Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridtravare
Läst 1542 ggr
ryttarensofia
0

Fatta vänster galopp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en varmblods-kille på 10 år. Han kan galoppera på rakt spår och i höger varv. Så mitt problem med honom är att han inte kan fatta vänster galopp. Har testat några gånger i en volt i vänster varv, men han fattar bara höger galopp och sedan bryter ner i trav. Har inte testat så jättemycket, då jag vill göra på rätt och så att han ska tycka det är lätt. Har ni några bra tips på hur man kan göra så kom gärna med de! Behöver all hjälp jag kan få! :)

Kraam från Ryttarensofia!

Gronstedt
1

Han måste vara mjuk i vänster sida för att kunna fatta. Samtidigt måste du ge efter tydligt på innertygeln (vänster) och hålla kontakt på ytter. Om han har svårare för vänster varv rätar han förmodligen ut sig blixtsnabbt när du gör det, och då blir det fel galopp. Du kan prova att föra in bakdelen lite innanför, som en svag sluta, för att underlätta. Var också noga med din egen vikt, så du inte hamnar på utsidan och därmed hindrar honom från att fatta rätt.

Brollan1
0

Helt enig med " Gronstedt " hur du fattar galoppen, om din häst har grunderna för att KUNNA galoppera i vänster varv vill säga. Det kontrollerar du genom att trava hästen på tygel först i en volt åt höger sen åt vänster alternera mellan höger och vänster samtidigt som du gör volten mindre och mindre. Är det ingen skillnad mellan varven så går du vidare i trav med att kontrollera skänkelvikningen och sidförande skänkel först åt vänster sedan åt höger allt detta på tygel och i dressyrform fortsätt med samma sak i öppna. Om dessa tester INTE skilljer sig mellan höger och vänster sida så är det ok att galoppera om så inte är fallet så är det bara att träna mera på dessa saker före du försöker med vänster galopp. Tänk på att hästen gör helre rätt än fel så om den har rätta förutsättningarna för att förstå och göra det du vill så kommer den att göra dig till viljes, se till att den har det.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

ebengtssson
0

Jag gjorde så med Håjt att jag lösgalopperade/löslongerade honom i ridhuset/paddock ett tag och bara red i skritt och trav. Några månader så kunde hade han inga problem att fatta båda galopperna. I början gjorde fick jag göra svaga skänkelvikningar och sedan fatta galopp (kan behöva göra det i på uteritter fortfarande för att han ska fatta rätt) samt ha bra stöd på ytter så att han stoppade ytterbogen (vänster i hans fall)  Samt hela tiden tänka på att jag satt rätt.

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se