Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 4993 ggr
Naiz
0

Hästens vikt?

Är det någon här som är duktig på vad hästar "ska" väga? Alltså vad som är normalt eller inte. Är det normalt för ett russ (på dryga 120 cm) av lite lättare typ, inte den grövsta typen av russ :), att väga runt 250 kg? (Omusklad)

hippoteket
2

skulle gissa att 250-300 kg är normalvikt för en sådan

Tusen
0

Ett av våra russ som är 123 cm, av den lättare typen, men välmusklad vägde vi på kliniken till 270 kg. Det andra russet av grövre typ och något högra, också välmusklad men något rund, vägde vi till 340 kg. (Borde nog väga 325 kg c:a)

De väger mer än man tror.😉Ett tunt, litet, omusklat russ väger nog 250 - 270 kg. Men redan då de närmar sig 125 cm och får lite muskler väger de en bit över 300 kg. Större russ väger 350 - 370 kg beroende på muskelmassan och hullet.

Jag vet att två russ i en transport åkte dit för övervikt. Det har man svårt att tro men detta var två vältränade russ.

Naiz
0

Hur bra syns 50 kg mer eller mindre på ett russ då? Jag tycker detta russ är lite för smalt och har börjat tappa överlinjen. Kan 50-70 kg göra att hästen ser mkt bättre ut? Kanske svårt att svara på :)

Peppe
0

Har varit med o vägt lite olika hästar när man varit på klinik.

Maxad c-ponny av normal/grövre ridsportmodell 430 kg. Lite överviktig.

Halvblod normal modell 165 cm 630 kg

Halvblod normal/grövre modell 170cm 680 kg

Halvblod normal modell 170cm 650 kg

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Eldlilja
0

Sen får man tänka på att fett och muskler väger olika mycket. Har för mig att en viss massa muskler väger 3 gånger så mycket som lika stor massa fett. Så även om två hästar ser ut att ha ungefär lika mycket "massa", så kan den ena väga betydligt mer om den är vältränad och den andra har mest fett.

Hannna
0

Ja det där med att öva sig på vikt är bra. Blir själv ofta förvånad när man väger travare, över hur lite de väger just jämfört med halvblod och även ridponnyer. Hingst, ca 165cm i mankhöjd välmusklad (!) och i lagom hull, 515kg. Valack, grov men något lågställd modell 470 kg. Och ston som är nätta i kroppen och av mindre modeller kan nog ligga runt och under 400kg. Har vägt ett sto ca 156 cm i mankhöjd till 370kg men den hästen var i underhull.

Något jag läste i förra ridsport är också hurvida man tycker hästen är lagom i hullet eller ej. Normen börjar numera se ut som att man tycker att på en skala från 1-5, att 4 är lagom-hull, som eg är något överviktigt och där 3 representerar lagom-hull.  Det är väldigt "fult" att ha en häst som är tunn men det anses "normalt" att ha en häst som är överviktig.

Tusen
1

#3 50 kg mer elle rmindre på ett russ syns väldigt väl. Har ditt russ 50 kg övervikt är den rejält fet. Men om du menar 50 kg mellan olika typer av russ så kan man inte se det med blotta ögat. Man får uppskatta och jämföra med ett likvärdigt och vägt russ.

#5 Nu ska vi förska hålla isär begreppen lite😉. En muskelmassa väger lika mycket som en fettmassa, däremot är muskelvolymen mindre än fettvolymen med samma massa.  ! kg fett väger lika mycket som 1 kg muskler, däermot är volymen på 1 kg fett större än volymen på 1 kg muskler.  Man måste skilja på massa och volym. Eller så ska man prata densitet, för den skiljer en hel del.

Peppe
1

#5/#8 för att förenkla och överdriva saker så kan man säga att fett är som bomull och muskler är som bly 😉

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Eldlilja
0

#8: Jaa, det var ungefär så jag menade men lyckades inte förklara. Tack 👍

#9: Ännu en bra förklaring 👍

Naiz
0

Tack för alla svar :)

hippoteket
1

Jag har ett väldigt konkret exempel på vikter på en shetlandsponny. Hon vägdes en sommar när hon var väldigt fet, då vägde hon 258 kg. Hon var senare utlånad och kom hem från fodervärden ordentligt mager (vilket inte syntes under vinterpälsen) - det fanns inget som helst fettlagger över revbenen, höftbenen stack ut och ryggraden stack upp, dvs både hull och muskler saknades. Hon vägdes då på klinik en gång i veckan och låg då på 212 kg.

Alltså, det skilde ca 45 kg mellan ordentligt fet och riktigt mager på en shetlandsponny av lite lättare modell.