Hjälp med foderstat
Jag behöver hjälp att få en bra foderstat till b-ponnyn.
Hon väger ca 250 kg, är 123 cm i mankhöjd, tränas regelbundet, ca 5 dagar i veckan, 1 timmes ridpass antingen intensivt i natur eller i ridhus eller ridplan. Rids för tränare ca 2/mån och går i normal hage med 2 andra hästar, är en welshponny, hon är halvklippt om det spelar någon roll, 17 år, föredetta tävlingsponny och ska tävla nu i vår och i sommar. Går ute från ca 08.00 till 19.00 och sover inne i värmestall (ca 8grader), har täcke ute och inne.
Hon får just nu
Morgon: 2 kg hö och ca 2 d hästmüsli
Lunch: 1½ kg hö
Middag: 1½ kg hö
Kväll: 2½ kg hö och ca 2 d hästmüsli
-Bättre ökänd än okänd

Tycker rent spontant att din ponny får väldigt få kilon grovfoder.. Känns inte som att "ättiden" kan bi bra :/ Tror du borde satsa på ett hö med lägre värden så du kan fodra på den mer..
Vad tycker du då? Alltså hur många kilon? Hon har ju även börjat få stått med 2 valacker som äter 18 kg/dag så det lär ju kunna bli lite till med :/
-Bättre ökänd än okänd
Det är en B-ponny vi pratar om så grovfodermängden är nog rätt lagom. Analysvärdena ser också bra ut, förutom att det är lite hög Ca/P-kvot.
Med det grovfodret hade jag gett så mycket som behövs för att ponnyn ska hålla ett bra hull och orka med sitt arbete. Komplettera med ett mineralfoder som har låg Ca/P-kvot (under 1,5) och fodra "med ögonen".
Kan säga att hon stått hela vintern nästan, så mage har hon. Jag ska försöka "banta" ner henne lite tills i sommar.
-Bättre ökänd än okänd

Du har bra värden i höt så du behöver inte ge något kraftfoder alls.
I mineralväg däremot behöver du lite ovanliga mineraler. Du ska ha mineraler som har MER fosfor än kalcium. T ex kraffts VITA mineraler stämmer in på den beskrivningen.
Angående hömängden så är en riktigt bra lösning att köpa SMHN. Sätt dubbla nät vid behov.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Du kan även hänga/lägga in en lövruska/sly/gren i boxen. 2,5 kg räcker nämligen inte länge alls på natten, max 2 timmar.
Hästar sover ju som bekant inte som människor gör. De sover ca 6 timmar per dygn (alltså sover de inte 6 timmar på natten, utan de sover 6 timmar fördelat på hela dygnet, även dagtid) i omgångar om 10-30 minuter. Hästen sover alltså inte i sin box hela natten, så vad ska hästen göra om inte äta på natten, glo i väggen? 🙂
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Håller med Peppe, precis det jag menar. Dock håller jag fortfarande fast vid att det vore bättre att ha ett hö med lägre värden så att man kan ge den större mängd grovfoder! Med det höet du har nu kan du knappt ge mer kilon än det hästen får för tillfället.