Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3220 ggr
smillasol
0

Makeover häst

När det blir varmare (vet att det är långt tag kvar ;) Ska jag fixa hästen lite efter vintern. Ducha, få bort sista vinter pälsen, klippa hovskägg osv. En liten "makeover" helt enkelt ^^ Så har ni några bra tips? Hur gör ni som inte har spolspilta om ni ska bada hästen? Jag vill inte spola med slangen eftersom det bara finns kall vatten :/ men det kanske går att koppla den till duschen och dra slangen genom fönstret :D ? Ska kolla det! Bomba med tips nu! Hur gör ni hästarna extra fina? :D

CelsiusT
0

Jag tänkte göra detsamma, men jag väntar nog till slutet på mars/början på april.

Jag gör en ordentlig rykt av hästen så man får bort så mkt lös skit som möjligt. Duschar med schampo och drar med sådan skrapa så man får bort så mycket hår som möjligt. Sedan blir det rykt igen när dom torkat.

Jag har numera spolspilta med varmvatten och det är riktigt smidigt. Förut drog vi vattenslangen från vattenkranen inne för att få varmvatten. Någon gång har jag gjort det med vattenhink och svamp, men det är lite jobbigare så då blir det inte riktigt lika noggrant gjort ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

smillasol
0

Jo jag bor lite kallt så jag måste nog vänta till i allafall slutet av april. Om vi har tur. Kanske lite längre :) Okej jo ska kolla upp om det går att dra slangen till kranen/duschen. Annars får det bli hinkar! Men det känns som om det är svårt att få bort allt schampo? Jag vill vara helt säker på att det inte finns nått kvar så hon inte får klåda! Men det kanske bara är jag som inbillar mig att det måste riktigt forsa vatten för att få ut det sista? :) Bomba på med era tips för att göra hästen fin!! :D

CelsiusT
0

När jag har tvättat med hinkar så har jag på slutet hällt hinkar med vatten över hästen så att det rinner vatten ordentligt. Men den hästen var ju inte rädd för vatten utan tyckte det mest var kul ;P Mitt sto idag hade aldrig gått att göra så med, däremot så fungerar det okej att spola henne med slangen.

CelsiusT
0

Här är nog så varmt att jag kan tvätta nu om jag vill, om man bara ställer in dom att torka i varmstallet innan man släpper ut dom ;P

smillasol
0

Ja okej min plutt är inte rädd för vatten så det ska nog gå bra! Ja vårat stall är kallt! Men har man som du med spolspilta och varmstall så funkar det ju super! :)

Gronstedt
0

En varm dag är det inga problem att tvätta hästen med kallvatten. Har man inte varmstall, så på med fleecetäcke och ta en promenad i solskenet🙂.

CelsiusT
0

Det man ska tänka på när man schamponerar hela hästen är att fettet tvättas ur pälsen och då är det svårare för hästen att hålla sig torr och varm, så den kan behöva skydd mot väder och vind några dagar efter ett rejält bad, iaf om man badar när det fortfarande är kallt ute.

moa rask
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lillkillen fick dusha i garaget i vinter, brukar inte dada honom men han hade hudinfektion ;)

tycker att du ska vänta med att tvätta hästen, men vill du verkligen det så låt hen gå med flicetäcke tills hästen torkat. och sen om du vill så kan du låta hen ha ett stalltäcke eller liknande

smillasol
0

Tack för alla svar! 6# jag vill inte tvätta med kallvatten även fast det är varmt.. Det är inte bra för musklerna att bli nedkylda. :) 7# det ska jag tänka på! :) 8# jag ska vänta :) vilken sötis!

Gronstedt
0

#9: Det tar 20 min spolning av ett hästben innan det märks någon kylande effekt på musklerna, så du lär kunna spola resten av hästen rätt länge innan det gör något. Den nlit inte mer nedkyld än du själv blir av en kall dusch, dvs bara ytligt. Det är när den torkar den blir kall, därav fleecetäcket. Sen kanske den inte uppskattar kallvatten på kroppen, men det är en annan sak. :-)

Underbarn
0

Vi har varmvatten i stallet, och avloppsbrun i en hörna för dusch (som dock används till att förvara fyllda höpåsar just nu) där duschar jag min häst, alt. utanför stallet.
Klipper hovskäggen, låter manen, luggen och svansen vara (borstar bara igenom extra) och klipper pälsen som sticker ut i öronen så det blir lite prydligt, klipper "kindskägget" och borstar bort det som går av vinterpälsen (han har dock fällt ganska mkt redan).

JustMySelf
0

Vi har varmvatten i spolspiltan men för det mesta typ samma temp inne i stallet som ute. Tänkte bada min häst i typ april-maj någongång, han klipptes förra veckan så det känns inte så akut 😉 Då blir det iallafall att först duscha och tvätta med schampoo och skölja av jättenoga, torka med handdukar, på med ett fleecetäcke, ta en promenad och sedan när vi kommer tillbaka byter jag fleecetäcke. Om han fortfarande brukar ha täcke inomhus då (det tvivlar jag på men beror på hur mycket pälsen vuxit ut) så kommer jag byta täcket ytterliggare än gång 🙂

Svans och man är nyfixade, men tänkte ta lite hår på benen och så rätt snart, så den här make-overn blir ganska stegvis.