Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1479 ggr
Aribigga
0

Inte travare?

Jag läste precis en annons om stallplats (mitt helgnöje är att fönstershoppa annonser.) 

Jag blev lite förbryllad för det stod "Alla är välkomna utom travare och hingstar."

Hingstar kan jag förstå men varför vill man inte ha travare i stallet? Vad jag har förstått är de många gånger lättare att handskas med än vanliga halvblod. 

Rena fördomar eller vad tror ni?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Tusen
0

KLart det är fördomar. Den regeln hade ett stall i vår närhet tidigare. Det var ett "fint" dressyrstall och där skulle bara dressyrhästar få stå. Dock släppte de på den "regeln" efter ett tag då de, tack och lov, insåg att det inte gick ihop ekonomiskt med enbart dressyrhästar i stallet.
Efter ett par år var alla typer av hästar välkomna och de flesta var varmblodstravare som användes som ridhästar.
Jag tror det blev lite komplicerat då det är många varmblodstravare som tävlar i dressyr och hoppning.

Aribigga
1

Men hur kan man få dem fördomarna? Alltså jag kan förstå fördomar som att de inte går att rida ordentligt på en travare (även om jag inte håller med!) men att inte vilja ha dem i stallet? De är ju så hanterade från början…

lurvponnyn.vimeddjur.se

Tusen
2

Fördomar har vi alla och de kommer från okunnighet. Så enkelt och så svårt är det.

KnutKrut
4

Fast med travare kanske de menar tävlingstravare? Att det inte finns plats för sulkys och vagnar och travträning?

Gullan_J
0

Där jag har ponnyn är bara för riktiga tävlingshästar, inte travare/kallblod utan enbart halvblod för tävling i hopp och dressyr. 

Ja, den regeln är nog där pga. att det stallet räknas som ett "fint" stall, "fina" tränare kommer dit, och då tycker helt enkelt stallägaren att inte en travare eller andra "ofina" hästar inte passar in, och iom. att stallet ligger i en relativt stor stad med många tävlingshästar går det ju runt.

-Bättre ökänd än okänd

MillaJ
3

Detta "Vad jag har förstått är de många gånger lättare att handskas med än vanliga halvblod. " är ju också en fördom 😉

Hursomhelst, skulle gissa på att stallet kanske har någon speciell inriktning? Det är ju inte helt ovanligt att det finns stall där de enbart vill ha in islandshästar tex, eller rena hoppstall/dressyrstall. Sen givetvis inte sagt att man inte hoppar/rider dressyr på en travare, men nu ville inte detta stall ha just travare. Kan man fylla sina platser trots att man gör restriktioner för vilka man vill ha där, så kan man ju gränsa av det bäst man vill. Det kunde ju lika gärna varit -inga halvblod/ponnyer/kallblod/ungdomar/barn…

viktoria91
0

Som #6 säger finns det många stall med bara islandshästar, jag har också en robust ponny precis som en isis, väldigt skumt att hon inte är välkommen då.

Aribigga
0

#6 Personligen tycker jag att en fördom skulle mer varit "travare är lättare att hantera än ridhästar." Men ja, det är ju något jag har fått för mig. 

I annonsen stod det att det fanns storhäst och ponny i stallet så jag uppfattade det inte som ett specialstall. 

Och de får ju såklart göra precis som de själva vill! Jag tyckte bara att det var en konstig grej, att just travare inte var välkomna. 

#4 Så kan det ju vara, och att de inte tänkte på att man kan köra "vanliga" hästar också. 

#5 Så om jag skulle dressyrköra med min ponny hade jag inte varit välkommen då? Ja så kan man ju också ha det.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Tusen
0

#8 Du skulle inte kunna höar av dig til stallet och fråga. Vore kul och höra deras argument.😛

Aribigga
1

#9 Haha, nä så nyfiken är jag inte. Har man en annons ute vill man ha seriösa svar, inte folk som märker ord i annonstexten.

lurvponnyn.vimeddjur.se

WornOut
0

#9 Kan inte du ringa Tusen ? ;) Blir också nyfiken!

