Rädd :(
Hej igen, hehe nu har jag skrivit 2 inlägg men jag har många frågor så ni får stå ut med det! xP
Asså det är såhär att min ponny Russin ÄLSKAR att hoppa! Han tar jättestora hopp över hindrerna och galopperar jättefort både före och efter hindret.
Jag tycker att det är otäckt och blir ganska rädd av det och Russin känner nog av det. Han är ganska svår att hålla och ganska stark ..
Jag vill ju att Russin ska få hoppa men det är så otäckt när han springer före och efter hindret för jag är rädd att han ska göra sig illa! :(
Vad ska jag göra? Ni som kan så mycket - svara!!

testa och löshoppa honom=) då får han hoppa hur *mkt* han vill.=) förhoppningsvis så kanske han tycker att de är roligare att löshoppas och lyder dig bättre på träning…

Rid mkt små hinder och var noga med att han ska vara lydig. gör halt innan och efter hindret om han ökar tempot du har bestämt, och annars också bara för att få kontroll. använd markbommar så han kommer rätt och inte tar så stora språng. är han hoppad mkt hos förra ägaren? rider du för tränare? hur mkt kan du? :)
och du russiin, du får fråga precis huuuuur mycket du vill ;)

börja med enbart bommar på marken. trava/galoppera över dom i ett lungt tempo. öka på med ett hinder bakom 3-4 travbommar. försök hålla samma tempo hela tiden. ifall hästen vill öka, sakta av. och som alice skrev, använd markbom framför hindrena.