Pannlugg!
Ja, vad tycker ni är snyggast, avklippt rak pannlugg eller en naturlig orörd?
Jag tycker att avklippt som är avklippt lite nedanför ögonhöjd eller precis vid ögonhöjd är snyggast! Men på en liten shettis med Lång oryckt/oklippt man ska ha naturlig pannlugg :)
-Bättre ökänd än okänd
jag tycker att de ska vara naturlig pannlugg.. tycker de ser konstigt ut med rak lugg:P

Tycker rak pannlugg är så fult. Hästen ser ut som en skolpojke med pottfrisyr ju!😂
Haha, håller med om att dom ser ut som en skolpojke med pottfrisyr om man klipper kortare än ögonhöjd, men vid längre än ögonhöjd ser det mer "vårdat" ut tkr jag :)
-Bättre ökänd än okänd
#4 KLIPP!! I mina ögon borde alla hästar ha 10 cm lång man och pannlugg till ögonhögd, och allt hovskägg ska bort, svansen rak och det håret som sticker ut ur öronen ska bort + "getskägget", haha
-Bättre ökänd än okänd

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
..morr rör inte mitt öronhår!
#5 Urs vad fult! Du får aldrig komma i närheten av min ponny med sax.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#7 Den också, bläää!
lurvponnyn.vimeddjur.se
Era skogsmullar haha 😃
-Bättre ökänd än okänd
#6 vad sööööööt!!!!😃
Känner mig lite lätt utanför bland era skogsmullar :D
-Bättre ökänd än okänd
#12 Jag hade haft lång man på min även om vi tävlat. Det måste inte vara klippt för att vara prydligt.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Den här hingsten rör ingen luggen eller manen på.
Klippt lugg är riktigt fult! Vill man klippa manen för att den skall flätas må vara hänt men aldrig luggen.
Inom shettislagen är det FÖRBJUDET att klippa shettisen man och pannlugg. Jag klipper min häst pannlugg och under manen för att han har så tjock man och pannlugg. Jag tar och klipper bort det understa lagret av manen. Svansen försöker jag väl ha typ 1 dm över marken.
#17 jag har ingen shettis

"shettislagen" naw! vad gulligt😃
Det är lika "förbjudet" för russ. 🙂 Brukar vara så för naturraser.
Precis som man inom kallbloden flätar in halm i manen, rakar araber i nacken men låter restan av manen vara, stubbman på fjordingar osv.
Det är sk. oskrivna lagar inom de olika rasföreningarna.

Håller med Tusen.
Men det beror helt på hur tjock pannluggen faktiskt är. Är den supertjock så är det inte alltid snyggt att klippa pottfrilla 😂. Det beror på vad det är för ras och hur den rasen "kännetecknas". Jag har en new forest ponny med ganska tunn pannlugg om man jämför med många andra ponnysar. Jag klipper ALDRIG den helt rak, bara fixar topparna lite ;). Svansen vill jag däremot ha rak och manen växer lite vilt nu men försöker hålla den lagom lång men RAK! Den växer alltid helt vilt, men jag älskar när den är rak 😃.
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."

