Hopplöst fall?
Hej!
Den senaste tiden har jag hjälp till i ett stall, och ridit deras ridhäst och ponny. Ponnyn är ca nio år och en korsning med islandshäst i sig, han är en c-ponny.
Han är jättefin och snäll, aldrig någonsin dum… Men när det kommer till ridningen börjar jag fundera på om han är ett hopplöst fall. Jag rider honom 1-2 gånger i veckan, och han är ordentligt inriden från början och han kan allt, som skänkelvikning, gå i form osv.
Men är så otroligt lat! I skritten sniglar han sig fram, och försöker man mana fram honom så stannar han oftast eller ger noll respons. Detta är väldigt jobbigt, för när han väl stannat vägrar han verkligen gå tills det passar honom att börja gå igen.
I traven går han oftast i en bra takt och fart och med bra bakbensaktivitet och form, tills han får för sig att stanna igen! Som sagt, när han väl stannar så står han tills han själv väljer att börja gå igen. Helst i hörnen stannar han, annars när han ska in på ridväg/böjtspår eller är på väg ut från ett, han stannar aldrig på en rak långsida, inte vad jag varit med om i alla fall.
Oftast är det svårt att få fram honom i galopp, om man inte hoppar för det tycker han är roligt. Han travar på så att man får göra om och göra halvhalter hela tiden, och när han väl galopperar får man skänkla på hela tiden - annars saktar han av. Väldigt vanligt att han stannar när man försöker fatta galopp också.
Jag har verkligen testat allt! Rida utan sporrar, rida så försiktigt och mjukt jag bara kan, vara sträng, bettlöst, rida lite "roligare" med fler ridvägar & nya saker hela tiden, osv… Han har inte ont någonstans heller för han gjorde en veterinärundersökning för inte alls så länge sen.
Vad ska jag göra för att få honom att lyssna? Observera att det inte är min häst, så kan inte göra vad som helst - men det mesta.
Börjar verkligen ge upp nu, och det känns riktigt trist på en sån fin häst som kan gå så himla fint bara han vill…
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Om du vill lägga ner massa tid på denna häst, så nej, inget är omöjligt!
Men om du vill tävla Här och Nu så rekommenderar jag en "mer uppfostrad" häst.
-Bättre ökänd än okänd
Har inga planer på att tävla, är ingen tävlingsmänniska isf blir det hoppning och det är han faktiskt duktig i.
Däremot har alla andra tröttnat på honom en efter en, så ville inte jag hjälpa till med honom så ska han säljas eller stå kvar som enbart sällskap. De har haft honom i något år nu och ridit honom nästan varje dag, han är ju inte oridbar men riktigt, riktigt tråkig och jobbig så även de har tröttnat på hans fasoner.
Vi är två medryttare på honom nu, men den ena tjejen ska sluta och då ska jag ha honom fler dagar i veckan.
Har även jobbat på att få god kontakt med honom, lära trix och massa lek osv, det märks att han tycker om mig i alla fall lite, och jag tycker om honom också tills han börjar strula, det leder mig till vansinne…
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
En intressant häst. Har själv ridit igång några "lata" hästar som sedan visat sig vara allt annat än lata när det kom till kritan. Det dom behövde var orsak och verkan, dvs få en konsekvens av sitt handlande och få välja mellan "the good deal and the bad deal". Efter 3dagar så valde dom alltid "the good deal" eftersom det andra alternativet inte var lika trevligt.
Vad som ingår i "the good deal and the bad deal" måste man bestämma vad som passar hästen bäst, det rätta valet kan vara så enkelt som att sluta göra det man gör, det dåliga valet kan vara att gå på cirkel i kraftigt böjt spår. En ignorant häst kan behöva 1.2.3 smäll, dvs 3 chanser att göra rätt och fjärde gången så smäller spöet till den rejält. Andra kan behöva få gå till en påse hö i stället för att backa runt hela ridplanen.
Allt beror på hästens kraktär och det kan man bara bestämma på plats så det är upp till dig. När hästen ser en fördel med att göra det du vill så är den alldrig lat men vice versa gäller ochså. Du måste alltid ha en plan redo för vart ni skall och hur ni skall ta er dit så hästen får en uppfattning om att du vet vart ni skall. Stirra dig inte blind på vad hästen gör hela tiden utan planera i stället hur ni skall ta er dit ni är på väg sedan så presenterar du det till hästen med konsekvens beroende på vilket val hästen gör. Ha inte bråttom i början.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
*ASG*
haha! det finns en anledning till att han är så slö, jag skulle nästan (jag säger bara nästan) våga påstå att detta är för att han lärt sig att han slipper jobba på detta sättet. Han är rätt envis, bryr sig inte om om man klipper till honom med spöt eller blir direkt upprörd över något? Är han matglad
Jag skulle vilja säga att detta är en häst som antingen skulle skita i om du gör som Brollan i inlägg #3 föreslår, eller så efter ett tag kommer han börja försöka bocka av dig för han tröttnat på att du "irriterar" honom.
