nä, det tror jag inte, vi har ju ett äppelträd i hagen, och dem äter hästarna av så fort det börjat ploppa upp små äpplen xD

okej =P ja vi har ett äppelträd på tomten. men som sagt äpplena där e bara halvmogna, men då kanske man vågar ge hästarna några då hehe. måste ju passa på att utnyttja trädet nu innan vi flyttar, det är ju gratis äpplen till hästarna =P

hehe ja de e ju smart ;)
#2 Ska du flytta?

#3. japp. äntligen flyttar vi. vi har haft såna himla problem med hyresvärden här ute så det ska bli skönt att slippa detta =)
Jag har märkt att hästar som äter mycket äpplen ofta får mycket gaser… någon annan som reflekterat över detta?

Ja, jag ger aldrig halvmogna äpplen. Dom jäser i magen och är för sura. Man vet ju själv hur man mår när man äter surt äpple. *ler*

man ska heller inte ge för mkt äpplen, inte bra för hästars magar!!!
Var det inte ett rådjur eller nått som hade smitit in på nåns tomt och ätit massa halvmogna äpplen och sedan blivit så berusad så att h*n hoppa in genom fönstret till vardagsrummet i huset? :) Eller var det nån annan frukt h*n åt? Var några sommrar sedan nu så minnet sviker.

berusad på äpplen? haha. stackarn =)

#8# Jo, både älgar och rådjur har gjort så. Ätit och blivit sjuka alltså.

hmm. men är det alltså inte då bara farligt i stora mängder? var ute och tittade på äpplena tidigare idag och dom är mer än halvmogna. nästan helt mogna vill säga. och om man bara ger hästarna ett varsitt nån gång då och då?

Ja, det är ju ingen fara. Värre om dom får flera kg åt gången.

okej, ne flera kg hade jag inte planerat att ge dom =) så mkt äpplen finns det inte på trädet hehe. men som sagt, man måste ju passa på att utnyttja gratis äpplen när man kan =)

våra hästar har aldirg bliivt dåliga av äpplen :)
Nedfalls äpplen är inte samma som halvmogna. när äppeln är på marken och börjar gäsa så får ni effekten av att djur blir berusade, eller mer rätt dom blir förgiftad. Man har ju sett älgar bli helt tokiga av sådant.
Halvmogna har någon starka syror som man skall vara rädd, så inte gi i mängder. En råd. Om du samlar dom alvmogna och lät dom få ligga så vill dom mogna mera och mera.
Kom i håg att häst och andra djur har inte samma fördöjelses system. Hästens är mycket mera sårbart och foder kan knäcka bakteriefloran som hästen är helt beroende av.
halvmogna i små mängder - inga problem, senn ser ni ju om häsen sejer ja tack.

Precis! Det var nedfallen frukt som dom blev som fulla av dessa älgar.