blir ju som ett hackamore men utan hävsången?

ForYourMalice
0

Nej, sidepull verkar helt annorlunda. Kolla länken jag bifogade!

Fridaaaa
0

Jag red med hackamore på en häst som stod på ridskolan jag red på, för han kunde inte ha bett i munnen, då han hade blivit dragen i munnen väldigt mycket hos förra ägaren osv, så han gick knappt ens fram när han hade bett, gick inte…

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Elshira
0

Sidepul är inget särskiltl bta allternativ alls tycker jag. Eller tja, alltså det finns andra som är mycket bättre som man kan lägga pengarna på…

Själv rider jag med repgrimma, jag har dock inte satt tyglarna mitt under (som man traditionellt gör) utan har satt två ringar ungefär 3-4 cm från knuten under hakan. Då är det mycket lättare att rida som med ett vanligt bett. Dessutom ligger det mer stilla än om tyglarna sitter mitt under, och givetvis betydligt mer stilla än sidepull som bara glider! Jag kan använda denna variant av repgrimma exakt som jag använder bett, så det fungerar precis som vanligt i dressyren t.ex :)

Vill man däremot ha något som är väldigt ledande i sina signaler så är kapron väldigt bra! Man kan använda en vanlig kapson eller köpa en "ridkapson" och sätta på tränset bara! Fördelen med kapson är ju att de inte glider, speciellt inte om man köper den med en styv nosgrimma (man kan dock forma dem efter hästen).

Hakuna matata!

Underbarn
0

#16 Gammal tråd, men jag kan rida med långa tyglar oavsett gångart på min ponny ute i naturen - så länge vi rider med sällskap eller på bortaväg (ensam på hemmaväg funkar bara skritt och trav) det tycker jag många borde jobba på för tyglar och att bromsa hela tiden tycker jag inte man ska behöva göra…