Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1933 ggr
Gullan_J
0

Lämpligt?

Hej, jag ska köpa min första unghäst och undrar om det är ett lämpligt pris på henne, eller vad ni tycker. (Såg en liknande tråd, så tänkte fråga vad ni tycker?

*d-ponny

*född 09, fyra år, sto

*inriden, lite inskolad

*löshoppad, fin teknik men ej hoppad under ryttare

*går under ryttare i alla gångarter

*143 cm i mankhöjd, beräknas bli ca 145 cm i mkh

*kommer kunna bli en fin hopp/dressyrponny, blir det man gör henne till

*trevliga gångarter, med + för traven

*ej startad 

Är 30 000:- lämpligt för henne?

-Bättre ökänd än okänd

WinterPrince
0

Jag har en 5-åring som passar på ungefär samma beskrivning, snart startklar för lättare dressyrtävlingar. Har tänkt annonsera ut honom för 40'000.

WornOut
0

Det som "sänker" ponnyn i pris är dom där centimetrarna samt att den inte hoppat under ryttare tror jag.. Men 30000 kan nog absolut vara ett vettigt pris, men inte mer!

Skunken
0

Ja det låter rimligt med 30 000

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Peppe
0

Mycket avgörs på hur pass mycket kapacitet hästen har, hur bra förutsättningar den har för att lyckas inom någon gren.

Men är det en relativt vanlig ponny, varken "dålig" eller en blivande stjärna så är 30 000 rimligt.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

CelsiusT
0

#2 Vad är det du menar med centimetrarna? Att det är risk att hästen blir över 148 och därmed inte längre kan tävlas som ponny? Eller vad tänker du på? *nyfiken*

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Moa-]
0

Är det någon ras på hästen?

WornOut
0

#5 Den kommer aldrig bli en maxad d-ponny, och därmed inte lika dyr! Det kan ju skilja flera tiotusentals kronor beroende på om hästen är 143 eller 148,0 ;) Alltså inget som egentligen påverkar användbarheten, men det påverkar absolut hur attraktiv den är i försäljningssyfte!

CelsiusT
0

#7 Varför är en maxad d-ponny mer värd om det ändå inte direkt påverkar användbarheten? Vad är en maxad d-ponny egentligen? En som är precis 148 eller?

Peppe
3

En 4 årig ponny som är 143 är väl ganska perfekt, lär ju växa ett par cm till

Gullan_J
0

Glömde skriva. Hon är e. Top Nordpol 

Kompakt men ädel modell. Brun med bred bläs och 4 vita strumpor för er som vill veta:)

-Bättre ökänd än okänd

Wilma03
0

Vart kommer ponnyn ifrån?

En vän till mig har/har haft ett ponnysto som är efter Top Nordpol och bör väl va i ungefär samma ålder skulle jag tro. Vet att denna skulle säljas så lite nyfiken på om det kan tänkas vara den.

Gullan_J
0

#11 Uppsala finns hon i :)

-Bättre ökänd än okänd

WornOut
0

#8 Jadu, det är en väldigt bra fråga ;) Men så är det iallafall! Ja maxad är väl från 147,5-148 någonting.

#9 Inte om man vill ha en så stor ponny som möjligt, då skulle man ju önska att den vore minst 145 som 4åring.

Min d-ponny var bara 144,3 men hon hade inga problem att hävda sig! Jag, personligen, ser alltså inget negativt i de där centimetrarna, men det är väldigt många som gör det!

Peppe
1

#13 du måste nog ha missuppfattat lite, gränsen mellan ponny och häst är 148,0 och då vill man verkligen INTE ha en "ponny" som är minst 147,5-148 😉

En ponny som är 145 som 4 åring löper stor risk att bli 149 cm som 6 åring och är då i det närmaste värdelös pengamässigt 🙂

Gullan_J
3

Jag tittade på en 12 årig d-ponny innan som var 146,7 cm i mankhöjd, och som sålde henne för att dom skulle köpa en maxad d-ponny istället… Jag menar, det skiljer ju knappt 2 cm, varför? Och 140 eller 148 cm, 8 cm är inget mycket. Så det gör inte mig något om lilla Gucci som hon heter skulle råka bli 144 cm, huvudsaken är att vi mår bra ihop och att hon har de förutsättningar som hon bör ha för att bli en fin ponny i framtiden :)

-Bättre ökänd än okänd

Wilma03
0

#12 Då var det nog inte hon eftersom den tjejen finns i blekinge.

Gullan_J
0

#16 Okej! :)

-Bättre ökänd än okänd

CelsiusT
0

#13 Jag tänker på samma sätt som #14, alltså en häst som redan vid 4 års ålder är hög riskerar ju att gå över gränsen för ponnymåttet och då är den ju totalt värdelös (för tävling med ponny såklart). Personligen hade jag inte vågat satsa pengar på en ponny som är allt för hög vid tidig ålder, några centimeter kan så lätt komma till på höjden vid 5-6 års ålder.

Spiritinthesky
0

Ibland flyger de iväg.. Köpte min lilla D-ponny som 3-åring, då 140 cm, slutade med att jag fick stå spänd som en ståltråd vid slutmätningen som till sluuut stannade vid 148 cm. *puh*

Men det är faktiskt som WornOut säger. Ryttare med tävlingsambitioner letar efter maxade D-ponnyer. Ungdomar växer, ute avstånden är långa, så småningom blir hinder höga - ja, många ser det som ett + att ha en så stor ponny som möjligt. 

30 000 låter som ett mycket bra pris! Jag hade klippt till :D

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Gullan_J
1

Fast nu är hon ju inte 145, utan 143 för att vara petig, haha. Men jag förstår vad ni menar. Hon är relativt "färdig" i kroppen, ägaren tror att hon blir ca 145. Sen så har jag inte heller tänkt tävla SM med henne heller, så en centimeter mer eller mindre spelar ju inte jättestor roll. Fast det kan ju kännas mer rättvist om vi skulle åka och tävla någon liten tävling sommaren 2014 som är planerat känns det ju lite mer rättvist om hon skulle få tävla mot d-ponnyer. Och även för mig som är ganska liten och lätt i kroppen att rida en d-ponny. Men min ponny/häst kommer alltid vara just det, min ponny/häst! Den kommer vara exakt lika älskad oavsätt vad<3

-Bättre ökänd än okänd

[exotic]
0

Om det är viktigt att den inte går över ponny måttet hade jag avstått.
Hellre letat efter en färdigväxt. När min ena ponny va 4 år växte han 4 cm till innan han va färdigväxt. Hur höga är hennes föräldrar?

Gullan_J
0

Pappan är 147 cm i mankhöjd  

Mamman är 145 cm i mankhöjd

-Bättre ökänd än okänd