bra övningar?
Heeej hästmänniskor 😂
På senaste tiden tycker jag att min häst blivit ouppfostrad, förlorat tålmodet osv. Han kan t.ex. gå rakt över mig ibland, så gjorde han aldrig förr, han bara bestämmer att ''nej nu vill jag inte stå här, jag ska dit!'' och så går han! Han är rätt så stark också, och det är inte jag!
Finns det några bra övningar jag kan göra? Skulle som sagt behöva träna tålamod, lydnad och gärna tillit!
Helst några övningar från marken som är mindre krävande för hästen då han precis kommit hem från ultuna hästklinik och går på diet där han inte får kraftfoder och väldigt lite grovfoder.
Är du konsekvent? Alltså när han gör små rörelser, t ex in på ditt personliga område, och du låter det vara och är lite "men det är väl inte så mycket", kanske till och med går undan själv? Vissa hästar kan inse sådant snart och gå vidare till saker som är direkt obehagliga eller kanske farliga för människan.
Om du däremot är konsekvent, är det en annan femma. Du kan prova att ge honom mycket beröm när han stått stilla ett tag, och om han går över dig så försök hålla ett finger ivägen (alltså låta honom gå på fingret). Liten yta gör större skillnad :). Så om du inte rår på honom med styrka (som man sällan gör med dessa stora djur), försök hindra honom på andra sätt. Inte vara aggressiv, men göra det obehagligt att gå in på ditt personliga område. Kan vara ett finger eller kort spö. Låt honom gå in i det, snarare än att fösa det mot honom. Då kommer trycket på det lilla området vara en direkt konsekvens av hans egna rörelser.
Detta är bara ett tips som fungerar på vissa hästar, alla är ju dock individer. Försök vara konsekvent och låt inte de små sakerna gå dig förbi, så kommer han förhoppningsvis inse att det tydligen inte var okej att hålla på sådär :)
En jätte bra övning som man gör från marken är något som kallas för porqupine game som görs för att lära hästen att flytta undan för tryck och som lär hästen att lyssna på dig och visa respekt för dig. Det används mycket inom natural horsmanship. Jag håller på med detta på en häst som är väldigt respektlös och bufflig och det hjälper! :)
Jag bifogade en artikel där det står vilka punkter som man ska trycka på för att få önskat resultat. Man lär hästen att flytta bakdelen, framdelen, huvudet, åt sidan och bakåt.