Kan tillägga att manen är väldigt tjock😇.
Tror pannluggen syns någonlunda på denna bilden:
…btw… ser ni vad lockig hennes svans var? 😃
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
Naturligt tycker jag, alltid. Skulle någon klippa pannluggen på mina hästar så hade jag gått i taket.
#16 absolut finast. Orört och naturligt. Beror även på hur manen är men lite ryckt är okej :) Min häst har TJOCK man. Men klippt :( SÅ FULT. (Köpte han så) nu sparar jag ut det, den är rakklippt och sticker ut 5 cm för den är tjock. Vildvuxen ska den få vara ;) hans lugg hänger till strax ovanför ögonen och är inte rak :) så den är okej men får gärna vara längre tror jag. Hans svans är bra den också (naturlig och lång) Beror på ras också givetvis. Alltså är hästen "sportmodell" / halvblod och tävlingshäst är det finast med en vårdad klippt man, lite som #21 men gärna tunnare. Har den tjock man så ska den ryckas om den ska vara klippt. Inte som #7. Luggen får vara lång men inte för lång om inte manen är det. Även om man tävlar kan en längre lugg passa, kan ju flätas eller toppas. En rakklippt lugg är dock alltid ful ;) Är hästen mer robust, grov (som min ponny) ska den helst vara naturlig och orörd tycker jag :) jag jobbar på det med min ponny haha :( Dock klipper jag hovskäggoch öronluddet och under huvudet (skägget) :) men hovskäggen ska vara kvar på kallblod.
Jag kan förstå om man har en tinker med man till bringan att man inte i första taget rycker/klipper bort, men på halvblod och "smäckrare" hästtyper tycker jag att ryckt och klippt e snyggast :]
-Bättre ökänd än okänd
#25 precis beror på ras också :)
Jag rör inte pannluggen på mina (dressyr) halvblod. Luggarna växer inte så mycket ändå utan är i typ ögonhöjd + att jag tycker rakklippt lugg är hemskt fult *ryser*.
Svansarna klipper jag bara på längden så den inte är sliten, klipper hovskägg och andra "tussar" som sticker ut, manen trimmas till lagom längd.
-radera-
Jag struntar ganska mycket i den kosmetiska biten. Ser väl mer till att hästens tagel och känselhår finns där av en anledning. Sedan att det anses vackert med olika friseringar beroende på ras är väl också ingen hemlighet!
Lugg, man och svans rör jag ALDRIG! Men min shettis får dock extremt mycket skägg på vintern och det trimmar jag. Annars måste jag ha ett träns i storlek Cob under vintermånaderna! 😂
Bjuder på en bild på en otrimmad 24-årig shettis i Februari… 😉
#30 sööt!
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Shettisar meD helt orörd man, panlugg, svans och allt är så… perfekta. Detsamma gäller till exempel russ. Dem ska se så bångstyriga och busiga ut. Nejmen. En del raser ska man helt enkelt inte röra. Deras charmerande sida försvinner. Ofta ser dem så busiga och typ oskyldiga ut!
#31 Jag ska hälsa henne det! ❤️
klippta pannluggar är nog det fulaste som finns! Oavsett ras eller modell.
Jag tycker den ska se naturlig ut men om det behövs så kan man ansa den lite och klippa den hyfsat jämn, men inte rakt av i pottfriss. Då ska även resten av manen vara kort och välklippt, men inte för kort och gud förbjude folk som inte kan, dom bör inte komma i närheten av hästen med sax för vissa är så ruskigt fult klippta 
Sen beror det på ras också, jag skulle skratta ihjäl mig om jag såg en shettis klippt på halvblodsvis tex. Och har hästen lång man så ska även luggen vara lång, saker ska passa ihop.
Sen säger jag skäms på er som inte klipper nacken på hästen så man slipper trassla in grimman 
Vissa hästar som har "ansad" man och lugg kan vara snyggt, eller kanske rättare sagt se stilrent ut. Men avhuggen pannlugg är aldrig snyggt! Tycker ärligt att pannluggen i #7 är riktigt gräslig och det känns som om det har blivit en modefluga att kapa pannluggen, främst på ponnysar.
Själv föredrar jag naturligt.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Håller med #34. Det är så otroligt fult med klippta pannluggar.
Det finns dock några undantag, enligt mig. Som Nellie Berntssons Elvis, han passar liksom faktiskt i det, även fast han skulle vara sjukt mycket finare utan den där klippta luggen, men han är ändå en riktig snygging. ;D
Jag håller på att spara ut pannluggen, det hände liksom en olycka med saxen.. :( min häst röck till med huvudet så råkade klippa jättesnett så då fick jag liksom kapa hela luggen där för det var så snett 😭
Så nu har jag gett mig själv "klippförbud" i luggen tills den har vxt ut igen:(
~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥
Jag tycker att det hänger mycket på ras och kroppstyp, samt vilket sorts man det är. Svansen kan väl vara lite trimmad, men ändå lång och se naturlig ut (oavsett häst). Manen däremot skiftar. Min häst (islandshäst) skulle jag aldrig röra varken man eller pannlugg på. Manen är lång medan pannluggen slutar strax ovanför ögonen. Men så är hon ju isis också 😉!
Däremot lite "ädlare" hästar (fast min flicka är ju diamant, vilket är ädelt… Nåväl, ni fattar vad jag menar) med tunnare man kan passa i t ex ryckt man. Men jag har väldigt svårt för skarpa kanter… Det får lov att se "fixat ut", men ändå så att man ser att man ansträngt sig för att göra det naturligt och inte kapat rakt av. Men det är förstås bara min åsikt :)

