Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2386 ggr
Nitro
0

Pris på fullblod

Tjena! Vad anser du är ett normalt pris på ett fullblod: - 10 år gammal - inte gått några löp - ca 167 hög - tävlad 110 med plac - ej tävlad dressyr men ligger ca LB. Rör sig väldigt trevligt. - snäll i alla lägen -skadefri - ingen utrustning Vore kul att se om ni tycker hyfsat lika :)

Pelzi
0

15-20 tusen kanske har ingen aning XD

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Spiritinthesky
1

Jag ser inga fel med hästen.. varför ett så lågt pris? 50 hade jag inte haft några problem att betala för den. (om jag haft pengarna i bakfickan såklart ;))

Isa Aronsson

www.stallequino.se

hippoteket
2

det är egentligen konstigt, för fullblod och halvblod borde egentligen vara lika mycket värda om de håller jämförbar kvalité och har typ samma utbildningsståndpunkt. Men fullbloden är lite i samma "skräp-klass" som travare, trots att de har betydligt bättre egenskaper för ridning än travare - fullt jämförbart med halvbloden. Trots detta har de ofta ett betydligt lägre pris.

Jag skulle hoppas att nämnda 50' vore ett realistiskt pris men jag är inte säker på att det är så i verkligheten.

Nitro
0

#3 vad skulle du tro man får/borde begära för en sådan häst?

hippoteket
0

Jag är, helt ärligt, inte insatt i var priserna ligger idag. Mitt bästa tips är att den som ska sälja en sådan (du?) kollar bland annonser på halvblod och försöker hitta hästar som är likvärdiga i ålder, utbildningsståndpunkt och kvaliteer och kolla vad de kostar. Och så begär man lika mycket och ser vad som händer…

WornOut
0

Jag skulle säga någonstans runt 25-30000

Peppe
1

Tror 25-30 är max om jag ska vara objektiv och inte blanda in önsketänkandet.

Hästen är 10 år och utbildad ungefär LB/LB, grundutbildad menar jag är iallafall LA/LA. Den ligger efter i sin utbildning och blir nog bara attraktiv för hobbyryttare.

Marknaden just nu är väldigt svår, man ser samma hästar komma om och om igen. Det finns mängder med hästar liknande denna där ute till låga priser.

Och som någon skrev innan så är inte fullbloden  några "statushästar" av någon anledning.

Det är inte riktigt läge just nu att försöka pressa priserna uppåt tror jag, när alla andra pressar sina neråt. Köparna kommer välja en av dom andra likadana hästarna som kostar mindre. Tillgång och efterfrågan 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

WornOut
0

Grundutbildad är väl för guds skull inte LA/LA.. Tycker en häst är grundutbildad om den kan gå en bana på 90-1m och kan det enklaste mest grundläggande inom dressyren (alltså inte förvänd galopp t ex). Så jag skulle säga att en grundutbildad häst ska kunna gå ca LC/LC.

Eldlilja
0

#8: Grundutbildad skulle jag säga är ett relativt uttryck. För vissa kanske det betyder ungefär det du tycker. För andra så betyder kanske grundutbildad att hästen kan gå rent i alla gångarter och kunna lätta dressyrövningar och hoppa små kryss. Jag säger inte på något sätt att du har fel, det är säkerligen många som tycker som du :). Bara det att det är ett relativt uttryck och kan betyda olika för olika personer, ur olika vinklar :)

Peppe
1

#8 så anser du, jag anser LA/LA. Det är inga höga krav 🙂 LC/LC är mer på nivån för en inriden häst tycker jag, inte utbildad.

WornOut
0

#10 Haha, kul att se vad andra har för åsikter :P

För mig är en inriden häst ridbar i alla gångarter, går i form och kan förstå lite flytta för skänkeln. Den behöver inte ens vara hoppad :P

Om en häst kan gå en 1,20 bana "felfritt" tycker jag att den är välutbildad!

