Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1696 ggr
Gullan_J
0

Ge rå potatis?

Jag förstår inte de här, ska man lägga kokt eller rå potatis i vatten mot stela leder?

-Bättre ökänd än okänd

CelsiusT
2

Jag tycker det låter bättre att ge glucosamin mot stela leder.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Youweremyangel
3

Ge inte hästen rå potatis, det innehåller för mycket stärkelse. En del hästar kan hantera det men en del hästar kan bli riktigt sjuka. Va med om att en häst jag hade hand om en gång fick i sig rå potatis när den var ute vilket resulterade i att hästen fick svullnader och knölar över hela kroppen.

Gullan_J
0

Har börjat ge en hackad i tärningar nu, ibland med och ibland utan skal. Jag lägger den i vatten så potatisarna är helt under vattnet. Tycker att hennes leder har blivit bättre :)

-Bättre ökänd än okänd

WornOut
0

Skrev först, läste sen ;) Borttaget.

Gullan_J
0

Haha, okej :D

-Bättre ökänd än okänd

Peppe
0

Rekomenderar ingen att ge potatis till sin häst. Innehåller mycket stora mängder stärkelse.

Fattar det som att du har en ponny dessutom. Akta så den inte får fång. Fortsätter du ändå ge potatis så bli inte förvånad om den står i fångställning en dag. 🤐

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Gullan_J
2

Okej, ska sluta med det nu, vill ju inte ha en fånghäst. Det skulle  ju inte vara så kul…

-Bättre ökänd än okänd

majaliten
0

Men socker = fång

Gullan_J
0

#8 Fast man ger hästen lite mycket socker behöver väll inte leda till fång, eller har jag fel nu?

-Bättre ökänd än okänd

LinaN
0

Behöver inte vara socker som orsakar fång, även om det kan vara en vanlig bov. All form av obalans i mage o tarm kan orsaka fång eftersom fång är ett förgiftningssymptom eller allergisymptom i vissa fall. Men på sätt o vis är en allergisk reaktion en reaktion på en förgiftning för att kroppen inte tål ämnet man är allergisk mot.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Linnea
0

Stärkelse är kolhydrater precis som socker, fast uppbyggt på annat sätt.

Skynda långsamt så går det fortare.