Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: foder
Läst 1157 ggr
majaliten
0

Vad tycke ni om denna analys ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja vad tycker ni om denna om jag inte ser fel räker det med mineraler med tanken på st hästen äter 20 kg om dagen

HästMunken22
0

Du behöver mer protein då kvoten inte ens är 5. Den ska upp i minst 6.

majaliten
0

Men hon äter minst 20 kg borde inte de täcka ? Eller vad tror du Snälla någon hjälp ?

Underbarn
0

På bukefalos tycker jag många har bra koll

HästMunken22
0

Nej, det gör det inte, kvoten blir ju ändå inte 6. Hon behöver mer protein. Skicka PM så kan jag räkna ut en foderstat till henne.

majaliten
0

Åå tack snälla snälla jag är så tacksam

Mildamatilda123
1

Man kan inte räkna foderstat på enbart analys. Hästens typ, vikt, träning osv räknar på den stora delen. Din häst får på 20 kg 600g smrp och 126 MJ/dag. Det tycker jag låter väldigt mycket. 

Jag har en D-ponny med behovet 50-60 MJ som ändå tränas och tävlas.  Räknat mycket på allt ifrån unghästar, digivande och små shettisar.. Säger inte att det låter fel av dig att ge 20 kg, verkligen inte. Är själv intresserad hur ni tänker där med foderstaten eftersom det blir höga värden….  Är ingen expert men jag tycker i alla fall det blir mycket. 

Blir det för mkt MJ i foderstaten lägger det ju sig på som fett och är inte bra för hästen näringsmässigt heller. För mkt protein är inte heller bra vad jag lärt mig……Små överskott av det är ju ingen fara och hellre mer än mindre men FÖR mkt kan inte vara bra!!

majaliten
0

Min häst går på 20 kg för att hon är i behov av det och går på Lösdrift. Och gör av all energin åt att träna tävla och va ute utomhus och all energi går åt att röra sig ,hästen rör sig ständigt och gör av med det den behöver hon rör sig mycket i hagen . Jag står inte och proppar i hästen 20 kg Utan det är det vi har bestämt för mängd i hagen per häst. hästen i sig väger 670- 700 kg det är ett grovt halvblod på 176 i mankhöjd dessutom som tränas medel hårt mot hårt . Och sen så misstänker jag att den äter mer en 20 kg och det väljer den själv . Sålänge hästen tävlas och tärnas så behöver jag inte lika stor kontroll på foder mängden . Och det är Lösdrift de ska ha fri tillgång och är en unghäst på 6 år snart

Mildamatilda123
0

7# En häst som går på lösdrift rör sig självklart mer och kan stå på större giva. Undrar därimot hur träningen ser ut. Vilka klasser osv? Säger ju ungefär hur hårt den rids. 

Medelhårt är ju ganska hårt, vad räknar du på hårt arbete? Jag har fått lära mig att räkna privathästar på lätt arbete (självklart beroende på vad man gör med hästen men generellt rids ju många privathästar 1/h dag. Medans ridskolehästarna som rids flera timmar per dag går på medel/hårt arbete. Bara vad jag lärt mig men många tänker nog olika där! 

Så länge din häst ser bra ut i hullet och inte lägger på sig det man inte vill så fungerar det ju bra men var vaksam i och med att hästen ändå får höga värden. Känner man hästen ser man ju förändringar och hur hästen ser ut tillsammans med foderstaten. Lärt mig att ta + 10% på lösdriftshästar när man räknar underhållet. 

Jag har räknat på boxhästar främst så jag är inte alls lika inne på foderräkning på lösdriftshästar så därför tycker jag detta var intressant och hör gärna vad de andra foderkunniga säger här inne! Hoppas du får en bra förklaring här inne.

majaliten
0

Ja värklgen tack för dina kloka ord hoppas fler vil dela med sig sv sin erfarenhet . Medelhårt är väl att den rids 5 ggr veckan med hårda galopp intervaller hopp träning i 1 h minst blir det de beror på hur min tränare lägger upp övningen den gången . Dressyr träningar på 1.30 och varierar i bland . Men kan va ett hårt pass på 30min med . Långa uterittet på 2 Tim och mer . Men mindre också då korta men effektiva pass har också goda resultat hästen tränas mycket och dessutom rör sig väldigt mycket ute på Lösdrift . Bli galen i box förstår inte hur min häst klarat av de tidigare nu så fort hon söver i box klättrar hon på väggarna . Tack och lov för Lösdrift .

ebengtssson
0

http://www.hastsverige.se/foderstatsprogram.html den här kanske kan hjälpa lite?

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se