Nitro
0

Det här börjar ju bli intressant. :) Jag ska faktiskt inte sälja utan köpa, och vill veta vad ett normalt pris är. Har alltså hittat denna hästen, dock utan pris så det vill ägarna att vi ska komma överrens om.

WornOut
0

#12 Isåfall skulle jag inte säga mer än 20! ;)

Nitro
0

Ville ju veta ett högst normalt pris, så jag kan lägga mig en bit under och se vad de säger. :)

Pelzi
0

jag hade betalat högst 27-28 tusen för hästen då min medryttar häst som ägaren  köpte  kostade 25 tusen handikapp häst och lungn i alla situationer jätte snäll att rida och utbildad på mellan nivå och hoppar jätte bra.

CelsiusT
0

När jag söker hoppning-fullblod-hela sverige på hästnet.se så får jag upp två hästar för 50' och två hästar för 30'. Om det är pengar dom får ut för dessa hästarna vet jag inte. 

Kolla igenom alla-fullblod på hästnet och se om du kan hitta några som är i samma läge med ålder, utbildningsnivå osv och se vad dom ligger på i pris.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Peppe
2

#11 LÄTT A kan jag inte med att klassa som välutbildad. Det är ju bara LÄTT klass 🙂

En Välutbildad häst för mig går iallafall MSV A (under 10 år gammal) och uppåt 🙂

Om en häst som går lätt A är välutbildad, vad är då en häst som går grand prix? 🙂

WornOut
0

Haha ja, jag vet inte vad man ska kalla en grand prix häst ;)

Men om du hade en häst till salu som har gått 120 hoppningar samt LA dressyr skulle du då skriva i annonsen att den enbart är grundutbildad?

Om man ser till majoriteten av hästar så är dom med andra ord bara inridna i dina ögon? De flesta hästar kommer ju aldrig upp högre än till ca 1m.

Känns inte som någon idé att diskutera detta vidare knappt ;) Men lite kul var det allt!

Peppe
1

#18 då grundutbildad är ett såpass luddigt uttryck, se bara på den här tråden, så hade jag skrivit 120 hoppning och LA dressyr, men hade inte kallat det varken grundutbildat eller välutbildat 🙂

En ko kan hoppa 120 om den vill, tycker inte det är en imponerande höjd.

jag har inte sagt att LA/LA är bara inridna, däremot LC anser jag vara något som en nyligen inriden häst klarar av. Det är ju jätteenkla saker där, stora volter i dressyren och inga konstigeter i hoppningen.

Tycker inte höjden är det intressanta i hoppningen. En häst som går med jämn galopp med runda språng genom hela banan på 1 m är bättre än en häst som springer både hit o dit med ojämna språng på en 130 bana. Vilket man sällan ser. De hästar som inte kommer över 1 m och det inte beror på ryttaren är försvinnande få. Fysiskt tror jag inte det finns en enda frisk häst som inte kan hoppa en bana på 1 m, däremot kanske de inte klarar det psykiskt. Eller som sagt har en ryttare som begränsar dem.

För att återgå till tråden, en 10åring som går LB/LB är inte väl framme utbildningsmässigt för sin ålder. Hästar som är hälften så gamla brukar gå LB/LB. Men det kan ju självklart vara en trevlig häst ändå som TS kan ha mycket glädje av. i hennes fall är det ju positivt då det drar ner priset på hästen hon vill köpa. Att köpa en välutbildad 10 åring är det ganska få förunnat att ha råd med.

Nitro
1

Nu har jag och ägaren diskuterat fram ett väldigt trevligt pris :D Långt under vad som föreslagits här så jag hoppas köpet genomförs!

Pelzi
0

vad för pris? :P

yadhayezibas
0

Vi gav 25000 för vårat fullblodssto som är född 2007, 158 mkh. Aldrig tävlad galopp, skadefri, grundutbildad, vet.besiktad u:a. Lätt att lasta, duscha o hantera. Hon är en underbar häst på alla sätt. :) vi har inte ångrat köpet en sekund. :)

Nitro
0

#21 10 :)