Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 2530 ggr
Gullan_J
4

Övningar ute i skogen?

Ja, vad gör ni för övningar när ni rider ur? På ridbanan kan man ju rida miljontals vägar, men i naturen, rakt fram på vägen. Kanske rider man lite övergångar men vad mer? Kanske klättrar man dom uppför ibland eller nerför, och ibland låter man hästen dra på ordentligt uppför en backe… Men vad finns det just för övningar man gör i skogen/på vägen eller på den där lägdan man vanligtvis låter hästen galoppera i full fart över? 

Har otroligt dålig fantasi så behöver tips på övningar man gör i skogen eller längst vägen?

-Bättre ökänd än okänd

viktoria91
0

Ökningar, kortar in, övergångar, ställer, öppna, sluta, skänkelvikningar, bara fantasin sätter gränser!;)

Gullan_J
0

Jag vill lära galoppombyten, det borde ju vara bra att lära ponnyn i skogen, där är ju frammåtbjudningen väldigt bra? Kan ni någon bra "skogsövning" där man kan lära hästen byten?

-Bättre ökänd än okänd

Peppe
0

Just nu tränar vi främst på att överleva ensamma ute i skogen 😉

Jag brukar mest ägna tiden åt start, stopp, tempoväxlingar, övergångar, halvhalter, ställningar, skolor osv. Sådant som går att göra på väg. Dvs i stort sett allt utom volter! 🙂

Att lära just galoppombyten snyggt och korrekt i skogen är kanske inte mitt första val.

innan du börjar träna byten så bör du befästa förvänd galopp vilket kan vara svårt i skogen om du inte hitter en lång kurva 😉 därefter enkla byten och till slut byten. enkla byten går ju bra att göra i skogen om du har en bra sträcka utan nerförsbackar, och i förlängningen själva bytet. Men just den förvända kan bli svårt.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[3rixon]
0

Själv har jag inte tillgång till någon form av ridbana. Så här är det bara vägarna som gäller (grusade utan trafik). Övergångar och tempoväxlingar, skänkelvikningar, ryggningar, halter, bak & framdelsvändningar, ställning, böjning osv som gäller. Sen kan man ju även göra öppnor och slutor, så långt har jag och hästen dock inte kommit ännu.

Underbarn
1

Jag rider jämt ut. Nu är det dels för att hästen inte tycker det är så kul att traggla på banan men också för underlaget frysit.

Jag har tappat allt med dressyren så jag lunkar bara på, Det blir uppförsbackar i samlad galopp (ibland släpper jag han mer), trav och skritta nerför. Det blir pulsa i djupsnö när snön är "mjuk". Men de jag rider ut med gör mycket skänkelvikningar, rygga, halter och öppna/sluta med sina ute. Sen kan man ju öva på tempoväxlingar, skritt halt, skritt trav skritt samlad trav ökad trav, galopp trav galopp trav, samlad galopp osv. och halvhalter.

#2 Har sett på youtube att en bra övning är att göra galoppombyte just när de galopperat över en bom, då ska det tydligen komma "automatiskt" och då gör man "tecknet"/skänkeln och tills det väl sitter och dom förstår vad det innebär.