Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: foder
Läst 1489 ggr
Believer
0

Farligt med havre??

Fick just ett mejl från en så kallad "foderrådgivare" som sa att man absolut inte får ge havre till unghästar. Det har jag då aldrig hört förut. Någon annan som hört det? Hon påstog att en unghäst mage inte kan bryta ner havren.

Hon skrev även att min åring inte kan äta mer än 7 kg hö om dagen. Men hon har fri tillgång och äter ca 9-10 kg per dag! Och hon ser hur fin som helst ut i kroppen.

Gärna lite kommentarer på det här… Tycker det låter lite "skumt".

MiaMaria
0

Ja det lät väldigt skumt de där med havren tycker jag, vad skulle du ge ist?

Varför skulle den inte kunna äta mer än 7 kg hö? Vad är det för häst?

Wanilj
0

Det där låter mkt mkt skumt! Din pålle har inga skador eller sjukdommar i matsmältningsorgan som gör att du får ett så konstigt svar?

Din häst är fullt frisk?? Om hon är det så skulle jag höra med en veterinär samt annan foderrådgivare! Jag har aldrig hört ngt liknande om hömängden!?!?

-MiaMaria! Kommer du ihåg Dibs? Han tryckte ju i sig ofantliga mängder hö och mat!*dyr pålle*

jen
0

har aldrig hört talas om detta med havre jag heller , jag tycker du gör rätt i att ha fri tillgång till hö för en växande häst.Skrattande

skumt, det är det Fundersam

Believer
0

Vad skönt att det inte bara är jag som tyckte det lät helknäppt! Cool

Hon är en korsning arab / new forest. Fullt frisk, inga som helst skador eller sjukdomar.

#1. Hon påstod att det inte är bra om en unghäst får i sig så mycket hö. Men jag menar, det är ju höet hela foderstaten är baserad på! Hur skulle jag då t.ex. göra i sommar när hon ska ut på bete? Låta henne bara avra ute några timmar om dagen och stänga in henne resten av tiden utan mat? Haha. Nej nej, jag tänker fortsätta med min havre och fri tillgång på hö! Räcka ut tungan

Muszimba
0

En unghäst SKA ha fri tillgång av hö.  Hur gammal är din unghäst?Cool Om den är 9 månader och uppåt, kan du ju utöver hö och havre ge den lite betfor. Det är inte så dumt för hästen.Glad 

Det är bara att stå på sig när man vet att man gör rätt.Cool

Believer
0

#5. Hon är 11 månader.

Hon får redan lite betfor =) Det är uppskattat kan jag lova Skrattande

Believer
0

Ett litet utdrag ur mejlet…

"Och ditt föl kan och ska inte tugga i sig mer än ca 7 kg
stråfoder per dag.
Nästa: ett föl upp till ett-års-ålder ska inte äta havre,
magen klarar inte att bryta ner havre ännu."

Hehe Räcka ut tungan

Kiara
0

Hon kulle nog ha skrivit minst 7 kg stråfoderFundersam

vetgirig
0

Samtidigt kan man ju undra varför man skulle behöva ge havre till ett föl? Det ligger nog något i vad hon sa. Men fri tillgång på stråfoder och se till att det är ett bra stråfoder som är analyserat. Har man sämre värden på stråfodret är det bättre att sätta in tillskott efter det.  Mina föl har inte börjat få kraftfoder förrän jag börjat med någon form av kroppslig träning.

gejsa
0

#9# Nu tycker jag inte att en som är 11 månader är ett litet föl. Utan i mina ögon är det en unghäst. En unghäst som växer mycket behöver ju rätt så mycket proteiner. Men havre är inte så mycket proteiner i som tex Krafft protein, lusern, soya eller nya groov tex.

Så har man ett stråfoder som just detta år inte är så högt så måste man lägga till annat.

Havre som är okrossat kan ju vara svårt för ett föl/unghäst att tugga. Dom har väl inte så bra tänder kanske. Då går det ju bara rätt igenom. Det var nog det hon menade tror jag. Det är inte farligt att ge men helt i onödan kanske eftersom det kommer ut helt i bajset.

shirley
0

man kan ju lägga hel havre i blöt under natten me så mjuknar kärnorna….

Muszimba
0

Om man har fler hästar som käkar havre kan man ju faktiskt köpa krossad havre. Det kan ju alla havreätande hästar äta.

[slo]
0

Hm, det låter inte helt vettigt. I travstallet jag jobbade för några år sen fick alla åringar fri tillgång till ensilage och en rejäl skopa havre. Jag tror dom flesta är på banan nu, så det var nog inte direkt skadligt.

shirley
0

jag köpte me krossad havre innnan, fick hämta var 14:e dag då näringen sen försvinner. därför övergick jag till hel då jag kan ta hem större mängder. men låter de alltid mjukna under natten….

gejsa
0

Ja det kallas att stöpa havren. Det räcker med att lägga hett vatten i det i några timmar så är det mjukare för hästen att tugga och då får i sig allt som är av värde.

Tror nog att det är bättre än att ge en massa annat skit som jag gjorde åt min unghäst. Han fick ju inte dia från 3 månaders ålder nattetid. Så hans mage är ju helt förstörd nu. Havre, korn och betfor är nog det bästa att ge dom när dom ändå diar. Plus förstås massor av hö.

mazze
0

Kan aldrig tänka mig att det är farligt med havre… Det har ju getts till hästar i alla år, så länge man inte överfodrar.

Hösilage i fri tillgång så länge dom växer!!!