Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: beteende
Läst 1048 ggr
Frosstis
0

Hjälp i galoppen

Hej! Jag rider en gång i veckan på ridskolan, och den hästen jag har nu är alltid väldigt pigg.

Och när vi galopperar så brukar han tycka det är jättekul och drar iväg och galopperar jättefort, jag sitter ju kvar och försöker bromsa honom (vilket brukar gå bra då jag gör volter och sådant). Jag brukar dra-släpp-dra-släpp-dra-släpp i munnen och samtidigt försöka vara tung i rumpan (han är ganska skumpig men det går) och brrrr:ar. Och så tänker jag att han ska stanna typ.

Något mer tips? Han är väldigt känslig med skänklar så man behöver aldrig skänkla på honom till ex trav, om vi kommer till en långsida och om man skulle smacka skulle han börja galoppera men jag tar alltid fattning ändå. I munnen är han inte så känslig och man skulle kunna dra för att stanna honom, men så gör man ju inte så jag drar-släpp-drar-släpp för det funkar bäst. 

Oftast är det väl så att han vill springa med kompisarna, men han är en sån häst som älskar att galoppera och är alltid positiv med det och tar fattningen supersnabbt.

Även när man ska hoppa så tycker han det är jättekul och drar gärna.

Underbarn
0

Försök samla upp dig själv och stärka din bål/överkropp, stadig och somsagt mkt rumpa, "tyng ner dig själv", sitt hellre lite bakåtlutad än framåt. Mjuk men stadig och bestämt tag i tyglarna och jag brukar också kunna "klämma och släppa" i tygeln istället för att slita och dra som en dragkamp. Men jag är ingen ridlärare, men det har funkat helt ok på vissa hästar. Och följ rytmen, blir lite som att "gunga" i sadeln, var följsam. Min häst brukar iaf. komma i bättre form och rytm då.

Drar han ner eller upp huvudet i galoppen? Eller "normalt läge"?

Frosstis
0

#1 tack =) 

Nej han drar inte upp och ner huvudet, inte vad jag märkt iallafall.. Men om jag drar lite mer än vad jag släpper så kan han dra upp huvudet.

Underbarn
0

#2 Ja då är det nog bara mkt dressyr som gäller, halvhalter osv. är han lyhörd i trav och andra tempon och övningar?

Spiritinthesky
0

Fråga din ridlärare =) antar att hon känner hästen och kan ge dig tips, skulle det vara ett "omöjligt fall" för er som rider skulle den ju inte gå med på lektionerna. Eller bör ju ridläraren eller någon annan erfaren testat hästen.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Frosstis
0

#3 Tja alltså jag måste ju göra det vi ska göra på lektionerna, men jag kan ju slänga in lite volter här och där. 

Ja han lyssnar bra på alla övningar, förutom då när vi travat och hållt igång en stund och galopperat efter det, och ska trava eller skritta sedan- då är han igång och väldigt pigg och sätter gärna igång och galopperar på långsidorna (jag förhindrar ju det men det kan komma ett galoppsprång iallafall).

#4 Ja hästen har ju vart här väldigt länge och är bra på alla sätt och vis (förutom detta då haha xD). Men jag kan ju alltid fråga om tips osv, hon ska ju lära mig =)

Spiritinthesky
0

#5 precis, och hon känner hästen OCH ska utforma dina lektioner. Därav tror jag att du får bäst hjälp av henne :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se