Jag skulle testa med att använda mig av omvänd psykologi. Be honom gå så lååååångsamt det bara går utan att han stannar. Om han stannar låt honom stå stilla några sekunder och be honom sedan att gå igen. Upprepa, upprepa, upprepa.
Min egen häst är rätt slö när man rider ut, Till en början, för när han väl kommer igång sen så får man hänga med. Och då har jag istället för att suttit o skänklat, smackat och gå på med pisken (vilket nästan fick mig att ta en enkel flygbiljett till närmaste gräsmatta) så gjorde jag ingenting, förutom bad honom gå långsammare. Efter ungefär 500m första gången så började han gå som en normal häst dvs i ett normalt tempo o inte i ett tempo där sniglarna körde om oss. Nästa gång vi red ut så tog det bara säg 300m med snigelfart. Numera så hamnar vi på kring 300m, sen går han på.
Men det viktiga är att hitta något som motiverar hästen, i mitt fall blev min häst motiverad av att jag gjorde tvärt emot vad han förväntade sig. Han väntade sig att jag skulle tvinga honom framåt, men istället bad jag honom att vara långsammare. WTF!? såg han ut till o tänka.
Sen för vissa hästar är motviationen att få vila en stund, att du saktar av trån trav eller galopp till skritt, eller stannar helt, för vissa är det klappar och kli i manen eller på halsen, för andra är det godis osv.
Nyckeln till att få en samarbetsvillig häst i det här fallet är psykologi :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Tro mig eller ej men har redan försökt att låta honom gå sakta, och då tycker han bara det är ett perfekt tillfälle att stanna.
och vi hinner knappt börja arbeta innan han stannar, direkt när han känner att nu kommer det till arbete så stannar han, fast ibland gör han det enbart på framskrittningen också när jag inte tagit ett endaste tag i honom. Det är riktigt jobbigt, det kanske inte låter så men när hästen jobbar fem minuter, sen stannar i fem minuter, sen jobbar i fem minuter då blir man trött.
Direkt när han stannar nu blir jag förbannad, han jävlas ju bara… Det finns ingen anledning för honom att vara lat som ni redan förstår ju, han har det verkligen superbra och det är bara duktiga ryttare som rider honom, så nu när han stannar leder jag snabbt runt honom på en liten volt, oftast vänder han bara framdelen men ibland går han på den lilla volten, men sen när vi ska ur den - stannar han.
Det stämmer mycket riktigt att han varken lyssnar på sporrar eller spö, han vinklar inte ens på örat. Jag har ridit djävulska hästar förut och har tålamod. Han blir trött som #4 säger och sparkar bakut då och då eller bockar, inga rodeo språng dock. Krävs mycket för att ha av mig och jag tror inte han kan lyckas med det.
Men som senaste ridpasset, det slutade med att jag ställde upp på medellinjen - jag kände mig verkligen hjälplös! Efter fyrtiominuters försök att bara få igång honom och lägga manken till arbetet la jag av. Ni ska se när han får syn på hinder, det räcker med en bom - han blir som en helt ny häst!
Jag har testat så mycket nu, jag berömmer honom så fort han går, är noga med att vara mjuk i handen (som alltid men lite extra här). Jag är ingen mesig ryttare, men här hjälper det ju inte när man säger ifrån på skarpen… Som redan sagt .. Intressant häst 😮
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Hur länge har du ridit hästen? Om du har provat alla de olika metoder du beskriver, kan du inte ha hunnit vara konsekvent med någon av dem, om du inte hållit på i ett år eller så. Jag förutsätter att hästen är noga undersökt av veterinär och sadelutprovare?
När jag fick mitt sto stannade hon också hela tiden.. Dock pga att hon blev alldeles för het. Det var som att det slog över i huvudet på henne och då tog det tvärstopp.
Har ju inget spö när jag rider henne, men desto mer jag skänklade desto längre backade vi. Och oj vad vi backade =) men vi slutade ju alltid vid tex ett staket el. vägg och då stod vi på bakbenen istället.