men sen tror jag det är mer poppis hos barn att vilja ha så., tex som sina idoler nelly… men de e bara för jag upplevt det mer så här omkring

Svansen rör jag inte, men om den släpar i marken måste man ju toppa upp den men den ska vara lång och naturlig och absolut inte rakt klippt. Dock är min i fläta hela tiden för att, ja.. hon är ju vit (; Att klippa pannluggen tycker jag är en big NONO! (: manen tycker jag själv borde få vara lång och fin, men på min foderhäst är den just nu ca 15cm lång (klippte upp den). Hon passar bättre i kortare man (:
Här syns manen och luggen - precis nyklippt man (:
"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living"
Jag håller med Tusen. Det beror på vilken hästras vi pratar om och vad hästen används till. Jag som håller på med halvblodshästar och tävlar i hoppning tvärklipper svansen längst ner, klipper bort hovskägg, klipper manen jämnt så att den är ca 10-15 cm, rakar/klipper i nacken där nackstycket ska ligga och tvärklipper pannluggen (tycker att det är jättefint! :D) Däremot rör jag aldrig känselhår om de inte blir så långa att de besvärar hästen (en gång blev exempelvis ett känselhår så långt att det petade in i ögat på min häst så då klippte jag det). Och öronhåret är så gulligt att det får vara kvar också. ;)
Hade jag däremot haft t.ex en shettis hade jag definitivt inte gjort som jag gör på mitt halvblod.
#56 Vad är tvärklippa?
#47 Att man klipper så som diskuteras i tråden, alltså hugger av pannluggen rakt av. Rakt av på tvären ;P
Medarbetare på westernridning.ifokus
Svansen klipper jag topparna på, manen har jag ca 1,5 tvärhand lång och pannluggen, tja, han har så lite pannlugg så det är inte riktigt aktuellt. Detta gäller alltså en travare/arabkorsning. Ponnyerna däremot har låååånga manar och pannluggar! Tycker det är så fint och lättare för barnen att fläta och så.
Jag tycker inte man ska klippa manen oavsett ras eller vad den används till men rycka kan man göra om det verkligen behövs isåfall det är ok. och jag tycket det är fult med dressyr och hopphästar med knoppad man föredrar hellre en dressyr häst med naturlig manvarken klippt eller knoppad det är snyggast tycker jag :P
http://emmaskaninselar.blogg.se/

Vissa hästar är väldigt skygga i stubb. Är stubben kort kan även luggen stubbas:) Men aldrig rakklipta luggar nej
Manen ska alltid vara klippt tycker jag, men palnuggen är olika från häst till häst. En del är fina i en avklippt rak lugg medans en del är finast i en lång naturlig lugg. Ska den vara okippt så ska den ha mycket lugg!
Enligt min åsikt så ska alla hästar ha naturlig man och pannlugg. Jag tycker det ser rent ut sagt töntigt ut att klippa pannluggen…som när mamma klippte ens lugg när man var liten, innan det var skolfoto och hon klippte så kort att man såg jättekonstig ut :( haha.
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
Jag tycker inte alls att klippta pannluggar är fint! Den ska vara ''naturlig'', men absolut inte för lång utan ''ryckt''. Manen däremot ska vara rak & kort klippt. :)
Ska vara orörd pannlugg!

Hur någon kan tycka rakklippta luggar är snyggt är för mig en gåta. För att inte prata om för korta rakklippta dessutom.🙂
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Orörd pannlugg!
#56 Aww vad gullig!^^
-Bättre ökänd än okänd