Ava Adore
2

Hur platsar din ponny in bland hopp-och dressyrhalvblod? ;)

Gullan_J
1

#8, nej det tror jag nog inte, fråga stallägaren får du svar! :]

#12, Menar inte bara halvblod, men som exempel. Om det är en ädel ponny som tävlas i hoppning eller dressyr i lite högre klasser är den välkommen.

-Bättre ökänd än okänd

Wilma03
10

Tycker det är konstigt att vissa hästar/hästraser inte är fina nog..

Skulle jag hyra ut stallplats skulle jag snarare gå på hur människorna är. Ordning och reda och en bra hästsyn är tusen gånger viktigare för mig än vad hästen har för ras eller i hur höga klasser den tävlas.

WornOut
0

Håller med #14 precis! I mitt stall tar jag in hästar beroende på vad det är för människor man får på köpet ;) Har vart allt från travare i träning, ridtravare, haflingrar, araber, halvblod, paint mm! :)

Gullan_J
0

14 och 15: Ja självklart borde det vara så! Men som sagt det är ju inget problem med trevligheten i stallet eller elaka tränare osv, så ser inget riktigt problem med att det är så. Men absolut, travare är lika mycket värd som alla andra hästarna. :)

-Bättre ökänd än okänd

Zaphix
0

Vet ett stall jag tittat på som inte ville ha in tävlingstravare. Det var för att stallägarens erfarenhet av travfolk var att de kom hem så sent under de kvällar de startat och de ville inte ha rörelse hemma hos sig så sent. Vilket jag absolut har förståelse för.

Jag som har en kallblodstravare som inte startar var däremot välkommen, trots att han är körhäst.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Peppe
0

Häromkring brukar det bara vara hingstar som inte är välkomna. Förståeligt men tråkigt då det finns såpass få stall att välja på och ingen vill ha hingstar. Man kan inte äga hingst här helt enkelt om man inte köper sig ett eget stall eller flyttar.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Wilma03
1

#18 I ett stall där jag hade min gammle häst för ett antal år sedan var det en tjej som köpte sig en arabhingst. Det var inte populärt hos stallets stoägare då de var rädda att han skulle hoppa in till deras ston. Det roliga va att han aldrig gick igenom stängslet, däremot hoppade stona in till honom ibland. Men han höll sig alltid där han skulle va och det var aldrig några problem med honom.

Lorita
0

Jag skulle aldrig ta in en travare i stallet av två anledningar

1. ägaren är ofta naiv nybörjare som inte förstå att häst kostar och kräver

2. travare är billiga och kan bli kvar som ett bekymmer när ägaren tröttnat. 

Själv skulle jag mycket väl kunna skaffa en travare som utmaning men då i mitt egna stall och som mitt egna ansvar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[[AcsJulia]]
0

#20 Fast långt ifrån alla travare hålls av nybörjare. (Jag antar att du menar ridtravare) Folk som faktiskt har sina travare till trav brukar ofta vara extremt ambitiösa! 🙂

Zaphix
0

#20: Måste ju vara bättre att lära dig läsa av folk, man märker ju snabbt när man träffar en människa och pratar häst hur mycket de kan och hur de är som personer.

Jag har en travare och jag har alltid varit en av de mest noggranna men min häst i de stall jag haft honom i. Aldrig varit något problem för stallägarna, utan de har snarare gillat mig trots att de ibland verkar tycka att jag är övernoga med min häst-

Dock stött på en travarägare i mitt nuvarande stall som varken betalade hyra eller kunde ta hand om hästen, de har som tur var flyttat nu.

Så finns alla sorter..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Lorita
0

#21 jag menar ridtravare för har du en seriöst tränad travare för trav då vill man stå ett stal byggt för trav inte ridning.

#22 jag har sett alldeles för många ridtravsägare, som int tar ansvar och dom flesta är trevliga och seriösa vid första gångerna man träffas. Skulle man råka ut där en som inte betalar stallhyran så är värdet på ridtravaren så lågt att man inte har något att driva in.