Så jag insåg att jag inte kom någonstans med den metoden. Därför satt jag bara där. Pratade lite med henne om helt o relevanta saker som vädret el. liknande. Till slut var det tråkigt att stå där, och hon gick. Så här fortsatte vi i ca 2 månader och till slut försvann den här olaten.
Vill påpeka att jag använder den här metoden på envisa unghästar också.
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#5 hästen är vad en del NH-folk kallar en Left Brain introvert.
Vanliga misstag man gör med en sån häst är att man tror att den är lat, egentligen behöver den bara längre betänketid för att göra det man ber om, det är helt enkelt så att du kräver för mycket för snabbt. Och i det här fallet kan gå framåt vara för mycket.
Straffa, att gå på med spö o sporrar gör att han bara kommer vilja göra precis tvärt emot vad du vill ännu mera. Han gör det till en sport "kan du inte bättre?!"
Tar du det personligt, och blir arg så kommer han stå och "skratta" inombords, hästar lever för att frustrera rovdjuren tills de ger upp.
Att sitta o styra varenda millimeter hästen rör sig, med tyglar, skänklar osv. Det retar gallfebern på denna typen av hästar.
Det man kan göra är att försöka hitta saker som motiverar hästen, som jag skrev ovan, att stå stilla, sakta av till lägre hastighet, klia.
På dessa hästarna krävs det ofta att man har mycket tålamod, att man ger små mjuka signaler.
Hitta sätt att få hästen intresserad och använda hjärnan innan han rör på fötterna. Lättare sagt än gjort, gör små saker som kräver lite rörelse men mycket tankeverksahet. Gör en skänkelvikning med en bom mellan fram o bakbenen alltså den ligger under magen på hästen, och tvärningen ska vara nästan helt rak. det kräver mer hjärna än fotarbete och kan trigga hästen att tycka det är roligt.
rid ut istället. harva inte på ridbanan. rid ut o få en positiv respons med framåtbjudning, gå sen in i ridhuset igen och träna en liten stund. upprepa vid behov. ge honom ett klart o tydligt syfte med uppgiften.
omvänd psykologi, kan inte nog understryka kraften i det.
värm upp en kort stund bara, uppvärmning är tråkigt för sådana här hästar. Speciellt när det inte händer så mycket.
Variera variera variera!
Skaffa dig ett sinne för humor, den här hästen kommer göra allt han kan för att frustrera dig, ta det inte perosnligt och ta det med glimten i ögat. för när han inser att han inte längre får dig upprörd kommer han tycka du är intressant.
kräv mindre av honom men acceptera mera. Han har en snabb hjärna som arbetar övertid på att hitta på jävelskap, men kommer du åt hjärnan så kommer du åt kroppen.
Gör hans idé till din idé, vill han göra nått, så gör det med honom, vill han stå stilla så stå stilla, tills han tröttnar. Det kan ta 3 minuter, en timme 4 timmar, 3 dar… sitt tills han rör på sig frivilligt, ett steg framåt, sitt av och beröm, avsluta passet. Skittråkigt, men ack så effektivt, nästa gång du gör samma sak kommer det gå snabbare. åter igen, psykologi, nå hans hjärna och du får hans kropp.
Hoppas du får lite o fundera på. Ibland kan det vara rätt smärtsamt o inse att man är tråkig med sin häst. Jag var tråkig med min, tills jag började med trickträning och NH.
Du får väl lägga ut lite lockande bommar här & var ;-)
Hm, det " camilla69 " skriver om bommar är ingen dum ide, det gäller för dig att ta dom halmstrån hästen ger dig. Att man åker på en bocktur med denna typen av hästar ser jag som positivt, det betyder att man når fram till dom och dom REAGERAR vilket normalt är grundproblemet (inte reagera;-).
Det "LinaN" skriver om motivation är bra, sök så skall du finna vad som motiverar hästen att röra sig, utnyttja det. Jag brukar se till att det blir obekvämt att inte göra rätt (alldrig med sporrar), tex böj hästen så mycket att det blir obekvämt att stå stilla och direkt hästen tar ett steg så ger man efter och visar vägen, ALLTID BELÖNING DIREKT då du får det du vill, det skall vara bekvämare att göra rätt än att göra fel så du måste tänka mera och vara mindre frustrerad(lätt att säga vid tangentbordet;-).
Och som jag alltid skriver, ta och nynna på din favvolåt just nu så håller du humöret i schack. Sen skall du inte gå ut och rida hästen med inställningen att ni skall göra något annat än att rida frammåt i början för då har du för höga förväntningar och därigenom tappar tålamodet.
