Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1475 ggr
Wilma03
0

Sommarbete 2013

Nu när solen börjar sticka fram om dagarna och en del dagar känns som riktiga vårdagar kan man inte låta bli att längta efter sommaren.

När kommer ni att släppa era hästar på sommarbete i år?
Och hur länge kommer de sedan att gå ute innan uppstallning?

Våra kommer att släppas 1 Juni och gå ute till siste Augusti.

Gronstedt
2

Det beror ju helt på hur det växer och vilket väder det blir …

Wilma03
0

#1 Jo det är ju klart, men nu tänkte ju jag på ett ungefär..

KnutKrut
0

Eftersom vi har betet hemma så går de ute från att vädret tillåter, oftast i slutet av maj, till slutet av september eller början av oktober. I början räcker ju inte betet, men då fodrar vi med hö tills det vuxit tillräckligt.

I år hoppas jag att vädret kommer att kompensera för den långa och kalla vintern och för fjolårets eviga regnande. Så i år vill jag ha en kanonfin vår, sommar och höst. Varmt, soligt, ljummet regn på nätterna, perfekt höväder för billigt hö till hösten och att bromsar och fästingar har dött ut under vintern!

Wilma03
0

#3 Vi har med betet hemma, har även stallet hemma men eftersom våra hästar var i dåligt hull när vi fick hem dem i januari vill jag ha koll på vad de får i sig och därför kommer de denna sommar endast att gå ute de 3 månaderna.
Nästa år kan de förhoppningsvis gå ute längre! =)

Lorita
0

två kommer jag inte släppa i år och två så fort det funkar med vatten så det inte fryser och då kompletterar jag med hö ett tag.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Peppe
0

Vi släpper inte på sommarebete på klassiskt vis

Våra hästar går i stora gräshagar året om, så så fort snön försvinner så blir det "bete".

I slutet av april brukar dom börja gå ute på nätterna i samma hage. i början på maj eller när det växt tillräckligt med gräs öppnar vi upp till en extra del i hagen och slutar med höt.

Efter midsommar flyttar dom till en ny gräshage de som behöver mer bete (växer fridlysta blommor där så får inte släppa före midsommar). Sedan gör vi lite som vi vill, tycker man sin häst behöver äta mer så får den gå i den hage med mest gräs, annars i den med mindre.

Brukar stalla in i september. Då går dom över till vinterhagen och när hösten kommer på riktigt så stängs den där extra delen av igen. Är nämligen ett träsk där en bit först som inte är så kul att passera när det är för blött och jäkligt och hästarna inte vill gå in.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

bunnyheart
0

Jag har haft Nora (min ponny) på sommarbete 2 gånger. Första gången tyckte jag bara att det skulle vara mysigt för henne, men de som hade de andra hästarna i flocken tog inte in de förrän i OKTOBER. De gick alltså från juni till oktober. Det började mysigt, men ponnyn blev fet, det blev dåligt väder, och flugorna var jobbiga. Tillsist så togs de in och förra året ville jag inte ha ut henne på sommarbete igen, men så blev det pga. hela flocken skulle dit. Då gick de från maj till slutet av september och jag har inte alls tyckt det varit lika mysigt, mycket sämre väder dessutom och i slutet blev det så kallt att jag fick täcka henne. Detta året så ska hon inte gå på sommarbete, men i hage med gräs och vissa nätter stå ute.

/Johanna, FinaNora.blogg.se !!

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våra går ju på lösdrift så då gräset börjar växa släpper vi ut våra på ett "förbete" i en hage som vi inte använder under resten av sommaren. Om sommaren kommer fort så släpper vi dem direkt i de stora beteshagarna. Allt sker så fort som möjligt och vanligvis brukar det bli först veckan i maj. Sen går de i  sommarhagarna tills det inte växer något längre och det brukar vara i mitten av oktober. Men det är VÄLDIGT olika.

[RC1393]
0

Våra får väl beta i småhagar på dagarna och sedan gå i vinterhagen på natten till en början, dels för att vänja magarna och dels för att gräset inte hunnit växa upp så mycket i maj när vi brukar börja släppa dem.

Sedan i juni går de på ordentligt bete och de går ute tills det är nån minus på natten. I fjol tog vi in dem från beteshagarna i oktober, men vi hade givetvis utfodrat dem med hö fram till dess :)

Linnea
0

För första gången ska min häst inte ut på bete, pga eksem. Han kommer att stå inne alla nätter. Dock har jag ordnat i hans rasthage så det ska finnas lite gräs + att han ska få hö i smhn-nät även ute (där är ingen som lunchar på sommaren). Kommer säkert att beta honom för hand en hel del också.

Skynda långsamt så går det fortare.