Jag har en bekant som har en inhyrs travare i stallet och frågan är nu vem som ska beställa och betala avlivning, hästen har dålig rygg och ägaren har inte råd med veterinär och ligger 6 månader efter med stallhyran, det kan ju vara värt 6000 att bli av med den och slippa se den ha ont, men han står inte som ägare så så det samtalet funkar inte heller med en hästägare som aldrig är i stallet och inte har pengar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Mantissa
0

#23 Går det inte att anmäla en sån ägare?

viktoria91
0

#243 Kan du inte ringa något djurskydd?

Wilma03
4

#20 Det där kändes ungefär som ett slag i magen.
Känns som att bara för att jag har en ridtravare och inte en dyr häst så kan jag ingenting om hästar, jag har inte råd med häst, förstår inte vad det kostar och tar inte hand om min häst.

Jag kan säga att du har fel på alla punkter! Min travare är nog mer välskött än många andra "dyra" hästar. Och att jag inte skulle kunna något om hästar bara för att jag har en ridtravare var det löjligaste påstående jag hört.

Man ska aldrig dra alla över samma kam..

Peppe
0

När jag stod på en större anläggning för 2 år sedan så ställde en ägare dit sina 2 ridtravare. En dag försvann hon bara plötsligt så där stod stallägaren med 2 travare som hon fick sköta o betala foder o hovslagare för, och sedan försöka hitta någon annan som kunde ta hand om. Tror hon tvekar inför att släppa in ridtravare igen efter det.

Säger självklart inte att alla ridtravare ägare är så men bäst att förtydliga ändå. Det finns endel därute som drar ner ryktet ordentligt. Tyvärr ÄR det ju så att travarna är billiga och som ett resultat av det hamnar dom ofta hos olämpliga ägare.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[[AcsJulia]]
2

#27 Det var ett bra resonemang tycker jag! Det är inte så att travare är dåliga eller drar till sig dåligt folk. Det är de låga priserna som drar till sig dåligt hästfolk! Om man inte är särskilt jätteintresserad och inte har superekonomi köper man gärna en häst för en spottstyver… Ser samma sak på många "billigare" raser. Typexemplet: Folk som köper shettisar som får stå som prydnader i en hage och ruttna bort. Hemskt i mina ögon!

Ljusta
2

Jag har ägt två travare av den enda anledningen att jag gillar utmaningar och tycker om travarnas personlighet. När jag skulle flytta en av dem till ett ridhäststall så var ägaren lite tveksam just med tanke på att det var en travare och hon tyckte att travhästägare ofta inte har så höga ambitioner med sin ridning. Efter lite prat fick jag flytta dit och hon gillade verkligen min Frasse för hans potential som ridhäst trots att han var travare! (Jag tränade för henne).

Summa summarum, jag tror precis som hon att många travhästägare är sådana som är nöjda med att rida en tur i skogen (inget fel i det) men jag förstår också att man som stallägare gärna tar in folk som tänker lika som en själv och vill något med sin ridning. Det handlar kanske inte bara om att hästen är välhanterad och bra ohändertagen utan att man ska dra åt ungefär samma håll.

Ljustadalens kaningård

YlvaD
0

En sak jag tänkte på är att det behöver inte vara ridtravare som de inte vill ha in utan de som travtränas och tävlas. Kan ju vara så dumt att de inte tänkte på det när de skrev :) vet de som inte vill ha in travtränande hästar då de inte har någon bra plats och möjlighet för sulky/speedcart samt ingen plats att sätta fast vagnen på då stallgången inte rymmer en till bredden överallt :)

Med vänliga hälsningar Ylva och Disney! Glad

“There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a man.”

Aribigga
0

Intressanta tankar åt alla håll och kanter här tycker jag. Till en början var jag helt förvirrad men nu börjar jag förstå vad för slags tankegångar som kan ligga bakom.

lurvponnyn.vimeddjur.se