Att vara mjuk funkar inte här utan du skall vara korrekt, det betyder att du svarar med samma mynt tillbaka som du får från hästen, Så först och främst TÄNK, sedan gör du det obekvämt för hästen att stå still, har hört en som band upp ett av frambenen så hästen var tvungen att stå på tre ben tills den visade att den ville gå i väg frivilligt då fick den tillbaka benet, men det kan ju vara överkurs. Till sist så är att backa en ofta en outnyttjad väg ut ur problem.
Gillar denna häst, utmaningar är alltid nyttiga och lärorika.;-)
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"
Hur är han när ni ute och rider?
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Okej, ska försöka sammanfatta mig utifrån svaren jag fått. Verkar det som att jag inte svarat er så är det att jag har läs & skrivsvårigheter, men jag lovar att jag läst och tagit till mig allas tips!
Vi har ej möjlighet att rida ut just nu då det är ren isgata överallt, vi kommer inte komma någonstans utan risk att gå omkull. Men utomhus är han rätt tråkig, han stannar ej men är inte den snabbaste hästen direkt, ingen galopptävling häst utan mer för någon som vill lulla runt i godan ro i snigeltempo typ.
Har aldrig brytit ihop över en häst förut, men just den dagen gick exakt allting fel, och jag har det väldigt svårt så allt kändes som ett bakslag. Alla hästar jag fått ordning på allt från busiga unghästar till skitheta varmblod… Nja den dagen kändes bara - usch!
Visst är han rolig ibland, men när man hållt på i ca 6 månader med honom så tröttnar man. Tror det #10 skrev är något för honom, då jag brukar försöka gå i volt i småvolter när han stannar, böjning kanske fungerar lättare. Jag ska testa.
Han blev undersökt av veterinär när de köpte honom för ett år sedan, men då var han också såhär! Då undrar ni säkert varför de köpte honom, men enligt de så sökte de bara en häst som kunde alla grunder och var lugn och snäll till deras dotter. Men pga personliga orsaker kan ju inte dottern rida mera… Sadelprovare var här för några månader sedan, tre tror jag? En helt ny sadel fick han dessutom 🙂
Det är svårt att hitta saker som han tycker om, har lekt lekar med honom tillsammans med mina vänner och deras ponnysar, staffett, studs och sånt. Det var inte heller skoj, det enda han finner minsta intressant är då hoppning, oftast hoppar han fint men ibland så är inte de ens så skoj…
Ska tänka på det ni sagt, tack för hjälpen!
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Haha, läste just "allt från busiga unghästar till skitheta varmblod.." men inget om sega ovilliga hästar. ;-) Hästar som går fram är sällan ett problem. Dom verkliga problemen börjar när dom vägrar röra sig, vad gör man då.
Han kanske har det för bra i hagen eller blir ompysslad för mycket, jag tycker det är bra att hästar har det tråkigt i hagen för då vill dom ut och ha roligt med mig i stället.
Hur som helst så är det ditt huvud mot hans och det gäller att tänka till ordentligt innan du gör något, dvs ha en plan innan du gör något. Först och främst så är grundprincipen alltid att det felaktiga valet för hästen resulterar i något JOBBIGT det riktiga beslutet gör situationen bättre för HÄSTEN obs för HÄSTEN. I början så måste du kanske sänka kraven på det ni gör för att nå fram till hästen. Kraven går att höja i ett senare skede.
Exempel på jobbiga saker man kan göra på hästar som inte vill röra sig. Man kan backa, man kan böja, man kan snurra, man kan vicka hästen ur balans, man kan dra i svansen, man kan iritera med spöet mellan öronen, man kan ha en "flagga" och vifta med, man kan ha en draghäst framför. Fantasin sätter gränserna för vad som går att göra.
Lycka till
En introvert, seg o kroppsligt slö som denna hästen brukar svara bra för rytmiska tryck. Inte att sitta och banka med skänklarna. Men jag skulle rekommendera dig att ta en kik på en artikel inne på NH-ifokus som heter 4 faser av fasthet, de faserna kan motivera även en slö och oengagerad häst om man är konsekvent.
Får man lov att fråga var ditt fokus ligger då han stannar? Fastnar du med blicken i manen eller på huvudet, eller ser du framåt? Åt vilket håll har du energin riktad, är det åt det hållet du egentligen vill gå?
