Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 662 ggr
jejjepejje
0

ridit in en häst?

har du ridit in en häst? hur gick det? hur gjorde du? hur långt kom du med den? berätta lite, nyfiken… :)

steffy
0

inte ridit in, men har hjälpt dem på  mitt förra stall att rida en c-ponny som bara stack ut i åkern och stack och var helt tokig när man red osv. hästen kallades vilda.

jejjepejje
0

hehe, passande namn=)

shirley
0

ja jag har ridit in några hästar, å det har gått bra… å kommit dit jag skulle med hästen i fråga…
hur jag gjorde…. hmmm… markhantering mkt först sen lugnt å sansat vidare, vet inte vad jag ska skriva…… men jag rider alltid in hästen själv…

AliceL
0

jo jag har ridit in min ponny sj, för tillfället går hon bara LB/LB ;)

jejjepejje
0

bara =) det tycker jag är väldigt bra =)

linnrisedal
0

Japp har ridit in några stycken, både ponny och stor häst. Det har gått bra med alla, ibörjan låg jag på ryggen medans en ledde sedan satte jag mig upp och därefter sadel. Msn får ta det pö om pö.

jejjepejje
0

6# började du med att rida barbacka???

Believer
0

japp red in min Lucky. det gick kanonbra =P och om ett år är det dax att rida in Kiara oxå =P

jejjepejje
0

8# hur börjar du när du sta sätta dig upp, hänger du? använder du tyngder, eller hoppar du upp direkt??

MiaMaria
0

Några stycken. Utgår alltid alltid samma grund men utifrån hur hästen är o reagerar ändrar jag i den

jejjepejje
0

10# jo, alla är ju olika =)

Believer
0

#9. jag började med att hänga. sen "hoppade" jag även lite i stigbygeln, sen satte jag mig försiktigt i sadeln.

jejjepejje
0

okej, jo jag brukar stå och studsa brevis sadeln:P hahaha

kudden
0

Jag har ridit in omkring 15 hästar. De är ju olika individer så de har gått olika bra, vissa behöver mer tid på sig än andra. Så tillslut brukar resultatet bli bra. :D

AliceL
0

en bra grej är att när du borstar hästen, även när den är bebis, böj dig över till andra sidan och borsta där. ju äldre hästen blir, ju mer vikt kan du lägga. en bra grej att göra lite ibland, så att hästen vänjer sig vid att ngn är där uppe. det beror ju iofs helt på hur lugn och trygg hästen är..

Milly_94
0

#15 smart:)

jejjepejje
0

# 15 ja det var väldigt smart, nu köpte jag henne för 1 månad sen så jag har inte fått den möjligheten=) men det ska jag tänka på till nästa häst =)

divansson
0

Har ridit in en treårig hingst förut.. han är en 02:a numera såld.. :( Men håller för tillfället på att rida in fyra vbltravare.. har börjat sitta på de och gå ett varv runt bilden som står mitt på gårdsplanen, leds med grimskaft.. :) sakta men säkert ;)

Johanna
0

Jag har ridit in massor med hästar/ponnyer eftersom jag arbetade i ett stall som hade uppfödning, in/tillridning m.m.

O så har jag ju ridit in min egen Plutten… Skrattande

jejjepejje
0

berätta hurr ni gör=) jag vill ha tips =) hihi

Ove-D
0

Ja.

kudden
0

20# Först vänjer vi träns+sadel+skydd. Oftast har dom ju haft täcken på sig så det är inte så svårt att vänja dom. Värst är bettet. Vi ser till att vi varierar arbetet med löshoppning/longering/tömkörning första veckan. Sedan hänger vi på dom, oftast går det bra att sitta upp ordentligt efter bara en gång. Skrittar med ledare, ökar succesivt med ridningen, longerar alltid först den första månaden. Ser till att sluta innan hästen blir för trött!

Peppe
0

jag har ridit in en shetlandponny XD hon blev en underbar barnponny. körde även in henne när vi ändå va igång. hon var helt okomplicerad, va 8 år då vi red in henne och hade haft träns på sig för några år sedan.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~