Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1947 ggr
majaliten
0

Bra hovtjära ?

Jag vill ha lite tips på bra hovtjära ni tyckt bäst om . Många säger tjära om tjära men jag bilägarna ha de bästa vad tycker ni ? Och jätte gärna i en sådan förpackning med pänsel inbyggt så slipper man kladda :D

Peppe
0

vad ska du med tjära till 🤔

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

majaliten
0

Spelar det någon roll ? 😊

Peppe
0

tänker du kladda det på hovarna så rekomenderar jag ingen tjära. sorry. nån annan kanske gör 🙂

majaliten
0

Ok nä jag behöver kladda på staket :D Ch vill ha en effektiv burk med inbyggd pänsel 😊

Eldlilja
0

Om du absolut ska ha tjära på staket skulle jag nog snarare köpa det från någon färg-/bygghandel. De i affären brukar kunna hjälpa till. Och om du ska ha hovtjära bara för att kunna ha en inbyggd pensel och slippa kladd när du drar det på staketet, så skulle jag fortfarande råda dig att ta trätjära eller vad det nu kan heta istället, och så får man ta lite kladd, för jag gissar att du ska ha det för att skydda staketet? Trätjära är ju till för trä, medan hovtjära är tänkt för just hovar (och betydligt mer effektivt, mer tjära per burk)… Vet inte om hovtjära skulle skada träet, men det kan vara en idé att köpa tjära för ändamålet🙂. Dessutom, vad jag vet, så är trätjära billigare än hovtjära.

(Kom bara ihåg att inte ha trätjära på hästhovar 😉)

(Om det är så att jag är helt ute och cyklar, och någon vet bättre och kan rätta mig, feel free. Jag är ingen expert på olika sorters tjära, men det är detta jag kan tänka mig till med vanligt sunt förnuft)

Lycka till!

Peppe
0

Kom ihåg att inte ha något tjära på hovarna alls oavsett sort…

majaliten
0

Behöver tjära för knubbigare . Och skulle villa ha hovtjära ifall jag skulle behöva ha det på hovarna .

Peppe
0

Tjära är giftigt och dödar inte bara bakterier utan även frisk vävnad i hovarna.

majaliten
0

Jag är väl medveten om det men när vi har så blött i våra hagar måste jag ha det en kort period .

hippoteket
1

Det finns ändå ingen anledning att ha tjära på hovarna. Det användes FÖRR vid strålröta, men idag finns betydligt bättre saker att använda.

Det finns inte något enda tillfälle då jag skulle rekommendera någon att använda tjära på hovarna. Kanske väger mitt ord tyngre om jag talar om att jag är utbildad hovslagare? (även om jag inte längre jobbar aktivt med det, av kroppsliga skäl).

majaliten
0

Jag skulle alldrig få för mig att ha de på en häst häller . Men när jg hade det under de våta halvåret en gång i veckan Fick inte min häst strålröta och hon är så känslig annars . . Men nu ska jag ha det till en krubbitare

Wilmaalfredsson
0

Vi använde hovtjärna till våran 28 åring för hans hovar hade sprukigt så förra sommaren då använde vi Ekol hovtjärna finns att köpa på hööks hovarna blir jättefina!

hippoteket
1

OM man ska använda tjära till något alls (som inte är hovar) så är det riktig trätjära eller stubbtjära det ska vara. Den är naturlig. Det finns mineraloljebaserad tjära också och det vill man INTE ha.