Ibland kan det vara lätt att glömma sig själv, hur duktig man än är :)! Jag har ingen aning, du kanske har stenkoll på din egen kropp och vart du riktar energin. Men det kan vara värt att tänka på 🙂

Kanske ett litet hinder mitt i ridbanan kan motivera? Utnyttja framåtbjudningen till lite dressyr och ta ett skutt med jämna mellanrium som belöning:)
Red honom idag, det gick förvånansvärt bra.
Såg till att vara laddad med massa positiva tankar och energi. Tänkte försöka med att få honom att bara kunna gå vanligt innan jag avancerar till det…
Det blev arbete på volt i skritt och trav. Han stannade fem gånger under hela passet, och det är inte mycket för att vara honom.
När han stannade tog jag i innertygeln så han böjde huvudet och var tvungen att flytta sig ett par steg för att inte få det obekvämt, såg till att ta vara på energin. Första gångerna stannade han efter några meter igen men sen började han fatta vinken. Jag red också utan spö för jag har märkt att spöet irriterar honom, även om jag har det som förlängd arm med hjälp till att flytta bakdel osv.
Sporrarna är fortfarande på för att jag ska slippa banka honom i sidorna. Jag la ut två bommar vid x som han fick rida över när jag kände att han började bli uttråkad, vanligt dressyrarbete är ju inget för honom men han måste lära sig att världen inte kretsar kring honom och att han har det så pass bra så det finns inget att klaga på… Just det, ägaren tittade på och gav mig lite tips och det var hon som sa att hon tyckte att hästen måste lära sig eftersom han bara jävlas enligt henne, låter inte helt omöligt.
I vilkt fall, bommarna gav honom ny energi och lite arbetsvilja och ridpasset avslutades med att "hoppa" över bom i galopp, han fick bra fart…
Så det går framåt, eller så var han bara sammarbetsvillig idag. Ska fortsätta kämpa, tack för era tips o råd.
Imorgon ska vi testa lite banhoppning.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Låter som om du har tagit råden och använt dom till någe bra, grattis.
Lite om sporrar, anledningen till att sporrar är dåliga i detta fall är att om dom används för mycket så gör dom hästen skänkeldöd. Sporrar kan vara bra när man har en bra balans i sadeln och hästen är stabil och därigenom har man kontroll på när man använder dom. Enda gångerna jag själv skulle överväga sporrar är när man skall ut i trafik och ställen där hästen inte får stanna tex järnvägsövergång, korsa större vägar, utöver det så går det att klara sig utan dom, får fundera lite mera bara men hjärngymnastik är alltid bra.;-)
Lycka till
#17 testa att rida med spöt i så kallad akademisk fattning. Då riskerar du inte att det kittlar och irriterar honom på rumpan, alternativt att det stör honom när det rör sig bak i hans synfält. Men du har fortfarande tillgång till din förlängda arm. Samt att du inte behöver hålla handen annorlunda utan tummen pekar rakt upp och när du behöver den så petar du på honom där det behövs. Man behöver bara öva upp sin fingerfärdighet i hur man skiftar spöhand och lite sådär.
Tipset är ju att testa från marken ett par gånger så man inte klantar sig på hästryggen, lite torrsim ^^
Tänkte uppdatera lite. Har hänt lite saker som gjort att jag tappat lust för ridsporten helt.
Ponnyn har gjort framsteg men när ägarna bestämde sig för att sätta upp en helt ny ryttare som var stenhård i munnen, på med spöt hela tiden osv så var det bara att börja om från ruta ett igen. Den här hästen svarar inte på hård behandling, men om de vill tro det så får de väl göra det. Har dock slitit som ett djur med denna häst i ett halvår och se ens framsteg rivas ner under ETT ridpass var hemskt, trodde helt annorlunda om dessa hästägare och när jag försöker prata med dem så säger de i klartext att jag är för mesig för en sådan häst som han.
VEM är det som har gjort alla framsteg med denna häst så att han åtminstone går att rida? Ni skulle bara veta hur han var när vi började.
Så nu ger jag upp Sacko, i april blir jag halvfodervärd på ett jättefint sto för att förberede mig och testa på livet som hästägare
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Synd och skam, tråkigt hörru. Väldigt synd, men du får se det som att du lärde dig något från honom i alla fall :).
Hoppas det blir bra med stoet 🌺
#20 blir ledsen av att höra detta, både för din skull och hästens skull.
Tråkigt att läsa men världen är så fylld av "förståsigpåare" som tycker att mera våld löser allt, det är bara inse att dom har slutat använda hjärnan till något nyttigt.
Lycka till